Star Wars: Force Unleashed

Třicet pět let uplynulo od premiéry pilotní epizody Hvězdných válek. Už přes čtvrt století k nám tento fenomén promlouvá skrze dvě úžasné trilogie, desítky knih a komiksů a také prostřednictvím počítačových her. A přece i nyní má příběh co nabídnout. Důkazem je původní konzolovka z roku 2008 Star Wars: Force Unleashed, na jejíž zoubek se podíváme v dnešní recenzi.

Star Wars: Force Unleashed

Děj hry nás jakožto hráče hlavní postavy Starkillera zavádí mezi III. a IV. epizodu. Přičemž se můžeme skutečně těšit na plnohodnotné přemostění od rozvratu Jediského řádu až po zformulování Aliance rebelů (též známých povstalců ze starší interpretace původní trilogie Hvězdných válek) či dosti svérázný epilog.

Za zmínku určitě stojí chuťovka hned ze samého počátku hry. Tím je první mise (pojatá jako tutoriál), kde se zhostíte role obávaného Darth Vadera, Lorda ze Sithu. Jeho/vaším úkolem je vymítit na planetě Kashyyk přeživší zbytky Světlé strany Síly. Inu a jako v každém správném prologu, i zde si pro vás pavučina osudu zosnuje zdařilé překvapení (konkrétně zárodek vašeho budoucího nového já). A váš vývoj pak už závisí jen na vaší protřelosti…

Jako paradox mi přišel tah vývojářů, kteří hlavního hrdinu nazvali alternativním příjmením filmových hrdinů série, které bylo v Lucasově původním filmovém scénáři a v jeho mnoha předělávkách a dodatcích – Luke se původně nejmenoval Skywalker, nýbrž náš herní Starkiller. Netuším, zdali tím LucasArt studio něco sledovalo; snad jde jen o podobnost čistě náhodnou.

Zdařilý příběh je vyprávěn klasickým StarWarsáckým stylem. Čili nechybí v něm akce, nekončící souboj mezi Temnou a Světlou stranou Síly, milostná zápletka i heroicky epické animace. Ačkoliv mnozí testři si před vydáním stěžovali na nudný rozjezd, po překročení první poloviny herního času byli nuceni stížnosti stáhnout, jelikož jim titul kapku nezáživnější začátek vynahradil nevídanou řežbou přesahující všechny optimistické naděje.

Grafika a principy hry

Některé recenze si stěžovaly na grafiku hry. Opět zejména na první polovinu, až se zdá, jakoby SW: FU byla nejdřív rozdělána jedním kolektivem a jinými programátory dotvořena. Nicméně trochu chabější grafiku vyvažuje skvělá hratelnost běžící na velmi jednoduchém konzolovém mechanismu (původně byl titul určen pouze pro konzole; až po naléhání fanoušků studio vydalo i PC verzi). Ovládání hrdiny je rovněž přizpůsobeno konzolovým tlačítkům, proto tu nenajdete složité klávesové zkratky apod. Tedy po stránce ovládání i vizuálního zpracování se hra dere do kladnější padesátiny procentní stupnice.

Když už jsem zmiňoval konzolové zaměření, musím zodpovědět otázku ukládání daných částí hry. SW: FU je ukládána za pomocí často chytře, ale často také dosti idiotsky vytyčených checkpointů. Chytře z hlediska nadcházejícího souboje důležitého pro rozvoj dějové linky, idiotsky z pohledu opakovaných animací, které po x-tém přehrání ztrácejí vše ze své epičnosti i z dojmu ucelenosti vyprávění.

Nelze popřít, že hlavním tahounem hry je záhadná vesmírná Síla, jejíž široké užívání nás provází ve skutečnosti celou hrací dobu – například reálná manipulace s objekty, posílené skoky či paralyzující blesky, jejichž neuváženým užitím snadno docílíte účinného usmrcení třeba i nešťastně přichomýtlé osoby.

Co se nepovedlo?

Mezi méně zdařilé aspekty titulu lze řadit nerovnoměrné rozdělování zkušenostních bodů, a to konkrétně u schopností Síly. Naneštěstí jich hra nenabízí tolik druhů, abyste se museli desítky minut rozmýšlet nad koupí. Vlastně si vystačíte s okolím osvědčených kláves WSAD. Pro někoho je to nepochybně plus, pro mne kupříkladu relativní ztráta (některým úsekům systému by dle mého názoru neškodila menší revize pro PC vydání; z hlediska konzolí ovšem v této oblasti nemůžu mít jakoukoliv výtku).

Problémem je ale cílová skupina uživatelů. Pro zážitek ze hry musí být hráč zarputilým fandou (nejen) filmové série. Ano, bohužel – kterýkoliv nezasvěcenec by tápal v sice hezkém prostředí, za to však v docela cizím světě.

A co říci závěrem?

SW: Force Unleashed by se mohla hrdě zařadit mezi velikány svého žánru. Třebaže ani ne tolik kvůli originální smršti dosud nevídaných námětů (kterými se mohl pyšnit jenom IV. díl při své premiéře v r. 1977), nýbrž spíše svou nenásilností staré dobré klasiky Star Wars. Podíváte se na nesčetné množství planet, promluvíte s důvěrně známými osobnostmi filmů (ve věrných podobách) a v neposlední řadě za skvostného hudebního podkladu Johna Williamse probrouzdáte tajemství pradávného kultu Síly vesmíru. Podtrženo, sečteno: víc si snad jen přát další díla studia LucasArts (i přes mnoho výše popsaných nedostatků).

Klady:

• skvělý příběh s alternativním koncem
  • konečně přichází věrohodné užívání Síly
  • poměrně zdařilá grafika a herní design
  • příjemná hratelnost
  • věrohodné podobizny filmových postav

Zápory:

• občas špatně rozvržené úložiště hry (checkpointy)
  • pro někoho možná slabší rozjezd děje
  • okamžiky, kdy schopnostmi převyšujete zástupy NPC postav

5 komentářů

1. hrůza
    Tahle recenze je, jak se dnes říká, jedno velké WTF.
    Pominu to, že recenzujete čtyři roky starou hru (mimochodem, někdy loni tu vyšlo preview na Skyrim s tím, že recenze bude později, ale stále nic….tak možná za čtyři roky?)..

Autor je opravdový “mistr slova”, co věta, to perla. Moje oblíbené jsou “Závažná věc, která se vysloveně nepovedla, je cílový okruh uživatelů”, nebo “Což je samozřejmě hloupá polemika, jelikož by byla jen s obtížemi dokazatelná”, nemluvě o slovních spojeních jako “účinné usmrcení”, “neadekvátně nudný rozjezd” (zřejmě jsou pak nějaké rozjezdy, které jsou nudné adekvátně)…
    “Force Unleashed by se mohla hrdě zařadit mezi velikány svého žánru” – jakého žánru? Z dalšího textu vyplývá, že autor má zřejmě na mysli “žánr Star Wars”. SW filmy nazývá “kinematografické adaptace”.
    Místy je to zcela nesrozumitelné, konkrétně odstavec “co se nepovedlo”. Nejprve se mluví o tom, že těch schopností je málo, takže zas tak moc není kam body rozdělovat. V další větě se najednou mluví o “okolí kláves WASD”. Cože? Jakože ty schopnosti se přiřazujou klávesám v okolí kláves WASD? A to znamená, pro autora, “relativní ztrátu ve fenoménu jako je Star Wars”? V závorce se pak mluví o “úsecích systému”, kterým by neuškodila revize pro PC, co to jako je? Myslí se tím ovládání?

Zmar, zmar, zmar…

2. RE: hrůza
    Krásný dobrý den,
    Vážený pane…

Předně bych Vám chtěl s úctou poděkovat za přečtení i za následný názor mého článku. Jak vidíte, čtenářů si oceňuji, a tudíž i reaguji na Váš komentář:

Čtyři roky starou hru jsem si dovolil zrecenzovat z mnoha klíčových důvodů. Nejzávažnějším je asi fakt, že u nás v redakci panuje zaplaťpánbůh stále ještě demokracie, tedy jednotliví redaktoři si sami mohou témata článků/recenzí/ atp. svobodně vybírat. Dalším kritériem mé volby byla a do dnešních dnů pochopitelně zůstává přílišná zanedbatelnost herní sekce. Mj. to bylo hlavní pohnutkou mého povolání do řad redaktorů – vzkřísit tuhle odnož FP. Nežádám porozumění, snad jen nějakou tu čtenářskou informovanost (musel jste si bezpochyby všimnout nového jména v záhlaví článku). Čili nevím, co se tu dělo před časem, co bylo slibováno a co dozajista nesplněno. Já se budu snažit recenzovat prioritně takové tituly, které by mohly zajímat co možná nejširší veřejnost. Alespoň v prvním roce mého působení. Později se přikloním k činorodějšímu spektru herního světa. Nicméně Vám mohu slíbit, že budu brát zřetele na roky vydání, aby mé recenze byly pokud možno aktuálnější. Nakonec se domnívám, že rok 2008, čili Vaše kritizovaná čtyři léta, téměř nikdo nebude řadit k historické věci.

Z Vašeho příspěvku jsem rovněž vyčetl, že jste alergický na můj styl vyjadřování. Z tohoto hlediska Vás mohu jen s nejhlubším zármutkem litovat. Vyjadřuji se takto už hezkých pár literárních etap. Proto měnit se by nemělo obšírnější význam. Možná mohu jen doporučit jiné redaktory zde na portálu, kteří, věřím, že by pro Vás mohli být daleko stravitelnější na poli Vašeho fištrónu.

Nelze jinak a musím reagovat i na Vaší rozohněnou nechápavost v některých Vámi zvýrazněných úsecích textu.
    ** – Vyjádření bylo myšleno tak, že rozjezd hry, tedy začátek, je prostě až přemrštěně nudný. Kdežto jiné hry mají určitě také pomalejší začátky, nicméně většinou nejsou nazývány nudnými, ale spíše již zmiňovaným slovíčkem „pomalejší“. Odtud ta neadekvátnost.

** Zde jste mne pochopil naprosto správně. Koneckonců recenze je o Star Wars sérii, proto bych se Vám popravdě řečeno divil, kdybyste si ke slovu žánr dosadil kupříkladu rybaření.

** BINGO! Ovšem pod okolím kláves WSAD by si člověk měl vybavit jen okolí výhradně blízké, nikoliv celou klávesnici, jak jsem z Vaší poznámky pochopil.

** A zase trefa. Zkrátka jsem toho názoru, že ovládání pro PC zůstalo až příliš konzolové. Což je na jednu stranu určitě veliké plusko pro jednoduchost komunikace aplikace mezi uživatelem (hráčem), ovšem když hráče v jedné ruce už chytají křeče v prstech a druhou rukou se šťourá v nose, recenze by si měla říci, že je někde něco asi špatně.

Děkuji Vám za hodnocení článku a měl-li byste nějaké další dotazy, rád zodpovím.
    Hezký zbytek dne,
    Jakub Gergela.

3. poezie
    Milý Jakube, vy jste (když už si tedy vykáme, já bych proti tykání nic neměl) opravdu básník. Obraty jako” rozohněná nechápavost”, “přílišná zanedbatelnost herní sekce”, “činorodější spektrum herního světa” jsou opravdu neotřelé…

K Vašemu příspěvku. Těší mě, že máte na FP demokracii, nic jiného bych ani nečekal. Když už ale máte oživit videoherní rubriku, asi by to chtělo něco aktuálnějšího, než je čtyři roky starý titul, ale budiž, psal jsem, že to pomíjím, tak s tím dále neztrácejme čas.

Na Váš styl vyjadřování nejsem alergický, snažil jsem se jen upozornit, že používáte jendak nevhodná slovní spojení typu již zmíněného „účinného usmrcení”, ale i “obšírnější význam” či “rozohněná nechápavost”, dále se v podobném duchu nesou i celé věty (viz můj první příspěvek – “závažná věc, která…”atd) a konečně jsou pak zmatené celé odstavce, což jsem ukazoval na Vašem odstavci “co se nepovedlo”. Já ho nakonec nějak pochopil, moje výše položené otázky byly spíše řečnické, ostatně, jak jste sám poznal, jsem si na ně i odpověděl, ale působí to prostě zmateně. Nejprve mluvíte o nerovnoměrném rozdělování zkušenostních bodů, pak najednou o klávesách (a “okolí WSAD” je co? Klávesy Q a E, nebo i Y, X a C..?), načež v další větě píšete o úseku sytému. Co to vlastně je, úsek systému? Proč má být úsekem systému zrovna ovládání? A proč prostě nenapíšete, že ovládání je konzolové a při převodu na PC se na jeho úpravu na PC vybodli? Napsal jste to až do diskuze pod článkem, ale mělo to být v tom článku!

4. Příště se polepším…
    Prosím, vyčkejte na mou příští recenzi, tam jsem se již snažil pracovat srozumitelněji a bez poetických vkladů. Snad budete zklamán už o něco méně. Mj. děkuji za doplňující vysvětlení Vašeho předchozího komentáře. Upřímně si Vašich reakcí vážím a budu se na ně snažit odpovídat kdykoliv to jen bude možné, stejně tak jako na základě Vašich rad pilovat vlastní chyby.

5. +
    … Zhlediska omezeného počtu slov v recenzi se snažím psát jednotlivé věty v přímém významu, čili co věta, to jedna informace o herním titulu. Nemluvím vázaně v souvětích o tom a tom bodu hry. Doufám, že mne chápete.