XB-1 8/2011

V srpnovém čísle XB-1 se můžete těšit na práce hned tří zahraničních autorů, z nichž dva u nás mají vybudované docela slušné jméno. Najdete ve všech dobrých trafikách.

XB-1 8/2011

Před tím, než se pustíte do čtení samotných povídek, zastavte své oko u milého chvalozpěvu na Festival fantazie z pera Františky Vrbenské. Teprve po něm může začít Indukce. Samotný název povídky Australana Grega Egana, u nás známého svými povídkovými sbírkami Axiomat a Luminious, vypovídá o technickém zaměření téhle sci-fi. V její první části právě končí rok 2099, zatímco workoholičtí kosmonauti vypouštějí do vesmíru nanotechnologický vynález, umožňující do budoucna rychlý transport v mezihvězdném prostoru. Část druhá se odehrává o sto let později, v době, kdy je první transport uskutečněn.

Džbán dobré vůle Tobiase S. Buckella je space operou s velice sympatickým hlavním hrdinou Alexem, který musí uhradit svůj dluh za kyslík, a tak se nechá najmout jako Přítel na vesmírnou výpravu za objevy na neznámé planetě. V pečlivě vystaveném prostředí, v němž pozice lidí nepatří mezi ty nejšťastnější, zjišťujeme, kolik je toho člověk ochoten obětovat pro úspěch. Vzdá se i vlastního svědomí?

Nejen rozsahově je hvězdou čísla zcela nepochybně Angličan/Ir Ian McDonald se svou prózou Malá bohyně. Text nabízí výjimečně propracovaný svět, českému čtenáři známý z románů Řeka bohů a Brasyl, zajímavý svým zasazením do exotického orientu a kontrastem mezi technologií budoucnosti a hinduistickými tradicemi. Malá bohyně je složena prakticky ze dvou zcela různorodých příběhů, jež spojuje pouze hlavní postava a závěrečný odstavec. Přestože je první příběh poněkud nabobtnalý a roztahaný na úkor tomu druhému, jenž obsahuje mnohem více děje na menším prostoru, um, s jakým McDonald skládá své věty do celku, je strhující.

Annin čas Jany Rečkové je také zasazen do navýsost zajímavého světa, kde se hlavní hrdinové ocitnou po patálii se strojem času. Bohužel v tomto textu ožívá nesympatická hlavní hrdinka všeumělka, zatímco její zajímavý manžel je poněkud upozaděn. Stačilo jen vyměnit role. Na plynule a svižně ubíhajícím textu je však skvěle vidět zkušenost autorky. Finalista letošní literární soutěže XB-1 Ľudovic Plata ve svém soutěžním textu Katedrála popisuje souboj mezi inkvizitorem budoucnosti a kybernetickým prekatiorem, chránícím svoji katedrálu před stržením. Povídka působí jako scéna vytržená z delšího textu – bez zasvěcení do prostředí a bez vybudování atmosféry sledujeme akční epizodu, v níž i akce občas působí poněkud křečovitě a zmateně.

Zajímavou myšlenkou se honosí sci-fi povídka Radka Dastycha Osudový pád. Přirozený satelit vzdálené planety Gaia 11 je prostoupen mytickým tunelem, představujícím dutou úsečku mezi oběma póly této oběžnice. Je uvnitř naakumulovaná boží moc? Po tomto zjištění touží naše hlavní hrdinka. Přestože text obsahuje nějaké logické chyby a jeden zcela nesmyslný přechod do přítomného času, je rozhodně zajímavý.

Spi sladce, Joe stálice časopisu Julie Novákové představuje spíš jakousi konspirační hříčku než povídku s plnohodnotným fantastickým prvkem. Neznámý pacient nemůže usnout, stojí za jeho stavem armádní pokus?

Publicistické články čtenáře jistě zaujmou. Rozhovor s Ianem McDonaldem o svém díle, první americký spisovatel píšící přímo pro XB-1 rozebere stále oblíbenější žánr steampunk, Ivan Adamovič předkládá další fragment vzpomínek sci-fi dinosaura. V textu Romana Kroufka se zase můžete seznámit s blízkými setkáními všeho druhu, od roztomilých ufounků po zákeřné šmejdy z vesmíru. Samozřejmostí jsou literární a knižní recenze.

Srpnová XB-1 je plná zajímavých textů, mezi nimiž vyčnívá především Malá bohyně. S některými autory (Buckell, Dastych) bych se rád setkal znovu, obzvláště pokud Buckell opět přivede na scénu Alexe.

Obsah

Zahraniční povídky