Prsten od vévodkyně – Novotný František

Je vždy příjemné sledovat, když česká fantastika zažívá příchod nového projektu. Tentokrát se pro něj rozhodlo nakladatelství Zoner Press, které svěřilo taktovku výrazné tváři české fantastiky – Františce Vrbenské. Knižní série se jmenuje Kroniky karmínových kamenů a bude zaměřena na historii s důrazem na českou. Fantastický prvek zde budou představovat právě karmínové kameny. Jméno, jež zaštítilo rozjezd projektu, je v české fantastice také pojem – František Novotný.

Novotný František: Prsten od vévodkyně

Když vysloužilý estébák vyřizuje nepříjemnou věc dědictví, nečeká, že se mu do rukou dostane nezvyklý poklad. Je jím akt prvně neznámé osoby, kterou brzy identifikuje jako Boženu Němcovou. Obraz má však magické vlastnosti – hrdina se po rituálu masturbace náhodně dostává do minulosti, kde jako všudypřítomný duch sleduje mládí této ikony češství.

V prvních dvou historických vstupech sledujeme dětství a mládí Boženy Němcové, kdy se hlavní hrdinka dozví o svém šlechtickém původu a důvody, proč se rozhodne stát českou obrozenkyní. Třetí vstup do minulosti sledujeme očima hrdinova předka, který jako policejní komisař bojuje proti českým obrozeneckým snahám, přičemž zažíváme jeho posedlost Němcovou, která se pohybuje od lásky až k nenávisti. Dozvíme se všechno o původu nemravného obrazu zbožné Němcové i o jejím tragickém konci. Závěr pak propojuje současnost s minulostí a mimochodem se v něm dovídáme o magických předmětech, které mohou tvořit součást zápletky dalších knih série.

Novotný vytvořil kus úctyhodné práce. Zábavnou formou mapuje minulost, která v hodinách dějepisu extrémně nudí. Vytvořil alternativní historii, jež působí nezvykle věrohodně. Navíc v závěru dokonale propojil minulost a současnost a příběh uzavřel s bravurou. Je pravda, že chvilkami si počíná až příliš encyklopedicky a k závěru bohužel dosti útržkovitě, na druhou stranu se na českou historii dívá s osobitým ironickým úšklebkem, který je pro současníka velice atraktivní. Navíc antihrdina v roli estébaka je celkem nezvyklý, takže si mezí řádky popřemýšlíte i o nejbližší minulosti včetně normalizace a polistopadové éře.

Byla by pak škoda, kdyby kniha zapadla kvůli nezvyklé a na fantastiku až příliš škrobené obálce, na němž si můžeme prohlednout akt Boženy Němcové. Mnoho čtenářů fantastiky by knihu kvůli ní mohlo přehlížet jako něco až příliš učeného, co spíš patří do ruky historikovi. Popřípadě by ji zase nevědomý knihkupec mohl zařadit mezi historickou literaturu, kde ji fanoušek fantastiky nebude hledat. Vězte tedy, že se objevila kniha zábavná a výjimečná, která by vzhledem k námětu mohla mít ambice i při vyhlašování Cen Akademie SFFH, a nenechte se obálkou odradit.

Je vždy příjemné sledovat, když česká fantastika zažívá příchod nového projektu. A Kroniky karmínových kamenů začínají lépe než leckterá jiná série.

Poodhalte tajemství, která přetrvávají kolem pohnutého osudu Boženy Němcové. Podívejte se zblízka, jak fungovala česká společnost v polovině 19. století. Co ovlivnil hrůzný nález v jednom z pražských domů? Co všechno zajímalo StB a kdo disponuje získanými informacemi? Františka Vrbenská, koordinátorka celého projektu, říká: „Houštinou české historie od pravěku až po budoucnost putují krvavě rudé krystaly, zlomky z turmalínové drúzy. Kdo ví, jak se červené drahokamy z hlubiny šumavských skal dostaly na povrch, kteří zlatníci je zasazovali do vzácných předmětů, nebo kde zůstaly ležet neopracovány a zapomenuty. Občas se vynořují z času, aby zasáhly do života těch, kteří je vlastní. Nesou štěstí i zoufalství, nejednou změní běh dějinných událostí – a znovu beze stopy mizí. Nepochybně působí silnou magií.“ František Novotný, zkušený autor nejen na poli fantasy a sci-fi, zahajuje edici „Kroniky karmínových kamenů“ románem o ikoně české literatury, Boženě Němcové. Skutečné události ze života této významné postavy českých dějin se v příběhu prolínají s fikcí a vše začíná a končí v současné realitě. (anotace)

• Autor: František Novotný
  • Počet stran: 368
  • Cena: 259 Kč
  • Nakladatel: Zoner Press, 2011

Jan Michálek (redaktor)

jan.michalek@fan­tasyplanet.cz

31 komentářů

1. Na mě obálka nepůsobí dojmem něčeho, co patří do ruky historikovi nebo do regálu s historickou literaturou, ale spíše jako lechtivá červená knihovna, kde se zvrhlá Božena Němcová oddává orgiím a zhýralým večírkům :D.
    Ale autorům projektu Kronika karmínových kamenů patří všechna čest. Jen ať vychází více takové fantasy! – to nebyla prosím na rozdíl od komentáře k obálce ironie, myslel jsem to vážně 🙂

2. Obálka
    Obálka se opravdu poněkud minula účinkem, existuje její varianta, byť kompromisní, o to působivější. Přebal by měl být podle záměru nakladatelství vyměněn.

3. V tomto případě opravdu má smysl přebal měnit. Koneckonců se rozjíždí nová série, takže něco konvenčnějšího, i v rámci toho, jak se tu nabízí historiceká fantasy, má smysl. No uvidíme jak to dopadne a byla by škdoda, kdyby to dopadlo špatně.

4. propagace
    Pořád mám pocit, že pokulhává propagace. Možná by mohla být směřovaná víc na studenty- kontroverzní zobrazení Boženy včetně vhledu do uvažování estébáka a jeho primitivismus, to je cesta do hlubin dvou historických etap a ještě k tomu zajímavá. Nějaká ta beseda s autorem… ? Chtělo by to vypracovat celou strategii. Knížek je moc.

5. Propagace
    A Š. Propagaci této knihy bylo věnováno opravdu velké úsilí. Autor knihu představil a besedoval o ději knihy a o nesrovnalostech v údajích, které se o Boženě Němcové učíme ve škole, s návštěvníky na Knižním veletrhu v Praze, na Letním knižním veletrhu v Ostravě a chystá se beseda na Podzimním veletrhu v Havl. Brodě. Proběhl také křest a beseda v pražském Luxoru na Václaváku. O všech těchto akcích byly informace v knižních časopisech a novinách, na spoustě webů nejen fantasy žánru. Pro studenty byla informace o knize na webu Vzdelani.cz, kde se o ni mohlo i soutěžit. Velká reklama byla v časopisu Pevnost, kde publikace získala titul měsíce. Na “Prsten” byla i upoutávka v České televizi v pořadu Svět knihy. I na tomto webu byla zveřejněna anotace knihy ihned, jak spatřila světlo světa. Byla rozeslána desítka recenzních výtisků. O projektu Kroniky karmínových kamenů hovořila na několika conech koordinátorka edice Františka Vrbenská. Ale máte pravdu. Knížek je moc a dostat nějaký titul do povědomí veřejnosti, i když jde o velmi zajímavou záležitost, není jednoduché.

6. Propagace
    p.Filipi: Věřím, že jednorázových akcí bylo docela dost, jenže… Jsme i ve věku, přesyceném informacemi a snadno to zapadne. To je opravdu otázka, kdy propagace stačí a kdy ne. Ta kniha by si zasloužila širšího povědomí a jistě je fajn, že se jí na tomto webu dostalo druhé zmínky. Před několika dny jsem na tohle téma docela živě diskutovala a společně jsme si lámali hlavu tím, co by se ještě v případě nějakého titulu dalo dělat. Hm. Možná nějaký vlezlý proužek s anotací na netu? Je to těžké, ale pořád jsou vidět různé až hrůzné tituly, které se čtenáři cpou horem dolem… A je škoda, že tenhle zrovna ne. Ovšem, jde také o možnosti nakladatele, to je jasné. Docela jsem se ale těšila, že se rozpoutá nějaká debata kolem námětu a bylo by po starostech 😉

7. V Praze se prý po speciálkách sf prodalo této knihy za 2 měsíce 7 kusů. Jiné se za tu dobu prodávají ve stovkách.
    Možná to nebude ani obálkou ani propagaci. Je nyní již jisté, že tento estébácko-obrozenecký bestseller má již cenu literární akademie za tento rok v kapse. Nevsázejte se. prohrály byste. Méně se prodalo jen šerosvitu. Ano, je to bezmocný stav pro spisovatele, když si čtenáři mohou vybírat, co koupit, a ne kupovat podle toho, co se jim někdo nařizuje.

8. Propagace
    A.Š.: Souhlasím s Vámi, těch informací kolem nás je v současné době skutečně hodně. A abych pravdu řekla, překvapilo mě, že i přesto, že jsem rozeslala docela hodně recenzních výtisků, do hodnocení se pustili pouze dva recenzenti (u jiných titulů je do týdne venku pět recenzí). Že by byla kniha tak kontroverzní, že by recenzenti čekali, až co o knize napíší jiní? Čekala jsem, že právě proto, že je kniha tak zajímavá a pro některého vlastence možná i pobuřující, že se bude více diskutovat, ať v dobrém nebo špatném smyslu. Specielně tato kniha by si zájem zasloužila. Snad se ledy prolomí další knihou, která vyjde v edici KKK, která bude neméně zajímavá.

9. to Květa Filipi
    To, že recenze vyšly trochu později, bych nepřisuzoval tomu, že recenzenti byly nuceni mezi sebou opisovat. Spíš jde o to, že většina recenzentů jsou studenti a v posledních měsících prožívali kvůli škole horké chvilky.

10. Knihkupcovi
    No jasně, pojďme dávat ceny spisovatelům, kteří se doopravdy prodávají. Takže každý rok dostane cenu… ano, Michal Viewegh. Kdyby snad náhodou něco nenapsal, pak zaskočí Halina Pawlovská. Ve fantastice vždy Kulhánek, pokud zrovna něco napíše. Pokud ne, pak Ďuro Červenák. S jistým odstupem Mirek Žamboch. A je vymalováno na mnoho let. Má být tohle mustr pro Akademii?
    Prodejnost sama o sobě není zárukou jakékoli literární hodnoty (zároveň ji samozřejmě nevylučuje). Říká vám něco knížka “Mrs. Wiggs of the cabbage patch”? Asi ne, že? Svého času, na přelomu dvacátého století, se ho prodaly přes čtyři miliony kousků. Ale my si z téhož období pamatujeme spíš Marka Twaina, jehož “Dobrodružství Toma Sawyera”, kterého se prodalo stonásobně méně než opusu madam Riceové.
    Pokud tedy odborné poroty oceňují něco jiného, než co je zrovna nejprodávanější, je to úplně normální. A pokud to snad nějakému bestselleristovi nelíbí, vždycky se může utěšit tím, že laureáti mají ceny a on zase to porsche, že ano 😉

11. Levné knihy
    Tohle tutově skončí v Levných knihách. Teď je tam k mání za 29,- Kč knížka od Jaroslava Veise – Evropou obchází strašidlo. Jaroslav Veis je taky bývalý Velikán české sci-fi a koho dneska zajímá?

12. Anonymovi
    A jak to můžete vědět? Proč jste tak nepřejícný? Novotného přepracování Robinsona Crusoea se prodalo přes 25 000 kusů, jeho knížky o námořních bitvách přes deset tisíc. Tohle je česká beletrie, takže bych žádné _hvězdné_ prodeje neočekával, ale proč by se to nemohlo prodávat úplně normálně? (Když pomineme hnusnou obálku.)

13. K tématu
    Tato kniha je, bohužel, trochu v nevýhodě. Není to čisté fantasy, je to takový “mezižánr”. Jedná se spíše o historický román s nádechem fantasy, proto se ani nepředpokládalo, že budou prodeje ve speciálkách převratné. Neměla by však v nabídce těchto obchodů chybět, protože tam chodí nakupovat čtenáři, kteří si knihy Františka Novotného oblíbili. Se zařazením knihy do nabídky mají problém i někteří knihkupci, kteří by knihu podle autora měli zařadit do fantasy, ale tématem se hodí do historické románové literatury, ve které si svoji knihu vybírají čtenáři, kteří nemusí autora znát. A co si budeme povídat, kdo z vás nejde v knihkupectví v prvé řadě po svém oblíbeném autorovi?
    Souhlasím s V. Janišem – prodejnost opravdu není zárukou literární hodnoty, stačí sledovat žebříčky prodejnosti, které zveřejňují knihkupci.
    A na závěr, kniha se prodává úplně normálně a mohu vás ubezpečit, že určitě v Levných knihách neskončí, protože je dobrá a své čtenáře si najde. A jen pro info, Zoner Press knihy do prodejní sítě LK nikdy nedodával, nedodává a dodávat nebude.

14. Trochu mě překvapuje, že přebal s nahou Boženou Němcovou vyvolává tolik negativních ohlasů, a to ne snad proto, že by čtenáře šokoval, ale proto, že se jim pravděpodobně prostě nelíbí. To na jednu stranu chápu, na druhou – ten obraz je opodstatněný. Nahá spisovatelka tam není prvoplánově pro svou nahotu (i když ano, svou roli to zajisté také hrálo), ale její obrazový akt hraje v knize podstatnou roli. Navíc to, že je na zadní straně přebalu “oblečená” naznačuje jakousi hru, to, že takové zpodobnění ponese nějaký význam. Je trochu škoda, že se to tak mezi čtenáři neujalo.
    Souhlasím s tím, že Prsten od vévodkyně ne úplně spadá do fantasy literatury, že se jedná o jakýsi “mezižánr”. Ale co s tím? Zkusit jej řadit do fantasy a zároveň do historické literatury? Možná její vplutí do povědomí širšího čtenářstva chce ještě čas, přece jen vyšla teprve v březnu tohoto roku.

15. Vážená pokud se kniha nechytí v prvních třech měsících je její prodej prostě v prdeli.

Tenhle blábol, který není ani ryba, ani rak si koupí jen čurák.

16. Vážený Poeto (ta přezdívka je paradox), ať už jste reagoval na cokoliv, blahopřeji Vám k Vašim břitkým úsudkům, důvtipnému komentáři a umění společenské komunikace. Je patrné, že máte velmi načteno, že se pohybujete v knižním prostředí, možná sám dokonce píšete a tvoříte kvalitní literaturu, a že českou i světovou literaturu máte v malíčku. Všechna čest (a takových anonymních, arogantních a neoduševnělých chytrolínů jako Vy co nejméně)! Ehm, pokud nechcete působit jako naprostý hlupák a buran, uvítám argumenty dokládající Vaše trvzení. Díky.

17. Vynikající kniha, která se může směle rovnat i s výtvory největších zahraničních velikánů. A budu klidně kontroverzní. Tahle na objednávku vykalkulovaná freska se mi líbila mnohem víc, než celá Vallhala. František Novotný vládne.

18. No vida, tak Prsten od vévodkyně se přece jen ukazuje býti kontroverzním 🙂

19. to Alexi
    Díky, autora i nakladatelství vaše mínění potěší.
    Ale Prsten vyklakulovaný na objednávku nebyl. František Novotný o tématu BN uvažoval už dříve, taky nejde o STB, ale především o pohled na českou minulost, který rovněž nevznikl na povel: František se se svým přesvědčením nikdy netajil (a vždycky byl ochoten diskutovat; to je k mu k chvále).

20. Skandál
    Františko chcete skandální téma?

Tak napište knihu o hajlujícím Václavovi Klausovi a budete i v Blesku 🙂

21. fv : vycházím z toho, co říkal sám František na letošním pražském knižním veletrhu (kniha na objednávku). Slovíčko vykalkulované jsem možná zvolil silné, ale jestli jsem to správně pochopil, tak element obrazu s řeckým nápisem a prstenem bude použitý i v dalších knihách série. Takže je to do určité míry…řekněme nalinkované, ne?
    Tak, či tak, jde z mého pohledu o stejně kvalitně zpracované dílo jako například poslední fabulační romány Dana Simmonse. Ani ten obrázek na přebalu mi nijak nervy nedrásá (i když je pravda, že jsem viděl přitažlivější ženy:-) ), kolem něho se to celé ostatně točí, takže proč ne… Diskutabilní je ale směřování knihy do sféry fantastiky, kde přece jen balancuje dost na hraně. I přes svou čtivost, jde o knihu, která vyžaduje uvědomělého čtenáře, ne ty pro které je kniha lepší s každým dalším drakem namalovaným na obálce.
    Trošku se ale bojím, že František z počátku nastavil dost vysokou laťku. Tohle se bude osatním autorům v edici těžko překonávat.

22. Objednávka
    (Vím, že jsem tu některým chyběl, ale – jak se říká ve známém vtipu – zatím nebylo proč mluvit.) Slovo objednávka je příliš silné – existuje domluva na základní nasměrování knih (zajímavá místa české historie, fantasy a sci-fi prvky…), dohoda o spojovacím elementu (podle něj se řada jmenuje) a panuje “jistá” shoda, pokud jde o čtenářskou skupinu. Jinak mají autoři naprosto volné ruce. Myslím, že pokračování, resp. druhá kniha, bude stát svým pojetím o kousek jinde než “Prsten”. Určitým problémem této řady se ukazuje skutečnost, že je autory i vydavatelstvím pojímána jako fantasy literatura s důrazem na slovo literatura, což řadě čtenářů nemusí vyhovovat.

23. to Alexi
    Prsten od vévodkyně je knihou na objednávku jen ve smyslu románu, který se (z větší části – nemusí jít o výhradně historické dílo) odehrává v minulosti, objeví se v něm červený rubelit a ponese prvky fantastiky. Nic víc, dál je to – jak píše pan Kristián – výhradně záležitost jednotlivých spisovatelů.
    Takže magický obraz a prsten z úvodní knihy se už dál pravděpodobně neobjeví… ledaže by zaujal jiného autora.
    Další svazky řady budou velmi rozdílné, tak pestré, jak různorodý je styl zúčastněných autorů. A ti, soudě dle (téměř) hotových textů a zamýšlených námětů, chtějí odevzdat příběhy, které se budou lišit od běžné produkce jak žánrové, tak mainsteramové. Myslím, že takhle odvážný projekt tu nebyl už dlouho. Historie, větší či drobný podíl fantastična – a k tomu na různý způsob… pro různé čtenáře –
    Ale stereotyp ochuzuje, na tom se asi shodneme.

24. Alexovi ještě svědecky 😉
    Dovolím si potvrdit slova Františky i pana Kristiána. Když se dohadoval spojovací prvek řady, měl snad každý z oslovených spisovatelů téma, které by rád zpracoval a tak se historická období docela skládala (napřeskáčku) i s tím, jak by to kdo mohl zvládat zpracovat. Záměr je hezká věc, i promyšleno mít můžete, ale jak se lidi pořádně podívali na reálie, museli dát dohromady podloženější odhad délky práce. Osobně jsem velice zvědavá, s čím kdo přijde a tleskám Fr. Novotnému. Vyjít jako první není legrace.

25. Za sebe musím říct, že byť obálka mi radost neudělala, kniha samotná je parádní. Místy jsem se lehounce nudil, ale byla i místa, která mě naprosto dostala- ha, dokonce jsem potkal svého oblíbeného GM. Byla by opravdu velká škoda, kdydy zapadla – přeju autorům projektu hodně štěstí a dostatečný počet čtenářů, aby mohl zdárně pokračovat.

26. Obálka
    Neudržím se, a plácnu něco k té obálce. Je-li vyžadováno zvládnutí řemesla po spisovateli, proč není totéž vyžadováno po tvůrci tváře knihy? Je to jako když očekáváte dobré jídlo, a musíte si najednou před tím zápachem zacpat nos.
    Možná se mýlím, a samotné provedení je intelektuálním odkazem na nějaké umělecké dílo, které si nevybavím, a jeho ošklivost je záměrná. Ale dost o této možnosti pochybuji.
    Pokud bude v knize odhaleno, že je paní Němcová vystavena tajemnému mutagenu, který jí krom fyzických deformací přivodí záchvat exhibionismu, omlouvám se.
    Já se na to na pultě musím dívat celej den.
    Jdu si to přečíst, na knihu i na další díly cyklu se těším. Ale rád bych to příště bez kolíčku na nose.

27. to Vojtěch P.
    No ted už asi za sebou máš pár desítek stránek, takže už víš, že obálka je sakra příhodná. Bohužel schopnost obálky upoutat cílovou skupinu fantazáků bez znalosti textu je sakra mizerná. No aspoň mají tentokrát recenze větší smysl než obvykle.

28. Obálka
    Vše kolem obálky beru. Na přebalu druhé knihy se už začalo pracovat, základní návrh existuje, uvidíme, jak to dopadne. Teď ale mohu říci jenom to, že to bude něco úplně jiného 🙂

29. obálka
    no já nevím, obálka je jasným odkazem na asi nejznámnější portrét Němcové xD

30. levne knihy
    nu, v levnych knihach uz to je – a ja sem tomu rad protoze diky tomu mam zaruku prijemne stravenych svatku 🙂 novotny super, vlado me zatim tolik nebere, tesim se na pecinovskeho. a dalsi dily uz si dozajista poridim za plnou cenu – k tomu jsou levne knihy u romanovych serii dobre