JFK 21 – Budiž vám Měsíc lehký – Pecinovský Josef

Série Agent JFK nabrala ke konci roku slušné tempo, a tak jsme se v předvánočních měsících dočkali hned dvou dílů. Dnes se podíváme na JFK od Josefa Pecinovského, klasika české fantastiky, kterému začaly vycházet knihy ve velkém počtu hned po revoluci.

Pecinovský Josef - JFK 21 - Budiž vám Měsíc lehkýJohn Francis Kovář po sérii misí, kterých se účastnil v ilegalitě, konečně dostává oficiální status pro svou další činnost. Přesto je jeho nová mise nestandardní, když ho pro zákrok v bazální realitě verbuje C.I.A. Ještě před tím je však napaden tankem z budoucnosti, jako by někdo předvídal jeho budoucí kroky. Cestou na Měsíc zjišťuje, že byl roku 1972 nafocen na Luně, a když se později na tajné měsíční základně střetává se svým dvojníkem, něco nám napovídá, že tohle nebude jen tak nějaká mise.
Následují průniky do reality velmi podobné realitě bazální, jízda na lunárním vozítku a záchrana ženy, která je oblečena v ultra tenkém skafandru. Všechny tyto události spolu souvisí a je na Kovářovi, aby věci přišel na kloub.

Pecinovský překvapil. Umně navodil komorní atmosféru měsíční základny, oprostil se od temného vyznění předchozích dílů a vytvořil velmi dobrý dobrodružný příběh. Pracuje s časovými a realitními paradoxy tak, aby to fungovalo ve prospěch děje. Velkým kladem jsou dodatky pod čarou. Sice nevíme, zda byly stvořeny až po dopsání knihy, nebo je autor psal průběžně, ale to je koneckonců jedno. Důležité je, že pseudověda v celkovém konceptu funguje lépe než tomu bylo u většiny předchozích knih, i když se do existence vzájemných realit Pecinovský zamotal více, než bylo doposud zvykem.

Autor ale zvládl i další rovinu příběhu. Kapitoly, v nichž se Kovář ocitá na technologicky vyvinutém Měsíci, v rychlosti shrnují pozadí tohoto světa. I když se Pecinovský na malém počtu stran nevyhne zjednodušování, dobře zdůvodňuje, proč se tento příběh odehrává právě na Měsíci. Způsob, jakým pak vyřeší celý příběh, je obstojný i v duchu celé série.

Ne každému asi autorův přístup sedne. Jeho přiblížení cyklu ke klasické a dobrodružné scifi je trochu něco jiného, než co očekává skalní fanoušek série Agent JFK. Ti si snad spraví chuť povídkou „Lovec“, kterou napsal Petr Totek. Na textu je sice znát, že se jedná o začínajícího autora, přesto má osobité zpracování nejznámějšího příběhu Sherlocka Holmese o Jacku Rozparovači své kouzlo.

Nakonec je nutno pochválit stylovou obálku, snad si série udrží tento styl delší dobu, když dal Tomáš Jedno podobnou tvář i dalšímu dílu. Neméně fajn je i poetický název díla, který příjemně vyčnívá z celé řády stejně jako příběh samotný.