Magazín F&SF – Podzim/Zima 2010 – ed. Šust Martin

Čekání na nový Magazín Fantasy & Science Fiction je s postupem času stále delší. Zatímco první dva ročníky vycházely s odstupem dvou měsíců, postupně se prodleva zvětšovala až na nynější dvě čísla ročně. Naštěstí se současně zvyšoval i počet stran, takže nyní má magazín formu takřka sborníkovou. Užijme si tedy na následujících řádcích tento svátek soudobé anglofonní fantastické povídky.

logo_kulate
Magazín FaSF

O teorii

Publicistika v magazínu jako vždy stojí za to. Slovo úvodem, kterého se jako obvykle zhostil Martin Šust, srší optimismem. Konečně se totiž povedlo získat archiv povídek ze 60. až 80. let minulého století, a tím pádem se objevily nové možnosti, jak zvyšovat kvalitu podávané četby. Ale nejen to, stará čísla magazínu obsahují také množství teorie psané věhlasnými jmény, takže se přímo nabízí možnost vytvořit archivní rubriku s tímto obsahem, za kterou se, myslím, přimluví všichni čtenáři.

Šust archiv získal z pozůstalosti Roberta Holdstocka, kterému letní číslo věnuje. Příhodný je tak článek Františka Novotného Ryhopský les osiřel, v němž autor zachycuje vývoj Holdstockovy tvorby započaté Lesem mytág a zakončené Avilionem. Je pozoruhodné sledovat kritikovy myšlenkové pochody a to, jak dokáže říct vše podstatné o tak rozsáhlém díle na několika stranách.

Dále jsou tu dvě práce teoretiků, z nichž jeden patří mezi magazínové stálice a druhý se jí zřejmě brzy stane také. Boris Hokr se v článku Fantastické rozhledy: O tradičním a originálním soustřeďuje na dvě zahraniční fantasy, romány Tetovaný a Spiknutí Ryšavého vlka. Jiří Popiolek zase ve své rubrice Okem kritika píše o síle zaběhlých a oblíbených autorů, Miroslava Žambocha a Juraje Červenáka. V článku mluví o plusech i mínusech jejich sbírek Čas žít, čas zabíjet a Kámen a krev.

Poslední článek teorie patří Pavlu Renčínovi, který se rozepsal o své dosavadní tvorbě. Soustředil se především na trilogii městské fantasy Městské války. Text Sto věží v ohrožení tak seznamuje čtenáře s tím, co dělá autorovu tvorbu výjimečnou.

Dobře napsaná teorie je asi nejlepší reklama pro nadprůměrný, ale i průměrný titul. Vynucuje si totiž u čtenářů reflexi daných knih. A tak doufejme, že se v magazínu teorie bude dále rozšiřovat, protože prostoru je pro ni víc než dost.

Scifi práce

Dobrá scifi byla u čtenářů žádána od prvních čísel obnovené české edice, i když skladba magazínu v USA je trochu jiná. Toto číslo je, snad i díky archivu, na dobrou scifi bohaté.

Už úvodní povídka Ve všech těch zářících hvězdách Nancy Kressové nabízí nezvykle lidský rozměr kontaktu s mimozemšťany. Snad i proto získala cenu Nebula – její pojetí blízkého setkání třetího druhu je mnohem opravdovější než většina podobných, často akčních textů.

Další práce Cena za mlčení je komorně pojatá „rakeťárna,“ v níž Deborah J. Rossová na pár stranách odhaluje tajemství planety zdevastované tektonickou činností. Morální rozměr, jenž v závěru vnáší do textu určitý nadhled, přinutí čtenáře si položit jednu osudovou otázku.

Jedním z vrcholů čísla je bezpochyby novela Ztracený ráj. Albert E. Cowdrey koření magazín dobrodružnou scifi na pomezí detektivky už třetí prací s plukovníkem Kohnem. Tentokrát se podíváme do jeho mládí, kdy jako bažant Bezpečnostních sil jde zachránit z válečné zóny kolonii náboženských separatistů. Mezi tím musí řešit vraždu svého nadřízeného. Autor vše umně v závěru spojil a načrtl bezskrupulóznost politiky. Nutno však říct, že Ztracený ráj trochu pokulhává za jeho první prací s Kohnem, Kmeny z Běly z úvodního čísla obnovené české edice.

A něco lechtivého na závěr. Krátký text Soukromé očko Terryho Bissona osvěžuje sexualitu využitím techniky, která se v budoucnu nabídne. V povídce odhaluje kouzlo erotiky a svou skrytostí, neurčitostí a vtipem vás rozpálí víc než nabídka kdejakého „hanbatého“ média.

Fantasy texty

Hledat v magazínu heroickou nebo epickou fantasy je náročné. Nicméně nejblíže k ní má tentokrát noveleta Dračí zuby Alexe Irvina. Příběh je psaný v podobném stylu jako dřívější práce v magazínu od Gartha Nixe. Kouzelným slovosledem nám autor vypráví o cestě za udoláním draka.

Rozsáhlejší Medaři není fantasy klasická, ale medová. Carolyn Ives Gilmanová představuje generační souboj, který je veden na úrovni. Získání co možná nejlepšího medu je otázkou života a smrti pro vůdce obou skupin. A tak putujeme se skupinou medařů a zjišťujeme o medu všechno – včetně jeho temné stránky. Noveleta patří k tomu nejlepšímu v tomto čísle.

Kořeniště je pak fantasy stromová. O životě v koruně stromů, ale především o smrti a objevování nepoznaného vypráví příběh s mírně hororovým závěrem, v němž se jeden účastník rozhodne klesnout dolů a odhalit místo, kam mrtvý odchází.

To ostatní

I v tomto čísle jsou práce obtížněji zaškatulkovávané. Novelu Teritorium lze označit jako alternativně historickou. Text se odehrává za války Severu proti Jihu, kdy se, snad výjimečně, bojovalo kromě těch kořistních i za vznešené cíle. Mladý muž chce pomstít svého bratra, když však zjistí, co taková pomsta obnáší, rozhodne se jinak. Bradley Denton svou práci, jeíž kouzlo spočívá v odhalení totožnosti hlavního hrdiny, zasadil do ryze realistických ku­lis.

Druhý lechtivý příběh tohoto čísla se jmenuje Lehkonohá Sue ze San Diega. Příběh s minimem fantastických prvků je především o provokaci společnosti. Jak si povede kluk v prostředí sexuálních dravců v Los Angeles? Inu, má štěstí, dostane se mezi komunitu hodných gayů a časem objeví i pravou lásku. Jeho láska však končí bolestně, protože musí překonat nepřekonatelnou propast.

Povídka Medový uzel Jeffreyho Forda je další z „podivných“ prací. Když se autor rozhodne spojovat svou imaginací zdánlivě nesouvisející složky svého příběhu, stává se čtení laskominou netušených rozměrů. I kurz tvůrčího psaní pak může působit fantasticky.

James Tiptree Jr. svou povídkou O mládenci, který doplul na věčnost pak zařazením do tropického prostředí vnesl trochu léta do zimního období kolem nás. Povídka vyniká skvělým vypravěčským umem a prolnutím do minulosti, jímž příběh koření.

A závěr

Magazín obsahuje samozřejmě i další povídky. Navíc je zabalen do přenádherné obálky, která připomíná styl Jany Šouflové. Užijte si tedy četby do sytosti, protože vás čeká další, snad „jen“ půlroční „absťák.“

Obsah:

Nancy Kressová: Ve všech těch zářících hvězdách (Out of All Them Bright Stars)
Carolyn Ives Gilmanová: Medaři (The Honeycrafters)
Deborah J. Rossová: Cena za mlčení (The Price of Silence)
Bradley Denton: Teritorium (The Territory)
Frederic S. Durbin: Kořeniště (The Place of Roots)
Rand B. Lee: Lovci odměn (Bounty)
Jeffrey Ford: Medový uzel (The Honeyed Knot)
Albert E. Cowdrey: Ztracený ráj (Paradiso Lost)
James Tiptree Jr.: O mládenci, který doplul na věčnost (The Boy Who Waterskied to Forever)
Alexandra Duncan: Nepříjemná záležitost (Bad Matter)
Tom Reamy: Lehkonohá Sue ze San Diega (San Diego Lightfoot Sue)
Ray Vukcevich: Chabá útěch (Cold Comfort)
Alex Irvine: Dračí zuby (Dragon’s Teeth)
Terry Bisson: Soukromé očko (Private Eye)

Rubriky: Martin Šust – Slovo úvodem, Boris Hokr – Fantastické rozhledy, František Novotný: Ryhopský les osiřel, Jiří Popiolek – Okem kritika, Pavel Renčín – Sto věží v ohrožení

  • Editor: Martin Šust
  • Překlad: Radovan Zítko, Jana Rečková, Eva Brožová, Zdeněk Uherčík, Richard Podaný, Jiří Engliš, Robert Tschorn
  • Formát: paperback
  • Počet stran: 320
  • Cena: 269 Kč
  • Nakladatel: Triton, 2010

Jan Michálek (redaktor)

jan.michalek@fan­tasyplanet.cz

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

5 komentářů

  1. Prosím někoho povolaného, aby to celé pročetl a opravil alespoň ty nejkřiklavější chyby, včetně chyb ve jménech (všiml jsem si jedné). Jinak musím říct, že obsahově i formou je recenze tentokrát celkem slušná.

  2. Tak to jsem rád, že se recenze aspoň trochu líbí, protože jsem dost snažil. Prozradíš mi tu chybu, ať koukám, jak koukám, nemůžu ji najít.

  3. to Lucc
    “Renčíka” jsem opravila, jinak tam bylo jedno špatně skloněné jméno a pár mezer navíc. Ještě tam něco křičí? Buďte schovívaví, na korektury je u nás jedna a půl hlavy, a samozřejmě ne vševědoucí. 🙂

  4. to Pavla: Však já nekřičel, jen jsem věcně upozornil na chyby, které byly opraveny. Spokojenost by nyní měla být na obou stranách, na mé je.

  5. Chybka v textu
    Bradley Denton svou práci, jeíž kouzlo spočívá v odhalení totožnosti hlavního hrdiny, zasadil do ryze realistických kulis.

    Nemá tam být: ,,jejíž kouzlo´´ ?

Zveřejnit odpověď