Raymond E. Feist – Riftwar saga

Klenot mezi americkou fantasy! Výborná čtyřdílná sága, která si získá oblibu každého. Snad proto je již téměř beznadějně vyprodaná, ale Poutník bohužel dotisk nechystá.

     K této světově proslulé sáze jsem se dostal po doporučení mnoha mých přátel a známých. Byly to jedny z mých prvních fantasy knih, které jsem četl, ale nejen proto na ně nikdy nezapomenu. Čas, věnovaný čtení Trhlinové ságy je ten nejlépe investovaný, pokud se chcete bavit. ALe teď k recenzi, začnu dějem:

Mág – učedník

     V pohraniční pevnosti Crydee v ostrovním království na planetě Midkemia se nejprve seznámíme s hlavní postavou – malým chlapcem Pugem, který se stane učedníkem zdejšího mága Kulgana. Jeho kamarád Tomas se zase stane učedníkem Fannona, místního mistra šermíře. Tito dva chlapci jednoho krásného dne naleznou u břehů moře u Crydee vrak neznámé divné lodi. Jediný přežívající válečník z této lodi, kterému už k uzdravení není pomoci, je alespoň podroben výslechu a tak se už dozvídáme, že nepochází z této planety. Tak tedy invaze mimozemšťanů na tuto poměrně poklidnou planetu začíná. Pod pojmem mimozemšťan si však nepředstavujte malého zeleného mužíčka. Delší popis stačí nahradit slovy – Japonský samuraj. Říkají si Tsurané a obývají planetu Kelewan. Dále události pokračují vysláním výpravy do Rillanonu – hlavního města království, ale pomoci od mírně (spíše hodně) psychicky narušeného krále se nedočkají, neboť Crydee je hodně daleko od Rillanonu a vyšinutého krále tamní problémy nezajímají a radši si ponechá celou královskou armádu na ochranu sobě vlastní. Intriky na královském dvoře splétá Guy (vévoda z Bas-Tyry) za cílem stát se novým králem, takže pomoc se nedá očekávat. Zatím je už bitva v plném proudu. Invazi mimozemců brání naštěstí poměrně velká osádka pevnosti v čele se zkušeným Fannonem, elfové z blízkých lesů a trpaslíci z hor. Tsurané si chtějí totiž podrobit všechny. Bojů se účastní i Tomas, který se dostane k trpajzlikům a dostane od posledního draka, kterého potká v nitru hor, kde se ztratil, zbroj drakova pána, jednoho z Valheru. Tomas získává neuvěřitelnou sílu a neporazitelnost, ale pomalu se mění v toho, který dříve zbroj vlastnil. Kniha končí zajmutím Puga při výzvěné výpravě. Dozvídáme se tak, že Tsurané se na tuto planetu dostávají Trhlinou v časoprostoru. Pug je odvlečen na Kelewan…

Mág – mistr

    Pug otročí na planetě Kelewan, zatímco jeho kamarád z mládí bojuje nejen proti Tsuranům na jeho domovské planetě, ale i s mocí zbroje Valherua Ashen-Shugara, který se snaží pomocí Tomase a brnění znovu vrátit na tento svět. Jednoho krásného dne navšíví dům, kde Pug slouží, jeden zdejší mág, který v Pugovi pozná nadání pro magii a tak se Pug podrobí vyuce magie a následné zkoušce. Na Kelewanu však není stejná magie jako na Midkemii a zabývá se jí daleko více lidí. Zde se magie rozlišuje na dvě stezky. Nižší a vyšší. Tak se Pug (nyní pojmenovaný Milamber) dovídá, že doma byl vyučován nižší stezce, která se nevyrovná Kelewanské a že na Midkemii není vůbec stezka vyšší. Milamber má však větší nadání pro vyšší stezku a tak se stává nejmocnějším mezi rovnými. Ovládá totiž magii dvou světů! Nikdo na Kelewanu totiž není schopný ovládat obě stezky magie.

    Náš mág má ale problém. Neví jestli je více Pug nebo Milamber, tedy Tsuran či Midkemian… Dále se události rozvíjejí v ose probíhající války: Tomas se ubrání moci Valhera, ale jeho síla a neporazitelnost v něm zůstává. Pug se vrací domů a ožení se s Katalou (také otrokyně na Kelewanu). Tomas se ožení s královnou elfů. Do věcí se vkládá tajuplný mág Makros. Uzavírá se mír a následně i trhlina…

Stříbrný trn & Zlo v Sethanonu

    Po uzavření trhliny se situace jeví velmi růžově. Arutha (nejmladší syn nebožtíka Borice, vévody z Crydee) se stává princem z Krondoru, Lyam (starší bratr Aruthy) se stává králem a Martin (nevlastní bratr Aruthy a Lyama) se stává po otci vévodou z Crydee. Pug s Kulganem zakládají magickou školu v Hvězdně po vzoru Kelewanského Shromáždění.

    Situace začíná být černá při svatbě Aruthy s Anitou, kdy je spáchán na Aruthu atentát, ale odnese to Anita, otrávena neznámým jedem. Zjistí se pak, co je to za jed a že pro neutralizaci jedu je potřeba rostlina ze severu. Pomoci se dočkají od sekty, uctívající bohyni smrti a tak Anita neumírá, ale je v ochraně proti plynutí času. Takže je dost času na získání protijedu. Situace je však hrozivá. V Krondoru začíná neuvěřitelně řádit cech vrahů a zástupy nemrtvých uprostřed města se množí, likvidovány knězi. Dozvídáme se příčinu těchto nepokojů. Za všechno může prastaré zlo… Nakonec je Anita vyléčena a válka prozatím zastavena…

    …Nepovedená loňská invaze se má letos určitě povést. Proti tomu však nepomůže armáda, ale porážka představitele zla – Murmandamuse. Pug, který obdržel všechen Makrosův majetek, než Makros neznámo kam zmizel, se podle jeho knih snaží ztraceného mága najít. Pug získává neuvěřitelné množství moci, kouzel a magie z Makrosova bývalého majetku, a tak se v pohodě vydává na Kelewan. Usmíří poslední nenávisti Tsuranů proti Midkemianům a zjišťuje informace o Murmandamovi. Vydává se na sever na sever kde potkává elfy!!!, tam získává spoustu informací a zkušeností a tak se mu nakonec Makrose podaří najít někde daleko v čase a ještě dál v prostoru. Podaří se jim společně utéct z důmyslného magického vězení a tato neotřelá dvojka mistrů magie začíná přicházet na kloub porážce Zla.

    Pod heslem proletáři všech zemí spojte se, se hádejte co… kniha odebere ke zdárnému konci. Ještě vám prozradím, že se setkáte ještě: s Guy de Bas-Tyra, nyní však jakožto s velmi kladným hrdinou a jeho staré snahy u dvora se vysvětlí k zájmu dobré věci; s neznámými tajuplnými místy a se zajímavými lidmi a tvory.

    Toť vše k ději všech čtyř knih. Tomu, který ještě nečetl mnoho hodně kvalitní fantasy, zůstane čelist po většinu četby hodně svěšená. I hodně zkušení čtenáři však budou žasnout. Ohromí je hlavně magické prvky, cestování v časoprostoru, temné síly magie, skoro všechno na Kelewanu, popisy menších potyček i velkých bitev, ale i „maličkosti“ jako totožnost Makrose (nejmocnějšího z nejmocnějších ale bůh to není). Neuvěřitelně uvěřitelná je i téměř dokonalá politika obou světů (později dokonale zpravovanáv sáze Impérium), systém magie i taktika boje.

    První dvě knihy jsou opravdu klenoty, právě proto se dá velmi kladně ohodnotit i tato idea: není zde vyhraněné dobro a zlo!! Opravdu. Obě strany se totiž domnívají, že ti druzí jsou ti nepřátelé a že „my jsme ti, co bojují za dobro“. Toto samozřejmě jasně nevyplývá z těchto dvou knih (to by byly uplně zbytečné), ale tato myšlenka se objevuje až ve třetím a čtvrtém dílu, kde se potom odvíjí boj obou stran proti straně třetí – skutečnému zlu.

    Sága Trhlinové války je jedna z nejlepších a nejúspěšnějších fantasy. (Však taky byla námětem i počítačových her Betrayal at Krondor a nový Return to Krondor.) Přitažlivý děj, neuvěřitelné množství originálních nápadů, žádné zdlouhavé nudné pasáže… Feist touto ságou strčil své současníky hravě do kapsy. Většina jeho anglo-sasko-amerických kolegů mu nesahá ani na paty. S ostatními fantasy knihami má společný snad pouze boj dobra proti zlu (3 – 4 kniha). Ostatní prvky jsou neotřelé a u žádného jeho předchůdce ani kolegy se nevyskytují. Takže je vidět, že originálních nápadů k fantasy se dá vymyslet velké množství a pak vzniká dokonalá fantasy, zvláště když autor opravdu umí psát!

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. souhlasim
    riftwar je vyborne napsana to za prve, za druhe se clovek dostane k takovym peckam jako je saga imperium nebo cestny nepritel. lahuuudky

Zanechat odpověď