Audiokniha Stín Černého hvozdu – Linc Míla

Míla Linc vyřešil velký problém, jak si vzít oblíbené hrdiny jeho příběhů s sebou ven na kolo nebo do auta k řízení: převedl text knihy Stín Černého hvozdu do zvukové podoby. Z reproduktorů tak zazní zvuky bitev, čárů a kouzel i písničky potulných kejklířů.

Stín Černého hvozdu - audio

Stín Černého hvozdu byl v době svého vydání kritiky velmi chválen. Míla Linc vytvořil fantasy svět, který postavil na vynikajících znalostech středověku. Čtenáře tak zavedl do pseudogotického prostředí s velmi přísnými pravidly. Na druhou stranu do knihy vložil i potřebnou dávku magie, tajemných bytostí a záhad, aby ji i skalní teoretici žánru považovali za fantasy a ne za poloviční přechod mezi jí a historickým románem.

Věrnost historickým reáliím není znát jen z popisu zbraní, zbrojí a způsobu boje, ale z každého detailu – palcát coby znak velitele, voják bojující na koni se stejně ozbrojeným protivníkem může minout, císař je prostě všemocný a bojí se ho i král a podobně. Kdo alespoň trochu zná historii, tak se bude těšit z každé stránky.

Postavy, které se v příběhu objevují, jsou známé archetypy – mladý bojovník, jeho moudrý průvodce i potulný kejklíř, jehož osud není vůbec tak radostný, jak by si čtenář představoval.

Příběh sám působí velice svěže a originálně. Autor do něj vložil vše, co má správná epická fantasy mít, takže nechybí putování, pomsta, dobývání hradu či poslední souboj. A to všechno stihnul odvyprávět na prostoru jedné, sice tlusté, ale stále jen jedné knihy.

Audio zpracování příběhu načetl hudebník a divadelník Jiří Pobuda a nutno podotknout, že skvěle. Hluboký hlas jakoby podtrhoval těžké chvíle, kdy na hrdiny doléhá zima a těžkosti války. Recitátorův hlas skáče do mnoha poloh, takže většina postav má svoji originální výšku hlasu a zabarvení. Trochu sice nekoresponduje hlas paladina Sovičky, který, ač v knize popsán jako mladý, zní z mikrofonů skutečně stařecky, ale to je pouze detail. Dokonce i dívčí hlasy dokázal Pobuda napodobit zcela věrně. I když má autor v knize postav jak na orloji, dokázal si s nimi recitátor poradit a udržet jednu podobu hlasu u každé postavy, takže na začátku audioknihy zní stejně jako na jejím konci. Kniha se velice dobře poslouchá, děj má spád a není v něm pasáž, kdy by se posluchač nudil.

Míla Linc do knihy vložil i několik písní, které sám přetextoval ze středověkých skladeb. Verše sice byly pěkné na čtení, ale jak se říká, recitace písně píseň zabije, takže v knize si nikdo nedokázal vychutnat naplno podobu jednotlivých kusů. V audio zpracování jsou všechny písně nazpívané za doprovodu kytary a konečně naplno vyniknou. Jiří Pobuda zpívá hlasem kejklíře Žibřida a působí to věrně a melodicky. K písním sedí i jemný kytarový doprovod. Kdo zná původní verze, tak z melodie pozná, o jaký originál jde. Krom toho, texty i melodie jsou velice chytlavé, takže se nejeden posluchač později přistihne, jak si je pobrukuje.

O hudební stránku se postarala skupina Haka Muggies, která měla na starosti i kytarové předěly mezi jednotlivými kapitolami a dějovými úseky. Jako bonus k DVD pak tato skupina nahrála a nazpívala všechny písně, které se v knize objevily (verzi Sonar Chistr nahrála už dokonce podruhéj), ale její verze jsou mnohem drsnější a rockové provedení písním příliš nesedí. Dalo by se říci, že jemné písničky toto zpracování přímo zabilo.

Na DVD se v doprovodných materiálech dá nalézt spousta dalších bonusů. Autor lišácky přidal k audioknize i všechny recenze a hodnocení, které porůznu vyšly v době, kdy se na Stín Černého hvozdu objevil na pultech. Úplně nakonec, snad jako takový malý bonus, na DVD najdete i trailer a krátký dokument o chystaném fanouškovském fantasy filmu Polomrtvý. Jestli se podaří natočit, tak to bude bomba.

Audiobook se velice podařil. Koho odradila tloušťka knihy, tak DVD nabízí čtrnáct hodin velmi kvalitního poslechu a nikdo se nemusí bát, že by z příběhu něco ve střižně vymazali, text je načtený celý. Jiří Pobuda krásně a kvalitně oživil jednotlivé postavy i kejklířovy písně a vytvořil výborný zážitek pro všechny milovníky dobré fantasy.

Celý projekt má však tu obrovskou nevýhodu, že je na DVD, takže normální discman i další CD přehrávače audioknihu neskousnou, což je dost omezující. Na jednu stranu je jeden disk docela praktický, na druhou stranu má jen velmi omezené možnosti přehrávání.

I přes drobné chyby má audiobook stejnou, množná ještě o třídu lepší kvalitu jak samotná kniha. Teď už jen zbývá počkat, až Míla Linc postoupí do třetí fáze a natočí na motivy své knihy film.

Také si přečtěte:

Rozhovor s Mílou Lincem (Boris Hokr)