Nádherná temnota – Garciová Kami, Margaret Stohlová

Pokračování pubertálně romantické, leč sympatické fantasy z prostředí amerického jihu na sebe nenechalo dlouho čekat a začíná přesně tam, kde skončila jednička. Kdo ji četl, ví, že nedopadla zrovna vesele. Dá se tedy čekat, že dvojka bude o poznání temnější a… ale sakra. Temnější snad neznamená, že se všichni budou utápět v sebelítosti, ne? NE?

Nádherná temnota

Tentokrát bohužel ano. Ráda bych se někdy setkala s knihou pro mladé, kde postavy nedávají najevo unikátní rozervanost své nepochopené duše tím, že půlku knížky probrečí. Jenže právě to je bohužel případ Nádherné temnoty.

Krátce k ději: první díl skončil tak, že se po pětisetstránkovém lopocení nic nevyřešilo. Zemřela jedna z nejsympatič­tějších postav a zaklínačka Lena si to klade za vinu. To znamená, že v jednom kuse emaří, trpí bezdůvodnými záchvaty vzteku a ve finále si najde nového kluka – namakaného inkuba v hustejch koženejch hadrech a s motorkou. Ethanovi to pochopitelně moc nevoní, jenže Lena si asi tak dvě stě stránek nedá říct, až s novým objevem zahne kramle. A protože v tom nemá prsty nikdo jiný, než hlavní mrcha Sarafine, Ethan sebere družinu složenou z ujetého kámoše Linka, nové knihovnice Liv a tetiččiny kočky Lucille, a vydává se Lenu zachránit.

Dobrá, ve skutečnosti je to trochu složitější, ale kdo četl první díl, umí si to slušně představit. Kdo ho nečetl, nemusí se recenzí dál zabývat, protože u téhle série se díly nedají číst na přeskáčku.

Nádherná temnota je věrná duchu prvního dílu, to znamená příběhová linka, která by při zhuštění a vynechání zbytečného okecávání vyšla na delší povídku, ale podaná zábavnou, čtivou formou, takže se od knihy těžko odchází. Oproti jedničce se ale v Nádherné temnotě mnohem více podléhá sebelítosti a chmurným náladám, takže zákonitě ubývá vtípků a gagů, které první díl držely nad vodou. Díky nadhledu autorek a skvělému překladu se i tady najdou věci, kterým se budete upřímně a dlouho smát, ale už ne v tak husté koncentraci. Mnohem častěji se objevují rozvleklé pasáže rozpitvávající duši toho či onoho hrdiny, u kterých skoro usínáte a nejradši byste je vyškubali. Tyhle kusy zbytečného textu se střídají s částmi, které se naopak čtou jedním dechem, ale stejně – mít tak Nádherná temnota o sto padesát stránek míň, nikdo by si nestěžoval.

Z postav má hlavní slovo opět Ethan, naopak otravná Lena jde stranou, a když v druhé půlce úplně zmizí ze scény, je to úleva a knížka hned nabírá na obrátkách. Velkou roli získává Link, který se sice pořád drží ve škatulce „komickej nejlepší kámoš hlavního hrdiny“, ale je přirozený, vtipný a do budoucna se jeho úloha ještě zvýrazní. Kdo má Linka rád, bude spokojen. Znovu se setkáme i s mrchou Ridley, která potěší všechny, kteří vkládali naděje v její světlejší stránku, Ammou, zvířecími mazlíčky, a možná se objeví i někdo, koho bychom nečekali. Postavy knihu drží a je zábava je sledovat. Jen škoda, že se odehrává hlavně o prázdninách, takže si neužijeme ani moc eskapád ze školních lavic, které jedničce zvedaly úroveň. Město Gatlin se svými obyvateli se také stahuje do pozadí – věčná škoda.

Nádherná temnota je o kus slabší než Nádherné bytosti, které v proudu fantasy romancí překvapily hlavně tím, že se nebraly vážně a kašlaly na zaběhnutá žánrová klišé. A stejně jako v prvním díle je tohle pětisetstránkové čtení bez výsledku, a podle závěru bude trojka to samé v bleděmodrém. Pořád je to ale čtivá odpočinková věc pro mládež i odrostlejší, kteří si o zamilované mládeži občas rádi přečtou. No jo, ta láska…

Ethan Wate si o jižanském městečku Gatlin, odkud pochází, vždycky myslel, že je to místo, kde se zastavil čas a kde se nikdy nic neděje. Pak se však objevila záhadná Lena Duchannesová a všechno bylo rázem jinak: domov se pro Ethana změnil v měsíční krajinu, kde na každém kroku klopýtá o krátery tajemství a kde se pod tvářemi starousedlíků skrývají podivné bytosti. Nejpodivnější z nich je právě Lena – dívka z jeho snů s vůní citrónů a rozmarýnu, dívka z rodiny mocných Zaklínačů, obdařených nadpřirozenými silami, jež pohnou i mraky na obloze. Dynastii z čarovného plantážnického sídla Ravenwood však stíhá děsivá kletba… V tomhle novém Gatlinu může jít snadno o život. Společně se Lena s Ethanem dokážou postavit čemukoli, co pro ně Gatlin nachystá, ale po tragické ztrátě se Lena začne stahovat do sebe a její chlad a tajnůskaření znamenají pro jejich vztah náročnou zkoušku. A teď, když Ethan vidí i temnější stránku Gatlinu, už pro něj není návratu. Podivné vize ho vtahují hlouběji do spletité minulosti jeho rodného města a nakonec se dostane do nebezpečné sítě podzemních průchodů, které křižují celý Jih, do labyrintu, kde nic není takové, jaké se to zdá… (anotace)

• Nádherná temnota
  • Autorky: Kami Garciová, Margaret Stohlová
  • Překlad: Jana Jašová