Zjizvená noc – Campbell Alan

Andělé. Tématika, která bývá ve fantastice tu a tam propírána, skrývá mnohé možnosti, kam se nechat unášet představivostí. Alan Campbell dal andělům punc jinakosti, když toto téma zabarvil temným odstínem a poslal je do světa ještě temnějšího.

Campbell Alan - Zjizvená nocOcitáme se ve městě Hluboká brána – městě visícím nad zdánlivě bezednou propastí. Hlavní hrdina Dill je anděl, který má již brzy nastoupit do své chrámové funkce jako průvodce zemřelých do jiného světa. Dospívající mladík získává nového učitele, jimž se stává o něco starší legionářka Rachel, která má Dilla zasvětit do umění boje, jedů, ale i diplomacie. Pan Nettle se živí jako sběrač, což je snad nejpodřadnější práce ve městě. Nyní pohřbívá svou dceru, ale jelikož jí byla vysáta krev, nemůže projít chrámovým obřadem. A tak Nettle spřádá pomstu, jelikož Zjizvená noc se blíží a pijavice Karneval se vydává na lov.

Popis prvních pár kapitol nevyznívá nijak záživně, ale o to zajímavější je sledovat, jak se osudy hrdinů postupně zamotávají. Román se rozjíždí pozvolna, autor se blýská vyzrálým vypravěčským stylem a nevšedními popisy města, které se topí v dekadenci, a seznamuje nás s hrdiny. (Tohle že je debutový román? K neuvěření!) Campbell nás baví vtipem, přičemž se trefuje do Dillovi mladické nerozvážnosti a senility presbytera Sypese. Šokuje nás odhalováním tajemství Karneval a myšlením sběrače Nettla a geniálního chemika Devona. Představuje nám historii města, aby ji na dalších stránkách úplně převrátil. Ale přes to všechno nás pomalu vede příběhem, který se řine čím dál rychleji. Najednou není čas na obsáhlé popisy a krasomluvu. Místo toho příběh graduje, odhaluje čím dálvíc svinstva na duších hrdinů i záporáků a noří město do stále tmavších odstínů. Přesto se člověk nemůže zbavit dojmu, že motivy postav jaksi drhnou. Podezřelé je podivné spojenectví trojice mířící do propasti, záporák Devon působí až přemotivovaně a sběrač Nettle se nejednou ocitne v roli deus ex machina.

Na pozadí příběhu se odehrává (a odehrávala) náboženská válka. Věčný motiv, který nabízí mnoho paralel s našim světem (konkrétně se situací na středním Východě), zde přesto působí nově, a to díky symbolu víry (andělovi), který se v příběhu stává realitou. A ještě něco je tu nového – nepřítomnost Haagských a Ženevských konvencí, a tak jsou zbytky nepřátelských kmenů Hešetů decimovány chemickými zbraněmi padajícími ze vzducholodí Hluboké brány.

Je příjemné sledovat, jak Campbell buduje svůj příběh. V knize použil jen pár retrospektiv, ale ty jsou důležité a přesně mířené na budoucí děj. Vůbec těžko budete hledat scény či vedlejší linie, které nejsou pro příběh podstatné. Autor uzavírá děj téměř úplně, odpověděl snad na všechny čtenářovy otázky a v příběhu si nevytvářel odbočky, kudy by mohl směřovat děj dalších knih. Snad jen konec cosi napovídá, ale jisti si tím vůbec nebudete.

Ne nadarmo zařadili editoři Ann a Jeff VanderMeerovi ve svém sborníku New Weird tento román do děl doporučených k seznámení s New Weirdem. Budete jen těžko hledat město, které je tak bizardní a zároveň živé jako Hluboká brána. Ještě těžší pro vás bude hledání tak rozporuplného antihrdiny, jako je Karneval. Nejhůře se vám však bude hledat tak nevšední příběh, který je přitom dobře čitelný a sdělný. Chcete se seznámit s New weirdem měně bolestivou cestou? Nebo si chcete jen přečíst netradiční příběh s netradičními hrdiny? V tom případě je Zjizvená noc přesně pro vás.