Až na kraj světa – Jan Dobiáš

Rok po kvalitativně nadstandartním románu Modrá luna čarodějů, rudý měsíc války vychází pod záštitou nakladatelství Straky na vrbě další kniha stále zajímavější tváře tuzemské fantastiky, Jana Dobiáše, pojmenovaná lakonicky Až na kraj světa.

Až na kraj světa - Jan Dobiáš

Ve své třetí knize (první, povídková sbírka Po dračím ohni, vyšla také u Strak) si Jan Dobiáš vytvořil vlastní verzi Alenky v říši divů. Ta jeho Alenka, jak zní hrdinčino skutečné jméno, je neochmýřené děvčátko vyhnané z domova zlou vílou, kamžto se nesmí vrátit, dokud nedoputuje, jak napovídá název knihy, až na samotný kraj světa. Jediným jejím doprovodem a ochráncem je od samého počátku dobrácký obr Okřín, naopak překážek (ale i pomocníčků) na své cestě potká víc než dost. Od rytířů, přes bandity a čarodějnice až po draky. A možná i další postavičky, které si odskočily z jiných literárních veleděl na poněkud odlehčenější dovolenou.

Hlavní, nosná linie, na níž jsou jako korálky navléknuty jednotlivé dobrodružné epizody, tak nejvíce připomíná klasickou hru Dračí doupě. Někdo někam jde a cestou naráží na to a to, aniž by se však vyvíjel. Nebyl by to však Dobiáš, kdyby takto lineární, plochý a otřelý příběh neobohatil způsobem, jaký nejlépe ovládá – ohromnou porcí nadhledu, správně dávkovaného humoru a velice dobrým řemeslem. Způsob jeho psaní je lehký a čtivý, a především vtipný – tenhle člověk zkrátka ví, co píše. Text odsýpá, a aniž by se jeden nadál, je u konce.

Při čtení se neubráníte myšlence na eintopf. Postmoderní eintopf. Narážky na kultovní díla se dají nalézt na každém kroku, tamhle stojí dům Usherů, tu Dracula zanaříká nad svými třemi nevěstkami (kdo by si také v dnešní době uvázal na krk hned tři hladové hampejznice), v jedné kapitolce nás navštíví dokonce sám mistr hrůzy Lovecraft, o kouzelný nádech dílčích kapitolek se svými díly postarali také páni Tolkien či Andersen.

Přesto nejde o knihu bezchybnou. Kromě skutečnosti, že v poslední třetině poněkud ztrácí dech (navíc chybí nějaké velkolepější finále), je nejvíc zarážející (avšak dost možná podle autorova plánu), že není ani na první, ani na další pohled patrné, komu je ve skutečnosti určena. Dětem pravděpodobně ne bez černého svědomí předčítače, mimo jedné hororové pasáže je text také protkán nejen humorem, jemuž robátka s nejvyšší pravděpodobností neporozumí (ač dnes jsou asi děti poněkud jinde, než si naivně představuji), ale také sexuálními narážkami. Na druhou stranu v zaměření na dospělé překáží vyloženě dětinské pasáže. Ve výsledku je tak cílovou skupinou pravděpodobně podmnožina infantilních dospěláků.

Ve výběru povinné předspánkové literatury pro drobotinu pravděpodobně nebude Až na kraj světa figurovat, přesto jde o knihu, která stojí přinejmenším za povšimnutí. A za přečtení. Třeba v podobě předspánkové literatury pro dospělé, kteří nostalgicky zavzpomínají na své pohádkové večery a ještě se u toho párkrát zasmějí. A co víc chtít.

Zlé víly mají tenké uši a jejich pomsta občas dopadne na hlavu nevinných. Cesta na kraj světa je daleká, i s mapou královského kartografa se na ní snadno ztratíte. Pak můžete potkat rytíře, obludy, zloduchy ve výslužbě i všelikou pohádkovou havěť. Navštívíte prokletý dům Usherů, chaloupku na kuří nožce i hrad hraběte Draculy. Možná vás trochu zdrží tajnosnubná sfinga či zajmou čínské pirátky, ale s pomocí přátelského obra snad nakonec dorazíte k cíli! Je čas. Vyrážíme… (anotace)

• Až na kraj světa
  • Autor: Jan Dobiáš
  • Překlad: –