Valdštejnova éra – Vlado Ríša

Kroniky karmínových kamenů se rozrostly na tři tituly. Před časem jsme se podívali na třetí knihu série od Josefa Pecinovského, abyste však nebyli o nic ochuzeni, přinášíme vám recenzi i na druhý díl.

Ríša Vlado: Kroniky karmínových kamenů 2 - Valdštejnova éra

V knize zavítáme do doby před první světovou válkou. Potomek Albrechta z Valdštejna se roznemohl a k uzdravení mu mají pomoci dva předměty, které vlastnil právě jeho předek. Jeho vnuk o uzdravujícím prstenu a meči postupně získává informace. K jejich nalezení mu poslouží zvláštní kompas s odštěpky karmínových kamenů, jež směřují do Itálie a Ruska.

Základní děj vyplňují dobrodružství z počátků válečného letectví. Vlado Ríša je v tomto ohledu dobře informován, a tak jeho podání prvních sestřelů působí velmi věrohodně. Máme i možnost sledovat, jak se během válečných událostí rychle rozvíjí letecká technika.

Oproti ostatním titulům je Valdštejnova éra více dobrodružná. Na druhou stranu využil Ríša fantastického prvku jen okrajově a méně nápaditě než Novotný a Pecinovský. Příběh tak můžeme vnímat jako čistou historickou fantasy z nezvyklé doby první světové války. Jiné je i pojetí spojení s naší dobou. Zatímco Novotný reflektoval svůj příběh z minulosti až po současnost, Ríša se naší době nevěnuje vůbec, takže se nejedná o zvláštní druh časovky jako u dalších dílů.

Vlado Ríša napsal již třetí leteckou knihu po sobě (předchozí jsou dva díly z prostředí JFK). Je škoda, že Kroniky karmínových kamenů neobohatil o výraznější příběh. Na druhou stranu dobrodružných knih není nikdy dost, a navíc podaných tak erudovaně. Richard z Valdštejna jako fiktivní postava není sice výraznou postavou, ale ve svém žánru působí dobře. Jestli něco knize chybí, tak důkladnější popis prostředí, v němž se hlavní hrdina nalézá. Koneckonců v knize zavítáme od slunné Itálie až po ruskou frontu. Ale to už píšeme za autora jiný příběh.

Bojovný duch rodu Valdštejnů ožívá v leteckých soubojích první světové války. Kroniky karmínových kamenů pokračují dobrodružným příběhem z prostředí letců, kteří bojovali za 1. světové války v rakousko-uherské armádě. Válečný pilot, potomek slavného rodu Valdštejnů, naváže na bojový věhlas svého slavného předka, Albrechta z Valdštejna. Zasvěcený pohled Vlada Ríši na málo známou historii létání v době 1. světové války přináší nejen řadu zajímavostí o letecké technice, ale i o počátcích použití letadel v tehdejších armádách. Vzdušné souboje té doby si čtenáři spojí spíše se západní frontou, s boji na území Francie a se jmény jako kapitán Bigglesworth (Biggles) nebo Baron Manfred von Richthofen (Red baron). Příběh Valdštejnova éra se odehrává naopak na italské a ruské frontě. V pozadí celého příběhu stojí záhadné karmínové kameny, jeden zasazený do prstenu a druhý v jílci meče, které získal Albrecht z Valdštejna za svého válečného tažení v Itálii a které byly po několika staletích z majetku Valdštejnů ukradeny. Pátrání po nich přivádí mladého Valdštejna nejen do řady nebezpečných situací nebo do ložnice půvabné italské šlechtičny, ale i na místa, kde ho jenom náhoda dělila od toho, aby zásadním způsobem ovlivnil budoucnost Evropy. (anotace)

• Valdštejnova éra
  • Autor: Vlado Ríša
  • Překlad: –