Strážci: Preludium – Sova a Modrák

Quis custodiet ipsos custodes? Kdo stráží strážce? Otázka, kterou si položil Alan Moore v roce 1986. Nakladatelství DC trvalo překvapivě dlouho, než se rozhodlo sebrat peníze válející se po ulici a vydat řadu prequelů. Sice bez Moora, ale znovu s jeho hrdiny. A s natolik dobrými epigony, že by čtenář skoro nepoznal rozdíl… Ale blbost. Samozřejmě, že poznal.

obrtisk_3031

Dva jsou pár, tři jsou dav

Díl třetí trochu porušuje nastavený trend dvou postav na souborný sešit, protože přidává ještě jednu. Nikoliv Strážce, ale padoucha Molocha, ušouna, kterého v originále chodí prudit Rorschach. Paradoxně je to právě jeho příběh, který působí nejsvěžeji a nejzajímavěji. Možná je to tím, že se Straczynski alespoň zde nemusel úporně držet dříve načrtnutých linek a život outsidera s tělesnou deformací, který vykreslil, je čistý jako řez skalpelu. O jeho delších bratřích to bohužel neplatí.

Příběh Sůvy je příběhem následnictví, neboť Strážce toho jména není prvním řadě. Vzestup Mirka Dušína, který se kámoší s psychopatickým magorem v trenčkotu, vidíme od prvních krůčků klukovského obdivu k Minutemanům, přes násilnického otce, osudové mlátičky a nakonec i jednu osudovou ženu. Jestli jste ovšem doufali v uvěřitelný psychologický podklad pro Danielovu erektivní disfunkci, kterou řeší řezání sígrů, budete trochu zklamaní. Příběh se snaží, ale v momentech, které by měly drnčet jako skřeky Charlotte Gainsbourg pod vlivem rákoskové kůry, uzarděle přešlapuje na místě a zůstává pohádkou o nesmělém atletickém princi a prostitutce s výbavou, že by zahanbila Dolly Buster, která si ho z nějakého důvodu nezaslouží. Festival klišé uzavírá padouch v podobě kněze.

Půle Doktora Manhattana je už mnohem zajímavější. Straczynski dokázal dobře napodobit Moorův oblíbený morální relativismus a ačkoliv projevy modrého kvantového boha jsou trochu jednodušší a nikdy se nedočkáme takové gradace jako v dialogu s termodynamickým zázrakem, alespoň si vysvětlíme koncept kočky v krabici, dítěte v bedně, Jona v generátoru inherentního pole a skončíme na jiném světě u mixování polévky života. Panely se nadto občas sympaticky převrací, trhají a vrství k dokreslení rozštěpení a větvení časových linií, což je v komiksové sérií tak blízko mainstreamu osvěžující úkaz.

1

Moore bez Moora

Rozdíly v kresbě prvních dvou sebraných sešitů jsou minimální. Sůvův svět kreslíř Andy Kubert zabydlel především stíny a neostrými liniemi, budícími lehce noirové zdání (ačkoliv příběh samotný noir rozhodně není), zatímco Adam Hughes se u Manhattana držel naopak vystupujících, čistých detailů – tváří i všeho ostatního. Nedomnívám se však, že by šlo o tvůrčí záměr pro zdůraznění osobní perspektivy hlavních hrdinů, jedná se pouze o rozdílné styly projevu obou umělců. Molochův poslední part, který nakreslil Eduardo Risso, v tomto směru bohužel dopadl nejhůře, což si v žádném případě nezaslouží. Jeho kresba je jednoduchá, ale ne natolik, aby se mohla bránit schematičností – působí zbytečně odfláknutým, nedotaženým dojmem. Což je v jinak brilantním a uzavřeném příběhu velká škoda.

2

Těžko říct, komu je vlastně série před Strážci určena. Moorovým fanouškům v ní do očí bijícím způsobem schází právě Moore a těm, kdo ho neznají (protože existenci někoho, kdo by Moora mohl nesnášet, jednoduše odmítám vzít na vědomí), nemá v podstatě co nabídnout. Hlavu nad vodou super-hrdinského průměru sice udrží bez problému, ale jen díky svému předchůdci, který zůstává dílem komplexnějším, dospělejším, lepším. O několik řádů. Být to nový Moore, řekl bych: nutnost. Takto řeknu: jestli vám chybí do série a pokud na tom trváte. V opačném případě přihoďte pár babek a požádejte noviny-bábu, ať vám radši objedná Metabarony.

60%
  • Před Strážci: Sůva/Dr. Manhattan
  • Scénář: Michael J. Straczynski