Stvořitelé budoucnosti – ed. Peter Haining

Vydavatelství Metafora přišlo na trh s novou, poněkud nezvyklou sbírkou sci-fi povídek. Jde o sbírku mapující počátky literární kariéry osmi slavných autorů. Přesto, že k prvnímu vydání sbírky (v originále) došlo v roce 1968 a data publikování jednotlivých povídek se nacházejí v rozmezí let 1935 – 1958, neztrácí takovýto nakladatelský počin na významu a publikované povídky na čtivosti.

Clarke, Aldiss, Asimov, Bradbury, Heinlein, - Stvořitelé budoucnostiLiterární úroveň těchto povídek je různá, po obsahové stránce jde o  jakousi „všehochuť“, přičemž jednotlivé povídky v sobě odrážejí dobu svého vzniku. Nechybí zde humor, napětí, záhady ani dobrodružství, stranový rozsah jednotlivých povídek se pohybuje od krátké po velmi dlouhou (Aldissův „Rovník“ je stranovým rozsahem srovnatelný s jakýmkoliv svazkem edice „Mark Stone“, které vydavatel kdysi hrdě označoval za „román“).

Po obsahové stránce začíná kniha „Poděkováním“ Petera Haininga za povolení publikovat jednotlivé povídky sbírky. Ač se to nezdá, jde o důležitou pasáž, obsahující údaje o místech a letech vydání zveřejněných textů. Za „Poděkováním“ následuje úvod, osvětlující okolnosti vzniku sbírky a pak už přicházejí jednotlivé povídky, vždy uvedené stručným medailonkem autora.

Demonstrátor čtvrtého rozměru Murraye Leinstera je humoristickou povídkou, líčící trampoty mladého muže, jehož problémy tvoří poněkud náročná snoubenka a dědictví po strýci, jehož by bylo možno nazvat „šíleným vědcem“. Zděděný demonstrátor sice pomůže některé problémy vyřešit, ale zároveň vytvoří další.

Zbraň příliš strašlivá od Isaaca Asimova popisuje neslavný konec pozemské okupace Venuše. Na současného čtenáře zapůsobí svým  nadčasovým poselstvím, i když vznikla za poněkud odlišné politické situace (1939).

Odreagování Theodora Sturgeona je příběhem buldozeristy, který se propadl i se svým strojem v čase a prostoru „kamsi jinam“. Obyvatelé onoho místa se mu snaží dosti nezvyklým způsobem umožnit návrat.

Krysař Raye Bradburyho je jakousi předzvěstí „Marťanské kroniky“. Může poslední žijící příslušník marťanské civilizace (navíc pouhý hudebník) zbavit Mars okupantů z Jupiteru?

Kolumbus byl pitomec od  Roberta Heinleina hledá odpověď na otázku, co táhne objevitele do neznáma. Celá povídka je stylizována jako rozhovor v baru a vrcholí zajímavou pointou.

Vyvržený od A. C. Clarka je zajímavou variací na téma „život a jeho možné formy“, spojenou s možností, že některé životní formy nemusíme při náhodném setkání správně určit.

Začátek bitvy Roberta Sheckleye popisuje dění na palubě hlídkové lodi, očekávající invazi mimozemšťanů, ovládajících telepatii. Pomohou při jejich odhalení speciální detektory?

Sbírku uzavírá Rovník Briana Aldisse: Na Zemi se svého času usadilo v uzavřené oblasti pět tisíc mimozemských emigrantů. Přátelské vztahy se velice rychle změnily v napjaté a celý příběh popisuje jednu špionážní akci proti Roskům a její následky. Hlavní hrdina se nedobrovolně ocitá ve složité  zpravodajské hře a v důsledku toho jde z problému do problému. Pronásledují ho všechny zúčastněné strany, je obětí mystifikací, únosů, uniká několika pokusům o likvidaci a teprve ve finále se seznamuje s pozadím akce.Už na první pohled jde o svižnou „rodokapsovou“ klasiku, napsanou s jistou dávkou černého humoru a kořeněnou sci-fi rekvizitami, kterou mírně pozvedá až závěr příběhu. „Rovník“ je sice označován za experiment a příčinu obratu Aldissovy kariéry, není zde ale uveden důvod pro takové tvrzení. Nelze popřít, že jde o skvělou „oddechovku“, ale mnohé z povídek v této sbírce mi připadaly hodnotnější.

Technické provedení knihy není špatné, občas jsem měl ale pocit, že korektor (byl-li nějaký) poněkud zaspal (místy na sebe text nenavazuje a nejsem schopen určit, je-li to chybou překladu, nebo tisku, nemám ani jistotu, chybí-li slovo, nebo celý řádek /např. str. 91 – poslední řádek/). Přebal s drobnými fotografiemi autorů a stínovanými nápisy různých velikostí, částečně zanikajícími v barevném pozadí, působí spíše stísněným dojmem a je otázkou, do jaké míry bude přitažlivý pro oko potencionálního kupce.

Celkově lze sbírku zařadit mezi ryze oddechovou literaturu lepší kvality, větší význam má ale pro sběratele a badatele na poli historie sci-fi.