Carrie – krvavá sbírka komplexů

Povedených filmových adaptací děl Stephena Kinga bychom se dopočítali na prstech obou rukou. Vzhledem k vysokému počtu filmů s námětem od mistra jde však stále o malé procento. Taková Carrie o diváckou přízeň bojuje již potřetí, pokud nepočítáme pokračování, které však z Kingových písmenek nevzešlo.

url

Carrie Whiteová to v životě rozhodně nemá lehké. Ve škole je terčem posměchu (jednou z mála novinek ve filmu je posun šikany i do kyberprostoru), doma žije s matkou-náboženskou fanatičkou se sebemrskačskými sklony, proti níž jsou radikální kalvinisté v podstatě plyšovými medvídky, a která svou dceru vidí v podstatě jako Ďáblovo pokoušení. Zlom nastává ve chvíli, kdy se z děvčátka stává žena, energie této změny ve spolupráci s nahromaděným vztekem v Carrie probouzejí netušené telekinetické schopnosti.

Nebudu vás napínat. Nová verze Carrie si mezi letošními tituly vysluhuje jedno NEJ. NEJzbytečnější film roku. Již z prvních záběrů je patrné, že tvůrci příběhu nevycházeli z románu Stephena Kinga a nechtěli udělat novou adaptaci jeho legendární knihy, nýbrž pouze remakují kultovní film Briana De Palmy z roku 1976. Onen pocit zbytečnosti pak pramení z podobnosti obou filmů – a tam, kde se nachází obsahová či formální odlišnost, je v poměřování sil nová Carrie povětšinou (nikoliv však ve všem) horší.

Možná si říkáte – ale vždyť tahle zbytečnost byla jasná hned od prvních trailerů. Jasně, upoutávky zrovna neevokovaly pocit blížícího se přelomového díla (ani v rámci žánru), přesto se k filmu vázala jistá zvědavost. Měli jsme totiž možnost prozkoumat, do jaké míry film ovlivní rozdíly mezi mužem a ženou na režisérské židli, a zároveň rozdíly v době vzniku.

Pravda, málokdo z dnešních režisérů se může rovnat De Palmovi v jeho top formě – ač ta se mu dostavila spíše až v osmdesátých letech, Carrie rozhodně patří mezi jeho nejlepší snímky. Režisérka Kimberly Peirceová však také není žádný nezdárek – svou celovečerní prvotinou, dramatem podle skutečných událostí Kluci nepláčou těžce zabodovala především u kritiků. Svým způsobem tak byla ona hlavním lákadlem Carrie.

Přitom hned první scéna Carriina porodu slouží jako synekdocha celého filmu, nastolí pravidlo, které se bude poutat k celku: Slušná práce s obrazem, díky němuž se daří nastolit atmosféru, vynikající Julianne Moore a celá scéna zabitá hrou na efekt. Jedna z dalších scén – legendární sprcha, ve které dostane Carrie poprvé menstruaci, jež slouží jako spoušť celého dalšího děje – je okleštěná o nahotu, s níž v sedmdesátých letech nebyl problém. Příznačně tyto záběry shrnují celý film – nová Carrie nemá koule a místo efektivity se snaží raději o efektnost. S přibližujícím se závěrem jde také snaha o atmosféru stranou na úkor dynamice.

Díky tomu jednají postavy zkratkovitě, díky tomu si (kromě Carrie a její matky) nestačí vybudovat ani zbla osobnosti, díky tomu to celé působí jako naleštěná verze vhodná tak akorát pro teenagery. Přitom stačilo málo – méně scén ze školy (ty působí jako z průměrného amerického středoškolského filmu), více z domova, scén s despotickou matkou. Hlavní pozitiva filmu jsou totiž dvě – a jedním z nich je právě skvostná Julianne Moore.

Je až neskutečné, co všechno ze svoji postavy dokázala vytáhnout. Nejen, že k té ženštině okamžitě cítíte odpor, Julianne je ve své bestiální roli natolik hypnotická, že máte chuť si od ní nechat napráskat, klidně i svazkem Nového zákona, a hned poté ji bodnout do zad čímkoliv, co bude zrovna po ruce. Chloë Moretz se od ní může stále hodně co učit, v titulní roli je lehce nadprůměrná – v některých scénách (především v první polovině příběhu) skvostná, v závěru spíš jako člověk s akutním záchvatem zánětu slepého střeva. Na svou roli je však až příliš hezká – další úkrok směrem k modernímu publiku.

Druhým pozitivem je sám Stephen King. Jeho psychologicky vrstevnatý příběh nepřestává uchvacovat i v méně povedeném zpracování. Je zábava hledat v něm všechny ty diagnózy a komplexy postav, vrstvy, roviny a myšlenky. Opět se filmové zpracování od textu odchyluje, a přesto je mistrův na plátno převedený text dechberoucí. Dokonce natolik, že si nestíháte všímat plytkosti.

Nová Carrie rozhodně neurazí, ale pokud chcete ušetřit, raději si pusťte De Palmovu verzi.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

2 komentářů

  1. Já to řeknu takhle – jsem jenom chlap, takže Chloe je pro mě hlavním lákadlem. Jinak souhlas se vším, co se v recenzi psalo – ten film ze sedmdesátek je skvělej a se závěrem pracuje možná lépe, než starej dobrej King. A ta podobnost – když se podíváte na trailer z roku 76 a na ten letošní, jsou prakticky totožné.

    P.S.: Nikdo snad nečekal, že Chloe ukáže kozy 😀

    Já osobně mám jeden filmovej sen – Lolitu s Fassbenderem a Mortez v hlavních rolích… WHO´S WITH ME?!

Zveřejnit odpověď