Lovci temného moře – Odom Mel

Popularita televizního seriálu „Hornblower“ přináší plody i na pulty našich knihkupectví. A tohle je jeden z nich. Dobrodružná námořnická literatura je oblíbená i u nás.

Odom Mel - Lovci temného mořeHlavním hrdinou je Ethan Swain, první důstojník na americké velrybářské lodi „Spolehlivý“, pátrající po velrybách v prostoru mezi Velikonočním Ostrovem a Galapágami. Ethan je velmi schopný námořník s pirátskou minulostí, nejistou budoucností a řadou momentálních problémů – kapitán lodi je nejen tvrdý, ale v jistém smyslu i notně natvrdlý, posádka je na pokraji vzpoury a po okolí se vyskytují nepřátelské lodě. Píše se totiž rok 1812 a USA vstoupily do války s Británií. V oblasti se vyskytují také další lodě, z nich v příběhu vystupují ještě americká loď „Hnědooká Sue“ na vědecké výpravě za neznámým mořským netvorem (výzkum za vládní peníze vede profesor Bullock s Katherine,  svou dcerou a asistentkou v jedné osobě), pirátská loď „Měsíčník“pod velením kapitána McAfeeho, bývalého Swainova „zaměstnavatele“, a britská korzárská loď „Hrozivý“ pod velením kapitána Harringtona. A kdesi v moři se pohybuje neznámé cosi, likvidující živé tvory pomocí silné žíraviny. Karty osudu jsou rozdány, příběh začíná…

Na první pohled vypadá kniha i příběh docela dobře. Zajímavé historické období, exotické prostředí velrybářské lodi v době, kdy se ještě se značným rizikem lovilo pomocí člunů a ručně házených harpun, nechybí nějaké ty boje na souši i na moři, jedna naznačená láska, tajemství mořských hlubin, lákavá obálka Toma Halla – co víc by si mohl milovník dobrodružství přát. Ale ouvej. Přes veškerou zručnost a snahu autora vyprávění nemá tu správnou šťávu. Příběh sám o sobě není špatný, ale na všechny strany z něho trčí skutečnost, že autor není v oboru psaní o moři profesionál a jeho vědomosti, načerpané ve velrybářském muzeu, jsou do značné míry nedostatečné. Co stačí neinformovanému čtenáři, rozhodně nenadchne příznivce profesionálně napsanývh námořnických příběhů od lidí, kteří věci opravdu rozumějí (třeba C. S. Forestera). Tuto kategorii čtenářů znechutí už úvod, kde si autor plete pojmy „korzár/kaper“ a „flibustýr“. Scifisty nalákané podtitulkem „SF thriller“ prozměnu zaručeně znechutí béčková mimozemská obluda, zoufale předvídatelná, náležitě jedovatá, trošku telepatická, stylově oslizlá a se spoustou chapadel, jejíž roli by v pohodě a možná o dost lépe sehrála obyčejná, byť trochu větší chobotnice (třeba z Benchleyovy „Bestie“). Autorovi se ale nedá upřít celkově stravitelný styl psaní. Příběh příliš nezadrhává, bohužel je až příliš průhledný a obecně působí jako předloha k béčkovému hororu.

Celkově tedy knihu hodnotím jako horší průměr, použitelný ve vlaku či na dovolené, případně pro jedince nepostižené sci-fi ani vášní pro námořní příběhy. Jen posledně zmiňovaní jedinci si mohou tento příběh opravdu vychutnat.

1. Autor recenze má pravdu, kniha není zvlášť podařená. Už ať jste v knihkupectví a kupujete tam Forestera nebo OBriana!

2. To je asi sranda, ne? Chapu, ze recenze a hodnoceni jsou subjektivni, ale 4/10? To je nejakej ulet ne? Tahle knizka mela u nas i v cizine vsude pomerne slusne az vyborne hodnoceni, jasne je to oddychove cteni, ale skvele napsane u mne tak minimalne 7/10. Podivejte jaky s prominutim debilni nekonecny fantasy cykly bez spetky invence dostavaji na FP daleko vyssi hodnoceni nez 4/10…

3. velice dobré počtení, ten fantasy prvek tam byl až skoro navíc… jinak opravdu lahůdka.ale neberu recenzákovi jeho názory a pocity.

4. Recenzent spravne knihu srovnava ne s debilnimi fantasy cykly, ale s namornickou dobrodruznou literaturou a v jeji konkurenci zrejme tato kniha neni nic extra.

5. dobré počtení
    Jak už jsem konstatoval v textu, dobré počtení to pro někoho může být, ale určitě ne pro nikoho, kdo přečetl nějakou kvalitní námořní dobrodružnou literaturu (Conrada, Forestera, O´Briana, některé povídky od Batličky či skutečné příhody od Františka “Mrože” Novotného, či Hrbků), případně si “osahal” plachetnici vlastníma rukama. Stačí absolvovat týden trvající okružní jízdu kolem Lipna na absolutně nevybaveném nájemním katamaránu a spousta věcí se vyloupne v jiném světle… A ta obluda? Nevěrohodná až k smíchu! A navíc opravdu obšlehnutá z nějaké béčkové akčárny…

6. Jenže o tom to je, ja se nepřu o tom, že tam jsou/nejsou fakticke chyby co se tyce vybaveni a ovladani lodi, nazvu atd. Na druhou stranu normalni ctenar(za ktereho se povazuji) si toho ani nevsimne…Pokud bychom na zaklade takovychto detailu posuzovali kazdou knihu (a tady se to rozhodne nedeje), mozna bych nic nenamital. Nevim kolik nepresnosti/chyb v knize je, protoze v recenzi je zmineny jen ten korzar/flibustyr. Jsem si ale skoro jisty, ze tady se proste nemeri stejnym metrem…Schvalne jsem si nasel nejake Vase dalsi recenze (nic osobniho), ale pokud byste stejne kriteria pouzil treba na Baldwinova Navigatora jen tezko by mohl dostat 7/10. Mozna Odom nepodal verny obraz toho, jak to na mori vypada, ale Baldwin verny obraz vesmirnych bitev a cestovani take ne (a jeho pribeh byl plny klise a mnohem tuctovejsi nez ten Odomuv, ne, ze tam by klise nebyla:))… Baldwinovi fyzika nic moc nerika (stejne jako Odom za sebou asi nema X let na plachetnici z 19 stoleti), je to zkratka rozdil mezi “dobrodruznou sci-fi” a “hard sci-fi technickeho razeni”… A jen tak zaverem nepresne pojmy nemusi byt dilem autora, ale prekladatele, takze ten zertik s navstevou muzea namireny proti autorovi muze(ale take nemusi) byt neopravneny.

7. Souhlas s hetem, taky mi to přišlo jako sice průměrná, ale čtivá kniha. A u toho Baldwina kroutím za 7/10 hlavou. Nic horšího jsem v rámci sci-fi snad za ta léta nečetl.

8. no, střelče, že by mrož byl zrovna čtivej spisovatel … přečíst jeho výtvory bývá ukrutná, přeukrutná dřina…a od hrbků jsem nic, co by alespoň vzdáleně připomínalo román, nečetl…jo batlička, stále neobjevená klasika … sakra, kam jsem ty jeho povídky založil …

9. Re: dobré počtení
    No nevím. Je jasné, že srovnávat Odoma s Conradem, což je jeden z vůbe nejlepších spisovatelů konce 19. a začátku 20. století, nebo s klasikami Forrestera či O´Briena nelze, ale 4/10 je podle mne příliš kruté hodnocení pro jinak velmi slušnou knihu.

10. pro Racka a Petra Vilímka
    Od Hrbků mám sbírku příběhů někdy z roku 1987 (jmenuje se to tuším “Na mořích a oceánech”, přesně to momentálně citovat nemůžu – kniha je “v oběhu”), Mrož mi připadá celkem stravitelný (na rozdíl od toho, s čím dělám v práci) a ostatní… Prostě jsem vysypal z rukávu první jména, co mě napadla, samozřejmě v souvislosti s upoutávkou na zadní straně knihy. Co se týká bodů, tak ty přiděluje šéfredaktor na základě celkového dojmu z toho, co naplkám. Ze všech knih, co jsem tu kdy zdrbal jsem si nekupoval za své jenom dvě, jednu mi za výpomoc věnoval autor a druhou jsem měl vypůjčenou, tudíž zde vyjadřuji vlastní názor a nepíšu placenou reklamu. Po “Lovcích” ve mě zůstala jakási “pachuť”, ale nepopírám, že některé konzumenty to uspokojí. Výše haněný Baldwin má jiné kouzlo, nutí myslícího čtenáře pátrat po souvislostech a zdrojích inspirace (K5054 je nejen číslo Brimovy Starfury, ale i prvního prototypu Spitfiru).

11. Baldwin
    Ale no tak, souvislosti. To, že je to obšlehnutá druhá světová válka, nad tím člověk nemusí ani moc přemýšlet. A abych dumal nad tím, jestli číslo nějaké lodi odpovídá číslu letounu z války, když se to jinak nedá číst, to není věc myšlení, ale spíš vědomostního kvízu pro fanoušky.

12. střelče, máš pravdu,
    tyhle hrbky jsem vlastně taky měl nebo někde zabordelené mám, ale … jako vše od nich spíš literatura faktu. no, mrož má velezajímavá témata a nové myšlenky, taky proto ho rád čtu. ale to jeho pero je moc těžké a upracované … asi proto jsem sám nešel nikdy s kůží na trh. mé výtvory jsou příliš upocené …

13. Pre strelca
    Nehnevajte sa, ja som napriklad Forrestera cital a O´Brianovu seriu milujem, uz sa neviem dozit stvorky, a aj tak mi Lovci temneho more pripadali ako prijemne oddychove ctivo. Ziadny zazrak, urcite nie Aubrey a Maturin alebo Hornlower (alebo Melvilleho kapitan Achab), ale ma to svizne tempo, dobru kresbu postav a ten zaverecny boj v style kazdy s kazdym a prisera naviac ke skutocne chutovka. Ako dobrodruzny roman je to slusny nadpriemer.A ze si autor pletie košatkové ošatky s ošatkovými košatkami je mi uplne sumafu, moc tomu nerozumiem ani u O´Briana a vobec mi to neprekaza. Ta uputavka je skutocne blbsia ako blba, ale posudzovat z tohoto hladiska kniju je dost unfair. A posudzovat ju na zaklade vlastneho zazitku s plachetnicou imho nie je vhodne, kniha predsa nie je urcena iba pre jachtarov.

14. Hornblower
    Nazdar lidi viděl sem 6 dílu Hornblowera,je to supr,ale chtěl bych si to přečíst nevíte kde mám sehnat knížku????Stránku na netu?? Poradte díky

15. Hornblower
    Knihy bys měl cekem jednoduše koupit v knikupectví. Šťastný návrat je sice postarší, ale stále ještě koupitelný a Řadová loď vyšla letos. Druhou možností jsou antikvariáty, ale musíš mít opravdu hodně štěstí. Po druhé světové válce u nás stihly ve Sfinxu vyjít čtyři knihy, pak je komouši típli. Jsou to: Šťastný návrat, Řadová loď, S vlajícími prapory a Velitel eskadry. Já jsem je po antících sháněl 4 roky, ale třeba budeš mít víc štěstí:-). Staré překlady mají své osobité kouzlo… O české webové stránce nevím, v angličtině určitě něco existuje.

16. hornblower
    No vida, tak české stránka už existuje. Zadej v Seznamu “Hornblower” a najdeš ji. Zjistil jsem, že v Polsku už všechny Foresterovy knihy dávno vyšly. Bude co kupovat!

17. Chcem len povedat, ze len pred chvilou som docitala tuto knihu a myslim si, ze recenzent ju priliz skritizoval.Nie som nejaky vasnivy citatel sci-fi, ale tato kniha sa mi naozaj velmi paci. Dej je velmi putavo napisany, tak ze citatel sa nemoze od knihy odtrhnut, a to je, si myslim len kladom knihy. To ze su nejake veci vymyslene, alebo trochu pritiahnute za vlasy, s tym musi podla mna kazdy citatel sci-fi pocitat. A komu sa takyto zaner nepaci, tak nech ho jednoducho necita, ale nech neodradza ostatnych citatelov!Dakujem, citatelka zo SR.