Rekvalifikační kurz – Neff Ondřej

Ondřej Neff se novým románem pokusil rozvířit vody humorného hororu. Vybral si celkem nosné téma – v Evropské unii se schyluje k obnovení trestu smrti a stát vypisuje rekvalifikační kurz na pozici kata. To by v tom byl čert, aby se u toho čtenář nepobavil…

Rekvalifikační kurz

Do rekvalifikačního kurzu nastoupí deset lidí. Seznámí se se sborem vyučujících odborníků, kteří mají své groteskní temné stránky. V kurzu napřed panuje dobrá nálada. Z deseti lidí má nastoupit k vykonávání pozice kata pět uchazečů, navíc dva lidé z kurzu brzy vypadnou. Když ale někteří ze zájemců zjistí, že první dva vypadnuvší byli pravděpodobně oběšeni, atmosféra zhoustne. Když pak dojde na praktická cvičení, brzo se začne tvořit pětičlenná skupina, která si jasně nárokuje pozici kata pro sebe. Vše však zamotá ministerská komise…

Autor umístnil román do blíže nespecifikované budoucnosti. Pracuje se svým textem dosti jednoduše – umístí lidi do nevšední extrémní situace, což umožňuje rozvíjet grotesknost. Přidá k tomu morbidnost, vulgaritu a občas trochu té politiky a pak už jen rozvíjí charaktery uchazečů. Ke konci vyžene situaci do extrému, což stačí k tomu, aby vznikl slušný závěr.

Z textu je silně cítit ironie, s jakou se autor dívá na politiku a fungování úřadů. V tom je jedno z úskalí románu, ne každý se bude chtít babrat v tom, co sleduje v každodenním životě. Zachraňují to sice úsměvné situace, ale to nic nemění na tom, že pokud si v politice a úředničině nelibujete, budete často při čtení tak nějak zhnusení.

V čem Neff perlí, je konverzační komika, myslím, že některé jeho fráze by se při zfilmování románu staly používané a zlidověly by. Rozhodně však kniha nepatří k tomu nejlepšímu, co jsme od Neffa mohli číst, i když se autor snažil s postavami udělat, co se dalo. Zvláště ke konci se už hrdinů zbavuje s bizarní účelovostí, prostě je jasné, kam chce autor v románu dospět, až je to pro čtenáře ke konci příliš okatě absurdní.

Grafické zpracování odpovídá duchu knihy, ale dalo by se na něm pracovat, aby působilo lépe. Takhle vypadá až nevzhledně. Kdyby si Plus ilustrovanou sekvenci uprostřed románu odpustil, mohla kniha být o pár korun levnější a vlastně by čtenář o nic nepřišel.

Rekvalifikační kurz je knihou zkušeného autora, což se na románu výrazně podepisuje. Kdyby téma zpracovával mladý nezkušený autor, dopadlo by to nevalně. Takhle si Neff udělal místo pro ironický náhled na dění kolem nás a prostor, aby se projevil jeho tvůrčí styl. Přesto Rekvalifikační kurz asi nebude příliš vychvalován, protože Neff umí lépe a po dvou pokusech o napsání zábavného hororu (ten první s velmi podobnou skladbou příběhu se nazývá Celebrity) je na čase, aby našel nosné téma a napsal knihu hodnou svého jména a třebas i žánrových ocenění.

Tato černočerná komedie s groteskními prvky se zabývá kontroverzním tématem trestu smrti. S nadsázkou, z níž ovšem mnohdy mrazí, zkoumá, co by se asi tak stalo, kdyby k obnovení tohoto trestu přikročila Evropská unie. Jisté je jedno, rázem by chyběli mistři popravčí. A tak, aby se vyhovělo zadání z Bruselu, bude zapotřebí urychleně otevřít speciální rekvalifikační kurz. (anotace)

• Rekvalifikační kurz
  • Autor: Ondřej Neff
  • Forma: hardback