DragonLance: Procitnutí mága – Weis Margaret

A je to tu zase. Jen několik málo zrnek v mém časostroji propadlo skrze úzké hrdlo od doby, kdy jsem lačně shrábnul z pultu povídky o Ištaru, a už tu máme další špalíček pohádek tisíce a jednoho dílu made in Dragnolance. Člověk musí žasnout, kam až se autorům povedlo posunout hranice jednoho nevinného dobrodružství téměř neznámé RPG hry zahrané před dvaceti lety na cáru papíru.

Weis Margaret - DragonLance: Procitnutí mága To málo, s čím měl zatím český čtenář tu čest, jsou opravdu jen střípky z obrovského monolitu, jímž se sága postupem času stala. Což má bohužel i negativní následky v tom smyslu, že ne vždy se dařilo udržet kvalitativní laťku dostatečně vysoko. Neřku-li na úrovni původní trilogie kronik.

V případě Procitnutí Mága jdou ovšem všechny obavy stranou, neboť jeho autor není nikdo jiný než jeden z členů legendární elitní dvojice. Samotná Margaret Weis. Pro všechny zlé jazyky předesílám, že se kvalita knihy drží ostře v závěsu za Kronikami a Legendami, tudíž jejich námitky vyvolávající na světlo démony neoriginality a tisíceré omílanosti zhola neobstojí před holou skutečností, a sice že se jedná o opravdu kvalitní fantasy román.

Kniha výjimečně nevyžaduje žádné vstupní znalosti postav ani světa v němž se odehrává, protože visí tak trochu “ve vzduchu”. Děj je zasazen zhruba dvacet let před dějství kronik, kde se šestiletý Raistlin setkává s mágem jménem Antimodes. Už jako malé děcko na kouzelníka zapůsobí tak hluboce, že se rozhodne mu pomoci a zapíše malého Raistlina do semináře pro mladé čaroděje, čímž odstartuje řetěz událostí, který má kromě samotného Raistlina a jeho okolí ovlivnit i osudy celého Krynnu.

Jak už bývá v knihách Dragonlance zvykem, nesleduje autorka jen jednu linii příběhu, ale zručně ji proplétá s jinými i když třeba méně výraznými osudy. Setkáme se tedy se starým známým Karamonem, kterého uvidíme dospívat po Raistliově boku. Cestu nám překříží mladý Sturm, stejně jako trpasličí kovář ve středních letech, k němuž se zrovna nedávno „omylem“ nastěhoval šotčí čipera Tasslehoff (pro neznalé největší hrdina Krynnu a totální superhvězda celého cyklu Drognolance. Miláček čtenářů i bohů. Jak by také ne když se s nimi tak trochu osobně zná…). Nepřijdeme ani o Tanise s Kitiarou. Přesto však v knize hraje prim již zmiňovaný Raistlin se kterým si Margaret opravdu vyhrála. Jeho rozervaná osobnost je tu prokreslena tak podrobně a věrohodně, že se čtenář po dočtení knihy vlastně ani nediví, že vše v budoucnosti dopadne… tak jak dopadne. Ale to už nebudu prozrazovat. Stejně to už všichni víte. Jen pro pořádek napovím, že děj Procitnutí mága mapuje období od Raistlinových šesti let a končí vykonáním zkoušky ve Věži Vysoké Magie ve Žďárské cestě.

Tak co teď s tím? Z pohledu běžného (rozuměj Dragonlance neholdujícímu) čtenáře se jedná o skvělý, možná lehce netradičně více psychologicky a méně akčněji pojatý fantasy román, který svým špalkovitým rozsahem uspokojí i hardcore knihomily. Horních sto milionů zasvěcenců rozsvěcujích místo vypínačem kouzelným slovíčkem „širak“ to tentokrát bude mít asi trochu těžší, protože už bude přesně vědět, co je během knihy čeká. Ale je mi jasné, že s tím určitě nikdo nebude mít nejmenší problém a zhltne nově nabízené sousto jak malinu. Za sebe můžu říct, že Procitnutí mága trůní v mém žebříčku hodnot těsně za původními Kronikami. A líbí se mi mnohem víc než kašovitě nastavované čtvrté pokračování Draků letního žáru. Konečně je tu důstojná předehra k legendě.