Preacher/Kazatel 3: Lovci – Ennis, Dillon

Trvalo to déle, než by se nám líbilo, ale sebranka kolem Jesseho Custera se konečně vrací se štědrou nadílkou peprného kázání. Pokud tedy slovo peprné není až příliš mírné, když mluvíme o došlém lubrikantu na pískomily a znásilněných pásovcích…

Ennis Garth, Dillon Steve - Preacher/Kazatel 3: LovciGarth Ennis je magor. Se vší úctou k němu i jeho fanouškům. Dát do jednoho příběhu tolik úchylností, explicitního násilí a zároveň tak ohromnou porci citů může jen magor nebo génius…

Zatímco v předchozí knize se Jesse vyrovnával se svou minulostí, teď by rád hleděl do budoucnosti. Nejlépe s Tulip po boku a věrným kámošem Cassidym za zády. Jenže tarantinovsky zkombinovaná skládačka, ve které více či méně figuruje jedna mrtvá přítelkyně, jeden ztracený kufřík s heroinem, dva sexuální vyšetřovatelé, 200 úchylů na večírku Ježíše de Sada a zejména náboženská organizace Grál, jim veškeré plány překazí.

Zamotané, sprosté, šílené. A velmi zábavné. Jakkoli se některé situace (a přehršel kanálních oslovení) dají označit za pouhou autorovu samoúčelnou onanii, stále je tu spousta věcí, které Ennisovi zbaštíte i s navijákem, aniž byste ho podezřívali z falešného drsňáctví a pózy. Mnoho tvůrců se snaží být za každou cenu kontroverzní, Ennis se soustředí na příběh a postavy. Kontroverzní je tak nějak od přírody. Tvrdím, že pokud má někdo rád Preachera, pak je to zejména kvůli postavám, které by mohly životnost rozdávat i do jiných sérií, a stále by jim zůstalo dost pro sebe. Třeba scéna ve vaně je boží, a není to jen kvůli tomu, že Tulip odhalí hrudník. Je to kvůli tomu, jak přirozeně Jesse s Tulip mluví, jak přirozeně se tváří a jak přirozeně přechází od „Miluju tě“ k „Jaké je to být mrtvý?“. Ennis se vůbec nebojí zobrazovat hrdiny v intimních a náročných situacích, aby je vykreslil ještě uvěřitelněji.

S vykreslením úzce souvisí Steve Dillon a Glenn Fabry. Fabry na svých úžasných obálkách ukazuje, jak by Kazatel mohl vypadat ve skutečnosti. Dillonova drsná linka, která se nebrání detailu oka, ať už je v něm slza nebo krev, svou stylizovanou skutečnost vytváří. Scénář a kresba jsou v Preacherovi neuvěřitelně propojeny, což zní sice banálně, ale není to samozřejmé.

V pošahaném světě Preachera byste zřejmě nechtěli žít. Na každém rohu vám chce někdo stáhnout kalhoty a jedinou pevninou lidství v moři bizarních existencí je souostroví ústředních „hrdinů“. Není to zrovna vzorná družina z Roklinky. Jeden má v hlavě zabydleného křížence anděla a démona, další je bývalá nájemná vražedkyně. A poslední do party je pohodový upír. Je jasné, že když jsou takhle zdeformovaní klaďáci, musí být maníci na opačné straně barikády totální šílenci. V Lovcích se tak opět představuje obdivuhodná skupinka patologických jevů. Herr Star je vážnější a tragičtější verze doktora Zlouna, sexuální vyšetřovatelé jsou ukázkoví loseři a Ježíš de Sade našel smysl života v om*dávání všeho, co se hýbe (osouložil všechny větší čtvernožce a většinu domácích mazlíčků).

Je těžké popsat, co se děje, když se všechny linie působivě potkají a vygradují na večírku Ježíše de Sada. Slabší povahy každopádně nerozdýchají kadenci vulgárních bonmotů, nezřízeného násilí a perverzního sexu s dětmi i ovcemi. Je ale důležité říct, že Ennis perverznosti nepodporuje. Zatímco ze sexu se zvířaty si dělá legraci, natáčení dětského porna tvrdě potrestá prostřednictvím Jesseho pěstí. K Ennisově tvorbě obecně patří vykřičení subjektivních názorů do světa, tady jsou naštěstí podávány velmi zábavnou formou, kde se tu a tam dloubanec do žeber pošťuchovaných ztratí v popkulturních odkazech. Až pozdní práce jsou nejvíc ze všeho politickými agitkami.

Preacher zachází daleko za hranice všedního zážitku, a občas i běžného čtenářského vkusu. Pod nánosem bizarností a vulgarit ovšem hraje prim myšlenkové podhoubí a lidskost hlavních postav. Díky smysluplnému spojení výše zmíněného se stal v nepošpiněném slova smyslu kultovní sérií a předobrazem pro nemálo napodobitelů.

A pokud je pravda, že autor dává do hrdiny něco ze sebe, pak Ennis snad ani není magor. Spíš docela dobrej chlápek.