Star Wolf – Gerrold David

Nakladatelství Classic přišlo na trh s novou military sci-fi – „Star Wolf“ Davida Gerrolda. Obálka Freda Gambina vypadá sice akčně, ale nijak zvlášť neupoutá ani neurazí. Anotace na zadní straně obálky opravdu stručně shrnuje obsah, což nebývá vždy zvykem, ale… Ano – je zde příliš mnoho „ale“.

Star Wolf

Torpédoborec LL-1187 se chybou vlastního kapitána stane nositelem zkázy svého konvoje a navíc za to zaplatí fatálním poškozením. Kapitán je těžce raněn a velení nad téměř vrakem se ujímá první důstojník. Nastává boj o přežití – dostat téměř zničenou loď do provozuschopného stavu a vrátit se zpět na základnu je zatraceně těžké. Zoufalý technický stav lodi, blízká přítomnost nepřítele ani nedostatek zásob nejsou ničím proti tomu, co loď i posádku čeká po návratu z této první akce.

Přestože se děj odehrává ve vesmíru a jeho kulisami jsou bojové akce, nejde o klasickou akční space operu, jako byl například Baldwinův Navigátor. Ne že by zde zcela chyběla akce, ale důraz je soustředěn spíše na psychologii důstojníka, na kterého se pod nepřátelskou palbou sesypou velitelské funkce a pravomoci. Román je postaven na střetu nadrilovaných předpisů, pravomoci dané funkcí a ideálů mizerně vycvičeného dobrovolníka na velitelském postu. A hlavně o praktické aplikaci výsledků tohoto střetu v syrové realitě, tedy politicky nekorektně řečeno – o předposranosti. Hrdina románu – Jonathan Thomas Korie, první důstojník LL-1187, je na tom se svou posádkou nesrovnatelně hůře než hrdinové celé řady jiných námořních románů a space oper sepsaných v jejich nejlepším duchu. Chybí mu drzost Jacka Aubreye, schopnosti a výcvik Wilfa Brima, čas rozkoukat a otrkat se, který měla posádka Compass Rose a její velitelský sbor v Krutém moři. Korie a jeho lidé dělají, co mohou, bude to ale stačit? Velení na to má svůj vlastní názor.

Ale – další „ale“. Navzdory vyznění anotace a akční obálce si příznivci svižné akce či rozsáhlých kosmických bitev na své příliš nepřijdou – k několika bojům sice dojde, ale dají se spočítat na prstech jedné ruky. Drsné hlášky a situační komika zde také prakticky nejsou. O to více prostoru je věnováno svérázné atmosféře boje o přežití, který návratem na základnu nekončí….

Není to špatné čtení, i když u publika bez osobní zkušenosti s armádou asi nezíská velké sympatie. O to více zapůsobí na ty, kteří mají za sebou vojnu a vykonávali nějaké přidělené funkce. Vlastní zkušenost se specifickým systémem, aplikací předpisů i svérázným „myšlením“ velitelských složek teprve dodá čtení ten správný rozměr.

Gambinova akčně laděná obálka by mohla ryze teoreticky mít souvislost s několika scénami, s celkovým obsahem však příliš neladí. Navíc se na ohnivém pozadí ztrácí jak jméno autora, tak znak nakladatelství. Vlastní redakční práce kvalitou provedení odpovídají současnému standardu.

Celkově lze román Star Wolf hodnotit jako zajímavý spíše pro sběratele a relativně úzkou skupinu čtenářů s výše zmíněnými specifickými zkušenostmi.

Michael Střelec Pešťák (redaktor)

Strelec.M.P@sez­nam.cz