Vnitřní záležitost – MS 74 – Macek Petr

Uběhl nějaký čas a máme tu další díl seriálu „Mark Stone“. „Vnitřní záležitost“ od Petra Macka volně navazuje na příběh „Ve stínu pravdy“ od téhož autora a proti minulému dílu série od Jaroslava Mosteckého je návratem k obvyklému „českému“ stylu v duchu parodie a nevázané srandy.

MACEK PETR - VNITŘNÍ ZÁLEŽITOST - MS 74Maxmilián Gore otvírá na své privátní průmyslové planetě nový provoz. Khov i Stone tohoto vlivného průmyslníka podezírají z podílu na událostech, ke kterým došlo (viz Ve stínu pravdy) na planetě Salazar a chystají proti němu odvetnou (a samozřejmě přísně tajnou) akci.  Na slavnostní otevření jsou sezvány veškeré celebrity Pozemské unie včetně Elsy Swensonové, Markovy milenky č.1, čehož náš milý kapitán využije ke své tajné misi (samozřejmě bez Elsina vědomí).

Zatímco Mark se věnuje rekognoskaci terénu a společenským povinnostem, Ray v masce Elsina  komorníka vyráží na výzvědy, ale je při své činnosti lapen a odhalen. Mark je uvězněn a má být urychleně deportován z planety, Elsa se stává obětí Goreových plánů na ovládnutí Pozemské unie, Ray je přeprogramován. Markovi se však podaří uniknout a už tak dosti rozjetý děj ještě zrychlí, aby po sérii bitek, úniků a destrukcí dospěl k náležitě zběsilému (a tudíž tradičnímu) finále.

Mackův nový příběh si nedělá nároky na zařazení mezi kvalitní literaturu, jde o silně odlehčené, velmi humorné (či spíše parodické) a zatraceně svižné dílko, svým způsobem připomínající Troškovy Kameňáky. Autor nenechává na nikom a na ničem nit suchou –  akční filmy, celebrity, politická situace, mafiánské a špionážní příběhy, hrdinové téhle série – téměř vše, na co si čtenář dokáže vzpomenout je zde použito a náležitě (ale občas dost laciným způsobem) zesměšněno. Chvílemi se dokonce zdá, že je té srandy až příliš (občas na hranici únosnosti co do kvality), což může být kontraproduktivní.

Bohužel ani záplava drsného a občas i dost černého humoru nezamaskuje skutečnost, že autor není žádný „šutrákolog“ a z předchozích dílů série si bere jen to, co se mu momentálně hodí. Může se mu tudíž stát, že ho „tradicionalisté“ příležitostně „sežerou i s botama“ přesto, že mají ještě plné zuby a žaludek Jablek z Beltamoru od  JWP. I přes veškeré nedostatky jde ale o použitelné vlakové čtivo, které otrlejší čtenáře dozajista pobaví.