Dobrodruh – Medek Leonard (minirecenze)

Pokud jste ctitelé knižních dobrodružných eskapád a zároveň nostalgicky pošilháváte po rodokapsech první republiky, sáhněte po povídkové sbírce Leonarda Medka Dobrodruh. Sám autor se netají svým obdivem k době, ve které se dopisy posílaly poštovními dostavníky a České země spravoval Franz-Josef I. Povídkami obsaženými v knize Dobrodruh vzdal Medek zároveň poctu předválečné dobrodružné literatuře.

Medek Leonard - DobrodruhHlavní hrdina, „český Indiana Jones“ Franta Franta, nepřekvapí čtenáře složitým psychologickým vývojem. Je do posledního puntíku přesně tím, co slibuje název knihy: dobrodruhem ochotným kodrcat se pod vidinou přiměřeného zisku (ale především napínavých zážitků) až na kraj světa, podstupovat dobrodružné eskapády a mimochodem získávat srdce krásných žen i nenávist nelítostných protivníků. Ke své inspiraci meziválečným čtivem se Medek ostatně přiznává otevřeně – v jedné z povídek nechá v epizodní roli po boku hlavního hrdiny vystoupit i mladičkého Otu Batličku, později známého spisovatele této literatury.
Knížka okouzlí čtenáře mimo jiné výstižně podaným koloritem doby, ve které se odehrává. La Belle Époque, tedy přelom devatenáctého a dvacátého století, slouží v těchto příbězích jako více než věrohodná kulisa. Později už nebylo kde hledat na mapách tajuplné ostrovy navštěvované v představách Evropanů čas od času podivnými mořskými bytostmi nebo východní říše, ve kterých čínští starci vládnou magickými schopnostmi. Jen tehdy šlo ještě věřit na zapomenutá africká údolí, ze kterých už staré Římany vypudily mýtické empúsy, nebo na podzemní sály ovládané nekromanty. A všemi těmito eskapádami prochází hlavní hrdina s chladnou hlavou a s prstem na spoušti své pistole, přesně tak, jak praví kánon dobrodružných příběhů konce devatenáctého a první třetiny dvacátého století.

Na knížce je znát, že Medka její psaní i ilustrování, kterého se také zhostil, bavilo. (Mimochodem – ilustrace ve stylu starých verneovek zde stojí za více než zběžnou pozornost). Nic jiného než stylově čistou zábavu čtenáři nabízet nechce.