Pevnost 9/2012

Září… Začátek školního roku, konec léta a návrat do práce. To čeká každého z nás. Ale nejen my, i tajní agenti a špiony se vrací do akce. A právě tyto super bojovníky nám zářijová Pevnost nabízí ve velkém. Zaměří se však i na fantasy, a to tu nejmodernější, městskou. Nechybí ani nová herní pecka pro všechny, kdo žhaví počítače. Září a práce? Ale vůbec… Hlavně zábava!

Pevnost 9/2012

Tou zmíněnou herní peckou je druhé pokračování internetové RPG Guildwars 2. Takových her je jistě mnoho, ale téma nové Pevnosti nás ujistí, že i tato novinka má co nabídnout. Nejen, že přišla s novým rozvržením postav, jejich schopností a dovedností, ale přinesla i přístupnější platbu pro hráče. Více již v povedeném článku, který nás hrou provede. Opět se můžeme těšit na text, jenž je srozumitelný i laikům, a navíc nabídne i shrnutí prvního dílu.

Městská fantasy prostoupila toto číslo časopisu opravdu důkladně. Můžeme se na ni těšit jak v Nálevně, tak v Průvodci, ale hlavně dostala svůj vlastní článek. A nejde jen o Neila Gaimana, v zahraničí i u nás se najdou i jiná povedená díla. Žánr je sice mladý, ale roste velmi rychle. V článku nám autor představí tonejlepší, co městský subžánr může nabídnout. Bohužel ale v textu chybí ono „něco navíc“, a tak je z něj nakonec jen shrnutí dějů prezentovaných knih. Ale i tak může být přínosný, pokud potřebujete poradit, po jakém příběhu sáhnout.

Možná jste si již všimli, že se vyklubalo další velkolepé fantasy dílo. Alespoň tak hlásají reklamy. Ty nás možná hned odradí, ale Třináct relikvií bychom neměli předčasně zatratit. Hlavně proto, že autorem je úspěšný Michael Scott, autor série o Nicolasi Flamelovi. Tentokrát si přizval na pomoc americkou divadelní autorku Colette Freedmanovou. Spolu pak utkali čirý fantasy příběh ukrývající se v naší uspěchané době. Strážci starověkých relikvií jsou postupně odstraňováni a osud lidstva závisí na dvou mladých lidech žijících v současnosti. Trochu ohraná písnička, ale příjemný článek přestavující pozadí vzniku knihy i autory nás i tak může zviklat a přesvědčit, abychom se do této série pustili.

A nyní již zmínění tajní agenti. Po světě jich běhá mnoho a naše malá zemička také nezaostává. Zrodila totiž agenta silného, důvtipného, galantního a vytrvalého. Tedy se stejnými přednostmi, jakými oplývají i otcové zakladatelé této unikátní české série. Řeč je samozřejmě o Agentu JFK a Jiřím W. Procházkovi a Miroslavu Žambochovi. Těm se povedlo nejen vzkřísit české hrdiny, ale dát dohromady kopu tuzemských spisovatele pro vzájemnou spolupráci. Více již ve vyčerpávajícím oslavném textu zaměřeném právě na tuto sérii, její autory i další spin-off. Kdo Agenta JFK ještě nezná, tak pozná a určitě mu nadšeně propadne. A čtenáři, kteří se sérií již měli tu čest, jistě ocení „top 5“ knih či informace o tom, co se chystá nového.

U tajných misí zůstaneme, ale tentokrát se přesuneme na filmové plátno. Remaky jsou filmy současnosti a ve sci-fi to platí dvojnásob. Svého nového bratříčka se po dvaceti dvou letech dočkal i legendární Total Recall. To je pro redaktory Pevnosti jasná výzva. A tak se v Aréně utkají obě zpracování. Hodnocení dopadlo velmi zajímavě. Ať už tedy dáte v tomto souboji přednost původnímu, či novému podání hrdiny s vymazanou pamětí, srovnávací článek vám poskytne zábavné počtení a pomoc s rozhodováním.

Dalším, neméně zajímavým agentem je tajemstvím zahalený Bourne a jeho trilogie. Jak se v povedeném článku dozvídáme, tyto filmy posunuly hranice špionáží o něco dále a přinesly i napínavou zábavu plnou tajemství a vybuchujících aut. Nyní na nás z kin pokukuje další Bournovský filmy, avšak s jiným hlavním hrdinou. Ten čelí podobným problémům jako jeho předchůdce, ale příběh samotný má mnoho rozdílů. A právě o nich se v textu dozvíme nejvíce, i když si na své přijdou i seriáloví a knižní fanoušci.

Ani v první Pevnosti tohoto školního roku nechybí povedené povídky dobrých autorů. Těšit se můžeme na trojici českých textů různorodých žánrů.

Úvodní povídkou je příběh špionážní výpravy z první světové války. Avšak ve správném fantasy provedení. Tedy skřeti, půlčíci, namyšlení elfové i draci. Hlavně tedy Draci nad Gdaňskem, za kterými různorodá výprava Leoše Kyši míří. Tak trochu jako v Pánu prstenů, přesto mnohem blíže k realitě. Nepřátelé, tedy Němci, mají tajný sklad a v něm padesátku dračích vajec. To by mohlo pro spojence v budoucnosti znamenat velké potíže. A proto se dvanáctka nejlepších vojáků v čele s bojovným hobitem vydává na sebevražednou misi vstříc nepřátelskému území. Vykašlete se na poetiku či zbytečné popisy krajiny, tady jde hlavně o akci. A to parádní. Válka se s nikým nemaže, autor se svými hrdiny už tuplem ne. Happyend nečekejte. A o tom víc si tuto podívanou s jedním nečekaným zvratem za druhým užijete.

Následující povídka jakoby kontrastovala s tou předchozí. Přemístíme se na nehostinný povrch Marsu za dvěma stroji, jež sem byly vyslány a čekají… Šum, jenom šum Jany Dvořáčkové je poetickým příběhem objektů, u nichž bychom to nejméně čekali. Zapomenutá malá sonda a orbitální stanice. Mají si co říct a mají dokonce i touhy, na jejichž naplnění stále čekají. Tato povídka je poměrně stručná, a proto není na škody si ji přečíst hned dvakrát. Naopak. Krátké a strohé věty, které ovšem obsahují mnoho citů, vyžadují hlubší zamyšlení. Stejně jako závěr tohoto textu.

Trojici příběhů uzavírá další výjimečné dílko. Tři dny Normana Bauera na Zemi krize Davida P. Stefanoviče popisují rychlý rozpad lidstva očima obyčejného mladíka. Norman a jeho různorodá parta přátel vlastně nemají co dělat, a tak se toulají a zaznamenávají tak nepřímo krizi lidské společnosti. Ani tato povídka není jednoduše stravitelná. V krátkém sletu událostí popisuje rozklad společnosti., nechybí zamlčené či naznačené souvislost a metafory. Je tedy spíše pro melancholického čtenáře než pro toho, kdo touží po akci.

Zářiová Pevnost opět nabídne „našinci“ další dávku informací a zábavy, a to ze všech možných koutů fantastiky. Pro fanoušky anime a mangy je tu dvojstránka zajímavých recenzí, ať už filmových či knižních. Seriáloví fajnšmekři se zase mohou inspirovat dalším starším dílem, z něhož britský humor srší o sto šest. Redakce nezapomněla ani na zahraniční události a přinesla několik hlavních témat amerického Comics Conu. Tedy další číslo nabité tím nejlepším!

Kamila Procházková (redaktorka)

kamila.prochaz­kova@fantasypla­net.cz

Četli jste tuto Pevnost? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!