Sabriel – Nix Garth

Když se těsně před Vánoci objevila na trhu kniha u nás nepříliš známého australského autora Gartha Nixe, vzbudila ihned pozornost svým netuctovým vzhledem. Sabrielin luxusní formát (umocněný navíc vkusným převzatým přebalem) skutečně mezi obvyklým tuzemským fantasy “hadrbackem” vyniká, avšak to, čím si skutečně zasluhuje čtenářskou pozornost, naleznete uvnitř.

Nix Garth - SabrielI přes dramatické okolnosti, které provázely její narození, žije Sabriel až do svých osmnácti let obyčejným životem studentky Wyverleyské akademie „pro mladé dámy z lepších rodin“, experimentuje s alkoholem a tajně sní o nějakém tom pohledném mladíkovi, jichž je bohužel na dívčí akademii trestuhodný nedostatek. Od svých vrstevnic se však přesto v mnohém liší: Pochází ze Starého království, tajemné říše za Zdí, v níž vládne magie – kterýžto jev spořádaní občané Ancelstierre, podezřele připomínajícího Anglii poloviny minulého století, raději ani neberou na vědomí. Sabriel je navíc jedinou dcerou Abhorsena, výsadního nekromanta, jehož posláním je zadržovat mrtvé tam, kam patří. Třebaže samy tyto skutečnosti naznačují, že se Sabrielina životní dráha bude ubírat jiným směrem, než je obvyklé, jsou skutečné události, jež ji vrhnou do víru dění, dramatičtější, než by bylo komukoliv na obou stranách Zdi milé. Abhorsen je mrtev a Sabriel má okamžitě nastoupit na jeho místo. S tím se ovšem dívka odmítá smířit, a tak vyráží na výpravu za záchranou svého otce. Že na úspěchu jejích snah závisí i osud obou známých říší, pochopí Sabriel ještě před přechodem hranice. Nepostradatelnými průvodci se mladé nekromantce na její cestě stanou upovídaný kocourek (pod jehož bílým kožíškem jsou spoutány síly, před nimiž by znejistěl i ten nejmocnější mág) a tajemný mladík, jehož minulost nějak souvisí se zlem, které Království již po dvě staletí sužuje a které se stalo příčinou porážky Sabrielina otce.

Sabriel je často označována za knihu pro dospívající, což je do značné míry pravda. Nenechte se však tímto tvrzením zmást – nejde o žádné výchovné čtení ani o popis dobrodružství skupiny dětských hrdinů. (Sabriel, coby nejmladší významnější postavě, je osmnáct, a i kdyby k tomu sám její věk nestačil, události, jichž se zúčastní, ji rychle dospět donutí.) Naopak, Sabriel, byť jde v zásadě o klasickou high fantasy, je v hojné míře obohacena prvky a atmosférou hororu. Mrtvými a nemrtvými se příběh jen hemží (vzhledem k „povolání“ hlavní hrdinky snad ani nic jiného čekat nelze) a i když čtenář obvykle není přímým svědkem smrti samotné, jsou popisy nalezených lidských obětí či fyziologie nemrtvých často až překvapivě drsné.

Hlavní příčinou řazení mezi literaturu pro mládež (vedle podobného zaměření ostatních Nixových prací) je tak autorův přímý, nekomplikující a nepříliš popisný způsob vyprávění. Jestliže však ve vás tento styl zpočátku vyvolá dojem naivity (u mě za to mohla rychlost a samozřejmost, s níž Sabriel spadne do boje o záchranu otcova života), budete poměrně záhy vyvedeni z omylu. Děj je totiž nejen svižný, ale zároveň do detailů promyšlený a charaktery jednotlivých osob jsou podány na fantasy celkem zdařile a uvěřitelně, byť se, až na čestné výjimky, jedná vždy o postavy výrazně kladné, záporné nebo nedůležité.

Magie si při čtení užijete dost a dost, a snad právě proto, že se autor příliš nehrne do osvětlování její podstaty a principů, působí přirozeně a nevyumělkovaně. Jediný druh výsadní magie, jejž čtenář pozná poněkud podrobněji, tedy nekromancie, provozovaná prostřednictvím sedmi zvonků, je originální a nadmíru poutavá. Smrt coby řeka protékající soustavou bran až tak původní není, přesto je podána natolik působivě a obohacena tolika novými prvky, že Sabrielinu cestu po jejím proudu považuji za jeden z vrcholů celé knihy.

Totéž v zásadě platí i o prostředí, v němž se příběh odehrává. Dva světy, oddělené zdí, jež brání magii, aby pronikala z jednoho do druhého, už tu byly mnohokrát, přesto však jako by existence „obyčejného“ světa přidávala tomu magickému na kouzelnosti. A skutečně, i když toho ze Starého království příliš neuvidíme (Sabriel jej se svými průvodci víceméně obepluje po moři), nezadá si to málo, co Nix odhaluje – pohřebiště králů, Beliská úžina, ale třeba i samotný Abhorsenův dům – co do malebnosti s Tolkienovou Středozemí. Nezbývá, než doufat, že v dalších knihách dostane čtenář příležitost poznat z království více, a to nejen po stránce geografické, ale i historické. Na historii – tedy faktor, který dodává příběhu atmosféru a popisovanému světu další rozměr – sice při čtení Sabriel narazíte, bez výjimky se však jedná o události, které přímo souvisejí s hlavní hrdinkou a jejím bojem.

O vnější formě českého vydání Sabriel jsem se zmínil již v úvodu, nadmíru solidní výkon nakladatele však nekončí u přebalu. Překlad byl svěřen Milanu Žáčkovi – známému především díky přečeštění knih Chiny Miévilla – jehož jméno je dostatečnou zárukou kvality. Hravost a malebnost páně Nixova/Žáčkova jazykového projevu nechť posoudí čtenář sám. O nadějích, jež Triton do této knihy vkládá, svědčí i skutečnost, že neváhal investovat a doplnil Sabriel vlastními ilustracemi. Škoda jen, že kresby jsou evidentně určeny mladším čtenářům než zbytek knihy. Redakce samotná pak vyvázla téměř bez ztráty bodu: Sem tam sice narazíte na nějaký ten překlep, případně nenarazíte na uvozovky tam, kde byste je právem mohli očekávat, nicméně jde o detail, který zmiňuji jen proto, že se mi nepodařilo žádnou výraznější vadu na kráse Sabriel nalézt. Přimyslím-li navíc dumpingovou cenu, musím chtě nechtě uznat, že jde o knihu, jakých u nás moc nevychází.

O autorovi

Garth Nix (narozen 1963 v Melbourne) vstoupil do světa fantasy literatury v jednadvaceti letech povídkou Sam, Cars and the Cuckoo. Po přestěhování do Sydney se živil jako knihkupec, knižní redaktor, publicista a literární agent. Spisovatelem z povolání se prohlásil až roku 2002, v té době však již měl na svém kontě úctyhodnou sbírku titulů, z nichž největší úspěchy sklidila právě trilogie Sabriel (1995), Lirael, Daughter of the Clayr (2001) a Abhorsen (2003). Nixovy knihy jsou adresovány především dětem a dospívajícím čtenářům, ne všechny však spadají do žánru fantastiky (zábavně naučná Very Clever Baby´s First Reader (1988) a další). Český čtenář se s Nixovou tvorbou mohl seznámit prostřednictvím románu Akta X: Calusari (č. Talpress 1997) či série Sedmá věž (č. Egmont 2002-2003).