Vzdor – Navigátor 7 – Baldwin Bill

Po dlouhé pauze se na trhu objevil další, již sedmý díl proslulé Baldwinovy space opery Navigátor. Jmenuje se „Vzdor“ a vedle dalšího příběhu navigátora Wilfa Brima přináší i řadu změn proti zavedeným zvyklostem, o kterých se nedá jednoznačně říci, že by byly ku prospěchu věci.

Baldwin Bill - Vzdor - Navigátor 7S Wilfem se setkáváme v okamžiku, kdy vede na Atalantskou základnu konvoj téměř neozbrojených (z důvodu zvýšení doletu) stíhaček a smělým manévrem zahání nepřátelské lodě. Jeho hlavním úkolem je převzít velení na základně v Atalantě a uvést ji do bojové pohotovosti. Díky dosavadnímu veliteli, který je oddaným přívržencem SIGRu se základna nachází v zoufalém stavu a Brim kvůli tomu přichází při přistání o dvě lodě i s posádkami. Slavnostní převzetí funkce se tedy nekoná a Wilf místo toho přebírá velení doslova s blasterem v ruce. „Sígři“ se po tomto velkolepém entrée hbitě vytrácejí a sbor důstojníků věrných císaři uvádí pod Brimovým velením zpustošenou základnu do plné bojové pohotovosti. Brim se samozřejmě účastní osobně bojových misí a přichází při nich k úrazu častěji, než je zdrávo. Vedle toho samozřejmě velí základně a navíc zajišťuje obsazení a následné zásobování opuštěné vesmírné pevnosti Gontor, jež má být výchozím bodem pro invazi na Fluvanu. Krátce po operaci, kterou vyřadil ze hry obtížné Toronďany a při níž málem přišel (opět) o krk je povolán na Avalon do další riskantní operace. Svůj úkol v této misi sice splní, ale jeho splnění mu politicky láme vaz…

Děj tohoto (zřejmě na dlouho posledního) svazku ságy, vycházející u nás již od roku 1993 (celých 12 let!) se dá shrnout do tří slov – boj, sex a intriky. Koncepce je jiná, než u předchozích dílů – celý příběh je vyprávěn přímo Brimem (v první osobě), použitý slovník je chvílemi víc než drsný, ale to zřejmě odpovídá současným trendům. Bohužel se tím snižuje úroveň dosud oblíbených hrdinů a v kontextu s předchozími svazky to působí silně rušivě (pochybuji, že by velící admirál základny a civilní správkyně přístavu používali na plese slovník běžný mezi prostitutkami a pasáky). Totéž lze říci i o překladu, zejména co se týká skloňování některých jmen a používání dříve zavedených pojmů. Tento svazek na rozdíl od předchozích překládal Pavel Musiol a jeho styl se od stylu Roberta Čapka dost liší. Navíc je v textu řada překlepů a matoucích výrazů, což také zrovna nepřispívá k plynulosti čtení. Předností knihy jsou naopak dodatky, týkající se měr, vah a navigace v Avalonském Impériu. Obálka od Marka Plaveckého je sice laděna v duchu předchozích knih, ale postrádá detailnost a atmosféru Willertových obálek.

Celkový dojem z knihy je poněkud rozpačitý – charaktery postav jsou zvoleným stylem a slovníkem proti předchozím dílům posunuty někam jinam, průběh děje se od nich také svým způsobem liší. Čtenář dostává jakýsi koktejl, polovinu jeho složení zná a očekává, druhá polovina je nová a zůstává otázkou, jestli je to ku prospěchu věci. Rozhodně jde o dílo rozporuplné a jeho úspěch u čtenářů bude silně záviset na jejich momentální náladě a rozpoložení. Zcela jistě si ho koupí ti čtenáři, kteří potřebují zkompletovat celou knižní řadu, u ostatních pak silně záleží na tom, kde knihu při prohlížení na pultech obchodů otevřou.