Smaragdová bohyně – Althalus 1 – D&L Eddings

David Eddings a jeho manželka přicházejí s novou knihou, zasazenou do zcela nového světa. Zřejmě je již nebavilo stále vše opakovat v těch starých světech Belgariadu a Elenia a tak to vše opakují v novém prostředí. Ano je to tak. Ale začněme od začátku. Zprvu se totiž vyvíjel příběh velmi pěkně…

Eddings David a Leigh - Smaragdová bohyně - Althalus 1 Po prologu, ve kterém nám byl představen hlavní hrdina zloděj Althalus, se zúčastníme několika nepodařených krádeží. Althala, oblíbence boha štěstěny, totiž z neznámého důvodu štěstí opouští a na paty se mu lepí smůla. Eddings nechává hned na prvních stranách vyniknout svůj skvělý humor a vypravěčské schopnosti.
Děj se svižně přesouvá od jedné lupičské příhody ke druhé, až našeho hlavního hrdinu potká jakýsi Ghend, který si u něj objedná krádež svaté Knihy. Althalus neváhá a vydává se do domu, kde je kniha uložena, ale opět vše neprobíhá tak, jak by si přál – z domu s Knihou není úniku. A zde se mám představuje druhá hlavní postava – bohyně vtělená do kočky. Vyplyne najevo, že na Althala už dlouho čekala,  a bez delších cavyků ho začne učit číst z Knihy, ať Althalus chce nebo ne. Posedí si v domě nějakých pětadvacet století a tradá hledat další hrdiny do týmu, který bude zachraňovat svět. Takže se děj z původně docela zajímavé fantasy mění na klasickou eddingsovskou putovačku. Nic proti ní, ale už tady nejen v jeho podání hodněkrát byla.

I když jsou postavy poměrně sympatické, přesto jste je už v Eddingových knihách potkali. Například kočka-bohyně má naprosto stejné chování jako Aphrael v Eleniu a podoba vytvořené družinky se sestává z klasického schématu. Althalus, vycvičený studiem Knihy, přebírá roli kouzelníka (v čemž mu samozřejmě notně pomáhá bohyně), což mi přišlo jako zničení jeho charismatické postavy zloděje. V družince se dočkáme obvyklých banálních rozporů mezi jednotlivci (bez toho by to ani nebyl Eddings) – např. se ženské části nelíbí, že se ta mužská nemyje, urozeným se nelíbí, že musí trpět přítomnost chudých prosťáčků, knězi se nelíbí přítomnost čarodějnice, Althalus a bohyně se mezi sebou neustále škádlí (oh, jak pro Eddingse typické)… I když je samotný výběr družinky poměrně originální (nebudu to prozrazovat), má velký nedostatek. Tím, že postavy přicházejí postupně, “musí” ostatní členové neustále těm novým rekapitulovat, co dělali předtím. A tak se některé příhody opakují dvakrát i vícekrát a čtenářovi to samozřejmě leze na nervy. Dále si Eddings vychytává další maličkosti – systém bohů, doby ledové, vývoj společnosti… ale to vše nemůže zachránit fakt, že hlavní dějová linie je okopírovaná. A to je veliká škoda.

Od Václava Čuby jsem již několik (nekvalitních) překladů četl,
ale tentokrát se vyznamenal. I počet překlepů je na tohle vydavatelství neuvěřitelné (asi deset). Takže buď Banshies (klidně zaměňujte s Classicem) zaměstnalo korektora, nebo si dal pan Čuba opravdu záležet.
Někomu možná unikne, že toto není trilogie, ale pouze jedna kniha, kterou Banshies rozdělilo na díly. Originál má totiž přes osm set stran a tato kniha nečítá ani tři sta padesát. Naštěstí je cena “docela nízká”, mohlo to skončit hůř.

Kdo má rád Eddingse tak, že mu nebude vadit čtení opět toho samého, nebo kdo se s Eddingsem ještě nesetkal, bude s Althalem naprosto spokojen a bude se královsky bavit. Ostatní můžou Althala klidně minout.

Recenze napsána pro Ramax, recenzní výtisk darovalo vydavatelství Banshies – děkuji

1. Bohužel musím z hodnocením souhlasit. Kniha je čtivá, ale námět a zpracování velmi průměrné, možná až podprůmněrné.

2. S tim jsem pocital
    Presne jsem pocital s tim, ze kniha sklidi ohlasy u mnoha ctenaru. Ze se nechaji zmast hezkym vypravenim a neuvedomi si, ze to uz tady nekolikrat bylo a je to celkem o nicem. Ac ctenari hodnoti “To musite mit”, verte potencionalni kupci, ze tohle proste mit nemusite. A take jsem cekal, ze se nekteri zbesile uklikaji v hodnoceni clanku, aby jej co nejvice shodili, pritom si neuvedomuji, ze hodnoceni clanku neni vyjadreni toho, zda souhlasi s recenzentem, ale hodnoceni toho, jak je recenze napsana (zda recenzent neco neopomenul, zda se nad tim zamyslel, zda dane veci rozumi…). Nu coz, jen hlasujte dal, ja jsem s tim pocital…

3. Pořád to sámé
    No tak nevim. Kniha je docela dobrá, ale jak již bylo zmíněno v recenzi tak se v Eddingsových knihách pořád dokola opakuje ta samá pointa(někdo má zachránit svět, ale musí mít ten a ten předmět-samozřejmě kouzelný-a dát dohromady ty a ty lidi), charaktery jsou propracované, ale jsou téměř identické s charaktery z jeho ostatních knih. Nebýt toho, že jsem četl všechny jeho knihy tak bych dal 9 z 10, ale protože jsem je četl tak souhlasím s tím jak je ohodnocena v této recenzi.

4. Ohlasy
    Zatim VSUDE VSICHNI psali nazory, ze se jedna stale o to same a ze je to spatne (viz minuly komentar). Jeste jsem ale neslysel ANI JEDINOU obhajobu teto knihy. A pritom ctenari hodnoti knihu velmi dobre, clanku davaji hodnoceni spatne…
    Zadam vysvetleni :o)

5. Vysvětlení
    Nikdo tady nenapsal, že je kniha špatná. Jsou tady připomínky k tomu, že Eddings omílá dokola pořád to samé, ale kniha je sama osobě dobře napsaná a je vidět, že spousta detailu je propracovanějších než v minulích knihách (bohové). A k tomu hodnocení recenze to je tak, že někomu se líbí kniha a nepřipouští si, že by na ní mohlo být něco špatné (nebo nad tim nechce přemýšlet) a tak recenzi hodnoti špatně. Já osobně bych Althala zařadil-co se kvality týče-za Belgariad a Malloreon, ale před Elenium a Tamuli. Ale je předčasné dělat nějaké protože, zatím vyšla jen 1/3 knihy a to znamená, že kvalita může stoupnout, ale i klesnout.

6. Druhý díl Althala
    Dnes vyšel druhý díl, má název Pevnost nesmrtelných. Už se těšim.

7. Althalus 1
    Mě se kniha líbí, ikdyž to opravdu trochu zavání staršími nápady,ale přece je to jiné a podle mne plné dobrých nápadů.Je to čtivé a zábavné a nezlobte se dokonce mne atmosfera i nadchla.Ruku na srdce,v dnešní době je opravdu obtížné vymyslet něco naprosto nového.Buďme rádi,že to není hrůza jako Polgara nebo Ďedoušek,to byl opravdu materiál,na který měl jedině Rivanský kodex. Kniha je dobrá a já se těším na další díl.Snad nezklame.

8. Souhlasím s tím, že se kniha nesmírně dobře čte. Prostě pohoda. Těším se na pokračování!

9. eddings a Althalus
    Nevidim na recenzi nic moc špatného. Eddings už je ze svých knih úplně zmagořený a dostává tokový ten komplex “stárnoucího úspěšného spisovatele” (něco jako “stárnoucí úspěšný režisér”) Stejné postavy, stejné zápletky, stejné prostředí. Zase nějací bohové, kteří mohou to, ale nemohou tamto, zase nejaký dobrý bůh proti špatnému a pořád stejná “chuť”. Už když napsal Elenium a Belgariádu, byly tyto až směšně podobné (dokonce mají ty šutry i stejnou barvu) a když k tomu vyplodil pokračování, tak b to bylo to samé v nudnější variantě. Ten člověk vykrádá saám sebe až nechutně. Od něj stačí tak jeden cyklus (a spíš doporučuju Elenium)

10. Nebudu kritizovat ostatní nazory,myslím že to je zbytečné a tak…Chci říct jen že mě kniha nadchla,nejspíš jsem toho nečetl toho tolik jako ostatní kritici(jen A.Sapkowski,Simon R.Green,L.E.Modesitt..-no a jak jinak-Eddings)myslim že komu se líbí jak Eddings píše a že já to zbožňuju,tak se určitě do knihy zamiluje jako třeba do Gweii…Přečetl sem celé Tamuli,Elenium..Belgarata(2x)Polgaru(2x) a Belgariadu a tak na kritiku knihy toto:je tu určitá podobnost(!?!)S ostatnímy knihami ale mě to prostě neodradí………….kdyby autor tohoto díla snad psal tím svým stylem o -hovně- taj já to asi přečtu…Proč?No protože píše prostě podle mýho gusta,nebaví mě číst 2 stránky o jednom hnusnym skalním výklenku…ty kdo vědi o čem mluvim snad pochopí…no ati kteří,neměli ještě to potešení Bůh s vámi:-) P.S.-milý čtenáři,čtěte si co chcete a jak chcete a jestli vás nějaký kritik pobouří nic si s toho nedělejte a čtěte dal,každopádně:ZDRAVIM SOUSEDI!!!

11. uvidime zjistime:tedka docitam Belgariad a Malloreon soucasne 😀 – nebyla knizka v knihovne – a mam pocit, ze uz tydle dve sagy jsou si hodne podobny. JENZE MI TO VUBEC NEVADIPS: nectete Malloreon pred Belgariadou – strasne vam to skazi radost protoze budete znak konec i +-dej

12. Názor
    Kniha má nevužitý potenciál… Je super, až na to že je jen výpravná a popisuje obyčeje ve fantazy stylu…bez jakéhokoliv napětí i když se snaží dělat intriky a nepředvídané věci o kterých se vždycky dozvíte dopředu, s patřičným vysvětlením což je celkem iritující… “Napětí”, se oběví až úplně nakonci… O čem že bude další díl, který slibuje osvětlování té druhé, temné knihy….