Nejlepší den – Šlechta Vladimír

Šlechtovo Krvavé pohraničí je jeden z nejpropracovanějších fantasy světů, který se zrodil v hlavě českého autora a podařilo se ho vydat. Nejlepší den je už čtvrtou knihou z tohoto světa, který navíc doplňuje slušná řada povídek vydaných různě po sbornících a časopisech. V minulé knize z tohoto světa – Orcigardu – jsme se mimo jiné seznámili s rodinou půlelfa Thompsona. Ve čtyřech textech sbírky Nejlepší den odhaluje autor čtenáři krvavou minulost téhle povedené rodinky.

Šlechta Vladimír - Nejlepší denNejlepší den není pravým prologem trilogie Gordonovy Země, jak by mohl čtenář mylně z obálky pochopit. Autor spíše rozvíjí svůj svět a nastiňuje prostor k historickému a politickému dění, na jehož pozadí se bude cyklus Gordonovy Země odvíjet. Ústřední témata knihy jsou dvě. Povídky Největší záhada Orcigardu a Prastarý nepřítel odhalují další tajemství rasy Pterrů, zatímco Zkáza Thonnieriky a Stříbrný roh popisují vztahy mezi půlelfy a rasami, ze kterých vzešly. Vlastně je rasová nesnášenlivost prostoupena celým sborníkem a zatím nejsilněji ze všech vydaných knih o Krvavém pohraničí. Neděje se tak samoúčelně, ale je to dáno psychikou a původem hlavních postav. Čtveřici povídek dělí vsuvky popisující minulost a zákonitosti světa Krvavého pohraničí a zároveň tvoří úvod k jednotlivým povídkám.

Právě rasismus mi u každé další povídky vadil čím dál víc. Hlavní hrdina Thompson díky tomu působí ploše jako nepředvídatelný zabiják s čtenáře ubíjejícím světáckým sarkasmem, až ho člověk po čase přestane mít rád. Daleko pozoruhodnější je postava mladého Čolka zmítající se mezi nenávistí, soucitem a strachem, ale ten zase v knize nedostává tolik prostoru. Vzhledem k emočnímu náboji je nejzajímavější povídkou Stříbrný roh. Dějově nejvýraznější je pak novela Zkáza Thonnieriky a do budoucna by bylo zajímavé její pokračování. Zároveň však musím říct, že žádná z povídek není tak dobrá jako Zimní zakázka z Drakobijců 5, ve které vystupuje také Thompsonova rodina.

I když Šlechta zůstává sám sebou, jeho styl se vyvíjí a přizpůsobuje se trendům moderní fantasy. Akční scény, které kdysi psal z donucení, jsou mu nyní denním chlebem, a přibylo i „miliskování“, do kterého se pouští stále odvážněji. Neochvějně si pak stojí za moderními výrazy v rozhovorech hrdinů a svižným stylem bez únavných popisů nechává hodně pracovat čtenářovu představivost.

Přestože se v této knize, stejně jako v předešlých, dostáváme stále hlouběji do minulosti Krvavého pohraničí, čím dál více se dovídáme o záhadách nastolených v předešlých knihách. Zvláště odhalení otázek kolem tajemné rasy Ptteru mi připadá jako předčasné a autor si je měl možná nechat pro samotnou trilogii. No, snad si autor nevystřílel prach a cyklus Gordonova Země bude opravdovým vrcholem započatého díla. Zatím v každé knize Šlechta mimoděk nabízí indicie budoucího děje Gordonovy Země. Svět Krvavého pohraničí bude působit celistvě, pokud se mu podaří tyto střípky poskládat dohromady. Možná nás ovšem Šlechta přechytračí a některé minulé zápletky použije v jiných knihách a povídkách, a tak největším lákadlem pro koupi dalších knih zůstává otázka, o čemže vlastně bude děj Gordonovy Země.