XB-1 11/2011

V listopadové XB-1 opět dostanete svůj pravidelný přísun povídek, recenzí a textů. Vzhledem k loudavosti recenzenta však musíte spěchat, pokud chcete číslo stihnout zakoupit ve vašich trafikách.

XB-1 11/11

V první povídce s názvem Neklid nám její autorka Genevieve Valentinová představí tým objevitelů nových obyvatelných světů a ukáže nám oběti, jaké musí podstoupit v cestě za úspěchem. Melancholický text je napsaný v útržkovitých sekvencích, na jejichž rytmus je třeba si chvíli zvykat.

Průzračně modrá lunární moře pro nás postavil Gregory Benford. Seznamte se s idealistou Benjanem, terraformátorem Měsíce, jehož úkolem je z našeho satelitu vytvořit místo, v němž by se mohla usadit odnož lidské civilizace. Jeho úkol je mnohem náročnější, než může jeden člověk zastat. V první polovině povídky se seznámíme s tím, co taková terraformace vlastně znamená, ve druhé se děj silně přiostří.

Třetí povídka, Memoria Jasona Sanforda (ten první spisovatel píšící přímo pro XB-1), je výjimečným textem, jedním z nejlepších, s jakým jsem se na stránkách časopisu za první rok potkal. Ve vysokém tempu rozehrává příběh lodi, cestující napříč časoprostory, aby navštěvovala alternativní planety Země. Ta je však před podobnými návštěvníky chráněna bariérou tvořenou z duší zemřelých obyvatel. Z tohoto důvodu je na každé lodi několik takzvaných štítů, bývalých trestanců, ochraňující loď tím, že se nechají jednou z miliard duší posednout. Problém nastane v případě jedné z alternativních Zemí, jejíž bariéra je tvořena jen čistým zlem.

Povídka je napsána čtivě, s lehkostí a místy až hororovou atmosférou, text obsahuje mnoho vynikajících scén a originálních nápadů, jednoduše parádní kus, který stojí za přečtení.

O poslední zahraniční příspěvek se zasadil Robert Charles Wilson svým Karteziánským divadlem. Ve světě budoucnosti, kde lidé nemusí pracovat kvůli levné pracovní síle robotů a kde výtahy patří mezi hromadnou dopravu, se Tobby Paczovski vypraví za svým mrtvým dědečkem pro radu, vyřešení případu, který retrospektivně vypráví. Jeho zápletkou je dění okolo Džafára Blooma, tajemného vědce, který si nebezpečně zahrává s dokazováním duše, jak ji chápou filozofové. Divadlo je dalším klenotem v XB-1 povídkovém portfoliu, čtivé, pádné, s dobrým nápadem, povedené.

Báječný budoucí svět Ivana Mlse je naprosto klasickou časovkou. Povídka má provařený námět i předvídatelnou pointu, obojí se však autor snaží napravit nadhledem a vtipem. Bohužel jeho snaha občas sklouzne do rovin vysvětlování, jak to vlastně v budoucnosti dopadne s naší současností, což je sice zábava, ovšem v takovéto vyšší míře spíše na škodu.

V povídce Miroslava Hokeše Bloudění ve žluté se seznámíme s Derretem, špionem vladaře, který má za úkol odhalit komplot hraběte Arkalla. Upgradovaný magickým krystalem, zabudovaným ve svém těle, se sám musí postavit rváčům i mágům postaveným pod zrádcovu zástavu. Příběh je chaotický, jeho motivy naprosto nedotažené a celý text uměle nastavovaný. Slabina čísla.

Stránkové minipovídky jsou většinou jenom nenáročným, jistě se dá říci i plytkým bonbónkem. Cesta do středu nicoty, o níž se pro XB-1 postaral Pavel Urban, patří mezi ty nejlepší, jaké jsem kdy četl. Zajímavé propojení alternativní historie z dob druhé světové války a světa, který v míře větší než malé připomíná Lovecraftovy. Zajímavá jednohubka na závěr.

V publicistických textech se opět vrací Jason Sanford s úvahou na téma: „Kam se poděli čtenáři SF?“, v níž rozvíjí zajímavou myšlenku. Další stálicí časopisu je i Ivan Adamovič se svými Vzpomínkami sci-fi dinosaura. V rozsáhlém článku nám Martin Šust připomene ty nejzajímavější knižní počiny a události Angloamerické fantastické literatury za rok 2009. Tvorbu tolik obdivovaného „japonského Disneyho“ Miyazaki Hayaa blíže představí článek Antonína Tesaře, následovaný dávkou filmových a knižních recenzí.

Tak nashledanou příště.

Obsah

Zahraniční povídky