Nejvetší Neprítel fantasy

Moje trpelivost pretekla a já jsem se práve rozhodl napsat tento krátký clánek s príhodným názvem “Nejvetší Neprítel fantasy“. Pokusím se vám ted popsat tohoto Neprítele: náš Neprítel má……

Moje trpelivost pretekla a já jsem se práve rozhodl napsat tento krátký clánek s príhodným názvem “Nejvetší Neprítel fantasy“. Pokusím se vám ted popsat tohoto Neprítele: náš Neprítel má ruce ve všem. Je úlisný, podlý a stále se vkrádající do našich životu, mezi naše vztahy a ovlivnující naše dílo a výsledky naší práce. Je to ten zku…ný lidský faktor hamižnosti, prospechárství a touhy “co nejvíce si nahrabat”. A jak se to týká nás, ctenáru fantasy (SF,H) ? Zaprvé jsou zde samotní autori, težící ze své bývalé slávy nebo slávy svých kolegu, a zadruhé ceští vydavatelé a nakladatelství, které se v touze po mamonu nestydí ucinit nic s vyjímkou vraždy (alespon o tom nevím).

Je mnoho spisovatelu, kterí vstoupili ve známost pouhým prepisem ci napodobeninou nejakého jiného díla. Pro príklad si vezmeme treba Terryho Brookse. Jeho tah – prepsat Tolkienova Pána prstenu – se mu náramne vyplatil. Trilogie Shannara byla v Americe na nekolik desítek týdnu na seznamu bestselleru a tento zatím neznámý autor se tak na konci sedmdesátých let stal jedním z nejznámejších. Jeho nezasloužené ovace naštestí oslabily behem dalších peti pokracování Shannary, které nestály za nic. Že nakonec vyzrál v dobrého autora dokázal v sérii Landover, které hodne pomohla propagace jména “Brooks”.
          Další prípad máme treba u Terryho Pratchetta. Jeho Discworld (Zemeplocha) je velmi originální a úspešná humorná fantasy. Kdo ješte necetl, ten jedine prohloupil. Ale nalákat na tento cyklus není duvod, proc se o nem zminuji. Ted se již více než dvacetirománový cyklus dostává do pozice zvané “nastavovaná kaše”. Zatímco byla první polovina (plus nekteré pozdejší díly) velmi kvalitní, ty poslední teží už jen ze slávy svetoznámého jména na obálce. Pratchettovi zrejme nestací, že jeho jméno figuruje na žebrícku tisíce nejbohatších lidí Velké Británie a dál píše, podle mnoha lidí již jen pro peníze a nikoliv pro zábavu, jak se pred mnoha lety dušoval. Aby se neurazili zarytí fanoušci Zemeplochy, poškádlím ješte bezmezné fandy Davida Eddingse. Belgariad a Malloreon jsou velmi velmi úspešné pentalogie, ale proc si ješte trochu neprivydelat? Kniha Carodej Belgarat, která vznikla o mnoho let pozdeji je pouhým prevyprávením deje obou pentalogií z pohledu Belgarata. No dobre, to by ješte šlo – pro jednou. Ovšem Eddingsovi to tále bylo málo a napsal knihu Kouzelnice Polgara, kde již potretí lící stejné události, tentokrát ocima Polgary. A co myslíte, že muže být jeho poslední kniha s názvem Rivanský kodex? Že by další prevyprávení? Kolik lidí myslíte, že se na to nachytá? Desetitisíce, statisíce, nebo snad miliony? A pritom je to jenom sucharina, které udelá slávu jméno “Eddings”.
          Toto je ovšem ten lehce prekonatelný neprítel, kterému se lze krásne vyhnout s radou: NEKUP TO!

Náš nejvetší neprítel se ukrývá, jak už jsem napsal, pod slovem vydavatelství. Nejprve si vezmeme za príklad nakladatelství Classic. Toto nakladatelství je jedno z tech, kterým vubec nezáleží, jak provedou svoji práci. Ze všeho nejhorší je preklad. Nezkušení prekladatelé a naprostí antiumelci se zhostí svého úkolu a vyplodí patvar, který nakonec ani nikdo nezkorektoruje. Taková Shannara, už výše kritizovaná, je tak zdevastována prekladem, že chvílemi zustává rozum stát nad tím, ceho byli Classici schopni. Classici se takto podepsali i na Eddingsovi, nebo treba Goodkindovi. Naštestí mezi prekladateli zustávají i svetlé vyjímky, jako treba Stanislava Pošustová (Tolkien, nakl. MF),  Jan Kanturek (Pratchett, nakl. Talpress), dvojce Záleský+Zábranský (Williams, nakl. Laser), Petr Kotrle (Holdstock, nakl. Polaris) a nekolik dalších.
          Asi nejotresnejší však zustávají ceny knih. Vedle knih, jako je treba Mág R.E. Feista, který stále ješte stojí méne než 150,- Kc, od vydavatelství United Fans a.s. (Poutník), které už nejspíše zkrachovalo , se stále množí knihy s cenou okolo 200 korun a pritom to jsou nejobycejnejší paperbacky s otresným prekladem a zpracováním. Za príklad si uvedme treba ságu Kolo casu Roberta Jordana, kde jedna kniha stojí 199,- Kc a navíc je každý díl rozpulen a ctvrtý díl dokonce roztreten. Za ctyri puvodní díly tedy zaplatíme neuveritelných 1791,- Kc! Kdo na tohle má mít peníze, když to navíc není ani polovina ságy? Vrcholem všeho je pro me Hadí sága R.E. Feista. Zatímco byly dríve puleny jenom tlustopisy, tentokrát vydavatelství Wales rozpulilo zteží petisetstránkové knihy a nasadili neuveritelnou cenu 189,- Kc. Za tuto cenu první svazek v pohode zaplatí i druhý a peníze z druhého svazkou jdou jen a jen vydavatelství Wales. S knihami R.E. Feista je to na našem trhu vubec zajímavé. Za vším stojí clovek jménem Václav Soukup. Ten “ukradl” knihu Královská krev a vydal ji sám pod názvem dosavadního vydavetele – Poutníka. Hadí ságu už vlastne vydává sám, protože je to on, kdo stojí za knihkupectvím Wales, zasilatelstkou službou WS a možná i vydavatelstvím Winston Smith. “…zminovat se o tom, že vydavatelství Wales si opet pirátsky prosadilo svou, by asi bylo jako nosit dríví do lesa (ci jak anglicani ríkají: To carry coal to Newcastle.). Narozdíl od jedné z predchozích knihy, kterou Wales vydal naprosto pirátsky, byla u této knihy smlouva vystavena na tri subjekty (United Fans, Klub Julese Verna a Wales), které mely vydat knihu v zájemné spolupráci. Nicméne Wales se rozhodl udelat knihu sám a na zbylé sva subjekty se doslova vykašlat. Takto predvádí zvolený zástupce za ODS v mestské cásti Praha-Nusle tržní podnikání v praxi. Asi to bude dle hesla: Trhni co mužeš…”, píší na www.sci-fi.cz .

Všechno je dost zamotané, ale ze všeho jasne cní náš Neprítel: touha po bohatství. A proc to všechno projde? Inu treba kvuli zvucnému jménu na obálce, ci reklamní noticce stylu: “dílo srovnatelné s Pánem prstenu J.R.R. Tolkiena. Doufám, že se mi podarilo objasnit vám pár nesrovnalostí a poradit vám, po cem šáhnout a ceho se vyvarovat. Utrácejte své peníze s rozmyslem at neskoncíte jako ti, kterí se snaží plnit antikvariáty brakem.