Maxx 1 – Sam Kieth, Bill Messner-Loebs

Ne tak docela obyčejné superhrdinské počteníčko, které by si nenechal ujít ani sám veliký Freud.

Opláštění tajemní hrdinové zápasící se zločinem a ochraňující nevinné ke komiksu neodmyslitelně patří. Kromě notoricky známých jmen jako Superman, Batman, Spiderman, Ozymandias, Night Owl či Fantastic Four se mezi komiksovou elitou nacházejí i méně známá (komerční) jména, či pseudonymy. Malíř a libretista Sam Kieth, který se podílel na prvních sešitech Gaimanova Sandmana, si pro svůj sólový debut (za malé výpomoci kolegy a kamaráda Billa Loeb-Messnera) zvolil právě superhrdinský komiks. Na rozdíl od mainstreamových příběhů ho ale uchopil zcela odlišným způsobem a je třeba dodat, že i atraktivním.

Kieth promítá do svého hrdiny i svých příběhů autobiografické prvky. A jelikož je podivín, i jeho příběhy vybočují z běžné superhrdinské šablony. Hlavní postavou je bezdomovec Maxx, který tráví více času za katrem než ve své teplé lepenkové krabici. Jeho nadprůměrnou muskulaturu obepíná netradiční fialový kostým a extrémní předkus. Na druhé straně máme sličnou děvu, jež hrdinovi celkem imponuje. V Maxxově případě jde o Julii, sociální pracovnici se značně pohnutým vkusem obékání, která ho věčně vysvobozuje ze smrdutých městských cel.

Kouzlo Kiethova dílka spočívá v jeho netradičnosti. Dominantním prvkem je téma vztahů mezi mužem a ženou. Maxx je houmlesák dospěláckého vzezření, jehož intelekt je znatelně nižší. I Julia není jenom obyčejná kost se sexy zadnicí vyplňující nudnější panely. Na mužské straně dochází ke střetu a konfrontaci reality a fantazie, vyúsťující do jisté formy uzavřenosti. Něžná polovička zase čelí minulosti a tváří se přitom, že je naprosto vyrovnaná. Oba jsou však neurotické trosky. Ideální práce pro pana Sigmunda a jeho kouzelný kožený gauč, že?

Po přečtení prvního sešitu se čtenáři k valnému objevu nedopátrají, ale po krátké psychoanalýze hlavní hrdina dospěje k potlačování reality a setrvávání v dětském věku (ovšem mentálně, ne fyzicky), tudíž k bránění se dospívaní a převzetí zodpovědnosti. Zápletka hodná hlubšího bádaní v Maxxově duši. To autor provádí prostřednictvím exkurzů do temných hlubin podvědomí v podobě Pustiny, která nabírá transcendentních rozměrů. Autor ještě psychický aspekt posouvá o několik úrovní výš díky kresbě. Styl se střídá paralelně se stavy bdění/snění a s nimi i barva. Stejně jako básníci (hlavně v avantgardě) oživovali své verše pomocí netradičných metafor, Kieth zhmotňuje duši hrdiny kombinováním infantilní kresby s hyperbolou reality.

Feministický aspekt je sám o sobě zvláštní kapitola. Jak již bylo řečeno, libretista je fascinován genderovou tematikou a pro osobu mužského pohlaví je přirozené, že ho více zajímá ženský pohled na svět. Fascinace přerůstá v obsesi v jeho vyzrálejších dílech jako Zero Girl nebo Four Women, kde se mu daří hlouběji a pečlivě prozkoumávat každé zákoutí ženské psychiky. Julia se snaží přenést přes minulost (znásilnění v reálné či fantazijní formě je jedním z hlavních motivů Kiethovy sólové tvorby). I napříč vyzývavému oblékaní se Julie projevuje maximálně asexuálně a dochází k častému jevu takzvané sublimace (1) (sublimace je i tématem Ztracených dívek od Alana Moore a Melindy Gebbie).

V Maxxově případě můžeme mluvit o transferenci, jelikož sociální pracovnice o něho projevuje jenom kamarádský zájem (hnána jakýmsi pocitem lítosti), zatímco v jeho mysli figuruje jako spoře oděná amazonka, kterou zachraňuje. Pubescentní představy, neschopnost čelit realitě, vytvářejí tzv. coming-of-age příběh (příběh o dospívání) paradoxně dospělého jedince. Juliina životní pouť a její vystupování v příběhu má své specifické místo. V první knize je naznačeno jenom nevyhnutelné minimum. Stejně, jako tomu je i v případě sympatické nemesis Pana Pryč, který se označuje za studenta magických umění. Sama forma zla se tím pádem dostává do zcela jiného rozměru oproti běžnému černo-bílému zápolení kladných a záporných hrdinů, ale to už jsou příběhy z jiných sešitů.

Celkový koncept komiksové série Maxx se zcela odlišuje soudobé tvorbě (komiks vyšel poprvé před 10 lety, připravuje se i dotisk díky rozšířené fanouškovské základně) a stává se ještě zajímavějším díky undergroundovému a okrajovému pojetí. Absolutní tvůrčí svoboda bez obmezení (například i vydavatelem) umožňují nejen odlišný náhled na superhrdinský mýtus, ale prostor dostává i genderová analýza, spirituální pouť napříč kalnými vodami podvědomí a v neposlední řadě i psychické poruchy.

Pozn.autora: Vřele doporučeno zájemcům o psychoanalýzu.

Recenzní výtisk zprostředkovalo knihkupectví Brloh.

80%

(1) přenesení zájmu sociálně přijatelným směrem

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. TRAPAK MOZNA ALE TO JE FUK ME SE TO LIBYLO BRACHA RIKA ZE TO JE TRAPAK

Zveřejnit odpověď