Memento mori – ant. – ed. Ondřej Jireš

Jestli v něčem česká a slovenská fantastika vyniká, tak je to historická (pseudohistorická) fantasy. Knihy jako Stín modrého býka nebo jména jako Juraj Červenák si vybavuje každý. Editor Ondřej Jireš se rozhodl této popularity využít a stvořit cyklus sborníků Fantastická historie, jejíž úvodní svazek máme před sebou.

ed. Ondřej Jireš - Memento mori - ant.Historická fantasy využívá slepých míst historických pramenů, kdy kronikáři byli od události vzdáleni místem nebo časem a navíc přes svoji snahu nemohli sepsat všechno. Mohlo tak dojít k čemukoliv, co si současný autor může vymyslet, avšak splést uvěřitelný příběh vyžaduje spoustu umu a citu. V sedmi příbězích tak zjišťujeme, jak se s historickým námětem přelomu středověku a novověku popasovala naše fantastická špička.

Nejdřív se podívejme na povídky odehrávající se v českých zemích. Úvodní příběh „Memento mori“, po němž se jmenuje i celá antologie, nás zavádí do předhusitské Prahy. Hlavním hrdinou je Mikuláš z Kadaně, jenž dostává od svatého zakázku sestrojit radniční orloj. Každému nezvyklému činu je však v patách inkvizice. Období, které si Pavel Renčín vybral, použitý jazyk i vtip čtenáři nutně připomene husitskou trilogii Andrzeje Sapkowského, aniž by se dal autor obviňovat z plagiátorství. Koneckonců invence v závěrečné pointě tomu dává za pravdu.
„Kaltenštejnská nevěsta“ Leonarda Medka nás zavadí do období pohusitského, kdy se českými zeměmi proháněli četní bandité a loupežníci. Na hradě Kaltenštejn vládnou loupežníci bratří Rachnů. Po jedné výpravě přiváží na hrad pannu, jejich záměr s ní však není výkupné. Dva hrdinové přijíždí na hrad, aby se k lapkům přidali, okolnosti však chtějí jinak, a tak se nechají vést osudem. Medek svoji povídku pojal dobrodružně, historické detaily, jako je setkání bojovníků z obou stran, jsou pak příjemnou perličkou. Jen závěr je předvídatelný a v povídkách často používaný.
Petra Neomillnerová si vybrala dobu čarodějnických procesů, která probíhala ve střední Evropě na přelomu patnáctého a šestnáctého století. Neurčité prostředí a blíže nespecifikovaní hrdinové připomínají pseudohistorickou fantasy. Jediný bod, čeho se čtenář v povídce „V náruči boží“, může chytnout, je inkvizice. Psychologické drama mučené dívky, kdy ve snech promlouvá s pohanským bohem, vede k trochu obyčejnému závěru. Jinak je to ale velmi zručně napsané dílko.
Našich dějin se týká i text „Turkobijce“ Juraje Červenáka. Autor otevírá životní osudy nového hrdiny, který by se měl stát hlavní postavou série Kapitán Báthory. Povídka sbírku uzavírá, konečně se dočkáme pořádné akce. Bitva u Moháče byla nezřízeným masakrem alespoň pro křesťanské síly. Dobrodružná povídka se zabývá bitvou, útěkěm křesťanských bojovníků a jejich pronásledováním Turky. Autor si vybral velmi živé téma a myslím, že se je v budoucím cyklu nač těšit.

Zamiřme nyní na jih do italské Florencie zářící renesancí, kde se odehrává „Barva“ od Alexandry Pavelkové. Autorka v poslední době píše spíš sporadicky, a tak je její jméno ve sborníku příjemným zpestřením. Hrdinou je slavný malíř Sandro Botticelli, který, ač nerad, bere do učení nesmírně nadaného žáka. Navíc se dostává do středu pozornosti, když se začnou objevovat těla mrtvých dívek, které dříve maloval. Bohužel je nutno dodat, že vyústění zápletky je předvídatelné a čtenář se opět neubrání pocitu dříve čteného.
Zato „Nový svět“ od Františka Novotného je jedním z vrcholů sborníku. Autor rozčlenil svoji povídku do tří časových rovin. Období předkolumbovské oplývá vytříbeným jazykem a je zde velmi precizně popsána divošská mysl. Pak je tu období kolumbovské, které vyniká zajímavou zápletkou a originálním pohledem na Kolumbovy osudy a detaily v podobě historických perliček. A nakonec tu máme současnost, v němž je vše dovysvětleno a zase je třeba ocenit originalitu.
Nakonec se opět vrátíme do slunné Itálie v povídce „Kanál mistra Leonarda“ Jany Jůzlové. Leonardo da Vinci se tu jen mihne v krátké roli projektanta mořského přístavu, hlavním hrdinou je jeho pomocník s podivnou minulostí. Zamotaný příběh překypující historickými reáliemi postaví hrdinu mezi dvě zájmové strany a nepomáhá mu ani jeho pohnutá minulost. Událostmi bohatá povídka od nejméně zvučného jména sborníku nezapadne a pěkně se ve antologii vyjímá.

Menší rozsah, než na který jsme zvyklí u ostatních Jirešových sborníků, je způsoben tím, že někteří autoři nestihli odevzdat svoji práci včas. Celkově je antologie velmi příjemným čtením. Zvláště se musí ocenit nerozkolísaná délka povídek a je vidět, že svá pera tentokrát všichni autoři ukočírovali. Spisovatelům se nedá upřít zvládnuté řemeslo, jen u některých jmen by to pro příště chtělo více originality při řešení zápletky. Na závěr je třeba ocenit přebal Michala Ivana, který je motivován povídkou „V náruči boží“, luxusní zpracování knihy a vnitřní ilustrace Jany Šouflové.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Až na toho Renčína. Orloj je dílo matematiků Karlovy univerzity v čele se Šindelem, Mikuláš z Kadaně jim ho pouze smontoval. A inkvizice si tady v té době prostě neškrtla. Jinak se na ostatní povídky těším.

  2. jen si dovolím
    jen si dovolím mistra recenzenta opravit – hrdina Gregor Bathory z Turkobijce není hlavní postavou Červenáková nově připravovaného cyklu. Tím je jeho potomek Gregor Bathory, který žije o několik desítek (stovek?) let po Gregorovi

  3. to M.S. Stručovský
    Hmm podstatná chyba, jsem málo informovaný díky za opravu

  4. to Jan Michálek
    není zač mistře, a koukám, že mám taky do prkýnka chybu v textu. Hrdinou chystaného projektu od Červenáka je Kornélius Bathory – Gregorův potomek. 🙂

  5. Do diskuse o jménu Bathoryho zasahovat nebudu, na to nejsem dost disponovaná – ale sborník je moc pěkný. J. Jůzlová mě nadchla, Medek pobavil atd. atd. Zatím jsem nečetla Petru Neomi a Pavelkovou, ale to, co jsem četla, to se mi líbilo buď lehce nebo hodně nad obvyklý průměr:o))

  6. Já měl zase za to, že Jireš už antalogii s historickou fantasy jednu udělal, tuším Písně temných věků a ta se zabývala obdobím od cca 6. do 14. století a Memento Mori na to v podstatě navazuje, nebo ne?

  7. Norkovi
    jak se to vezme. Memento mori patří do edice Fantastická historie, kdežto Písně temných věků jsou mimo tuhle edici. Každopádně by se Písně daly brát jako předchůdce Mementa, ale mimo edici.

  8. to Seven
    tohle znělo trochu namyšleně. Jasně, že čtem Fantasy planet, ale nemůžeme si pamatovat všechno.

  9. Mluvíš královským majestátem a říkáš mi, že já jsem namyšlený? Ale dej pokoj.

  10. to Seven
    mluvil jsem o sobě a ostatních čtenářích, třeba o kolegovi Norkovi

  11. Nemáš co mluvit za Norka, ten se ptal a já mu odpověděl, protože FP čtu, ty ji zase tak nečteš, to je celý. Tak se hned nejež, Stručovskej.

  12. Seven: Pisne temnych veku jsem se nakonec rozhodl do Fantasticke historie neradit. Prece jenom je to dost odlisne koncipovana knizka (stejna je jen zvolenym subzanrem). Mym cilem je ted vytvorit dve antologie z tohoto noveho cyklu, ktere budou pokryvat podobne obdobi jako Pisne temnych veku, tedy konkretne roky 500-1000 a 1000-1400. Uvidime, jak se to dal vyvrbi. Pokud bude zajem ctenaru a nakladatele, rad bych Fantastickou historii delal mnoho let, co rok, to dil. Ale tohle na me bohuzel az tak nezalezi.Kazdopadne, dekuju vsem za reakce!

  13. Jeste podotek k rozsahu MM, komentovanemu v recenzi i jinde. Je sice pravda, ze nekteri autori nedodali slibeny text, ale to se deje pokazde. Pokazde take nejake texty musim odmitnout, protoze se mi proste nezdaji dost dobre. Kdybych chtel mit MM tlustsi, urcite bych nejake dalsi vhodne texty vcas zajistil. Jenze jsem si rekl, ze se mi MM libi prave takhle a ze nemusim vse delat na 450 stranek (uprimne, tuhle myslenku ve mne podporil hlavne Krystof Kudlac, zhrozen tloustkou PKH, ale take rada dalsich lidi, kteri nemeri kvalitu knihy podle poctu popsanych stran 🙂 ). Dalsi dily cyklu se budu snazit drzet take v rozsahu kolem 300, maximalne 350 stran, ale predem clovek nikdy nevi. Mimochodem, ony uz i PTV byly takto “hubene”, ale protoze vysly v malem formatu, tak mely 480 stranek. Kdyby byly ve stejnem formatu jako MM, tak by mely maximalne 340 stran. Legendy zase mely 600 stran. Takze nam tu z peti knih zbyvaji jen dve se 450 stranami. (600, 450, 450, 340, 300 – kde ze je ta “klasicka jiresovska delka”? 🙂 )Abych to uzavrel – me o pocet stran az tak nejde. Kdybych mel pocit, ze v MM neco chybi, tak bych se to pokusil sehnat a zaradit. Ale prece nebudu shanet dalsi texty jenom proto, aby se vyplytvalo vice papiru. 🙂

  14. a kdy budou další ? :o))
    souhlas, mě tahle délka taky vyhovuje (ale stejně tak dvojnásobná, záleží na obsahu:o)))A jaké době se budeš věnovat příště, Ondřeji?

  15. přidám se se svou troškou do mlýna: vrcholem je pro mě neomillnerová, v těsném závěsu červenák a renčín. novotný mě celkem zklamal, ale pořád dobrý, stejně jako medek či pavelková. jůzlová mi přišla nejméně zajímavá. celkově jde o zajímavý sborník a za přečtení stojí.

  16. No, tak to je príma, protože moje hodnocení povídek by bylo jiné – s Jůzlovou na vrcholu, což znamená, že za přečtení stojí všechny.

  17. Aktualizace plánů
    Člověk míní, život mění. Písně temných věků nakonec budou zařazeny do série Fantastická historie a vyjdou v nové podobě na začátku roku 2013. Mezi Memento mori a Písně temných věků pak v rámci série patří titul Krvavá čest (2012), čímž je zkompletován středověk. Příště se vrhneme na novověk. 🙂

Zveřejnit odpověď