Novinky z Bontonfilmu

Tentokrát si našimi DVD recenzemi posvítíme na dva filmy z letní sezóny. V jednom z nich řádí chlapík takřka nesmrtelný, ve druhém hoši, kteří jsou naopak již po smrti. Wolverine a R.I.P.D.

201919_01

R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů

Nová fantasy krimikomedie režiséra Roberta Schwentkeho, který naposledy zaujal komedií o CIA důchodcích RED, byla nefalšovaným letním propadákem – jak finančním, tak divácko-kritickým. A přitom zpočátku nevypadala vůbec špatně – látka podle komiksu (Peter M. Lenkov), režisér není žádný nezdárek a do hlavních rolí se mu navíc podařilo obsadit sympaťáky Ryana Reynoldse a Jeffa Bridgese.

Příběh o policistovi, který po smrti přechází do jednotky záhrobních ochránců planety před šmejdem ze zásvětí, sice poměrně evokuje Muže v černém, pokud by však mělo jít o zdařilou variaci, říkali jsme si: Proč ne? Jenomže o zdařilou variaci nakonec ani tolik nešlo. Na vině je především scénář, který se ani nesnaží zamaskovat, že je pouhým slepencem několika ušmudlaných nápadů a klišé. Jistě, občas se vytasí s nějakou životaschopnou dialogovou přestřelkou (no, spíše výměnou), ale to je tak všechno. A jak se ukázalo, Schwentke není kouzelník, který by z takového základu dokázal udělat plnohodnotný žvanec.

Ba co víc, v některých částech snímku se ukazuje jako obyčejný rutinér, který k látce přistupuje bez invence a nápaditosti. Zrovna obratně si neporadil ani s herci. Ryan Reynolds není nikterak výrazný, Jeff Bridges naopak nepříjemně přehrává a v místech, kde tak nedělá, jako by kopíroval své starší role (k čemuž mu samozřejmě role ex-rangera nahrává), chemie mezi nimi šlape přibližně na půl plynu. Nejsnesitelnější z obsazení je rozhodně Kevin Bacon, pokud se zrovna arcilotrovsky nepitvoří, a samozřejmě kouzelně chladná Mary-Louise Parker s rolí napsanou snad na tělo.

Na druhou stranu můžeme s jistotou potvrdit, že Schwentke rozhodně umí pracovat s dynamikou. Přestože tak budete sledovat nefalšovanou pitominku (bohužel však R.I.P.D. není natolik pitomé, aby bylo trapně-vtipné, není ani natolik pitomé, jako jeho český název), nebudete se u ní ani chvíli nudit. Což je koneckonců to hlavní. Takže, jako večerní jednohubka: proč ne.

DVD je bohužel bonusuprosté.


Wolverine

Jeden z nejoblíbenějších komiksových superhrdinů se vrací ve své druhé sólovce, jíž by si rád napravil lehce pošramocenou pověst. Přestože na sebe film X-Men Origins: Wolverine vydělal, schytal těžkou palbu kritiky ze strany fanoušků (takřka) nezranitelného borce a sám Hugh Jackman věděl, že filmu k dokonalosti mnohé scházelo. Proto se před natáčením pokračování proti podobnému „neúspěchu“ pojistil a z pozice producenta se zasadil o zvučné scénáristické jméno Christophera McQuarrieho, častého spolupracovníka Bryana Singera a držitele Oscara za Obvyklé podezřelé. Jeho scénář však byl (z pro nás nepochopitelných důvodů) dodatečně ještě předěláván.

Na režijní židli se posadil James Mangold, který za sebou má poměrně bohatou kariéru: thriller Identita, biografický Walk the Line, či jeden z posledních dobrých westernů 3:10 vlak do Yumy. Pravda, pořád je Mangold slabá náhrada za Darrena Aronofskyho, který měl režírovat původně.

Je proto smutné prohlásit, že nakonec jediným velkým pozitivem filmu je – nepřekvapivě – sám Wolverine. Hugh Jackman je pořád pán „sympatikus absolutorium“, který vládne každé scéně, ve které se objeví – a je velké štěstí, že z plátna/obrazovky sleze málokdy. Bohužel však jeho pojistky nezabodovaly a nový snímek s Rosomákem opět dojíždí na slabý scénář.

Ten je plný logických kiksů, nikterak se nevyhýbá klišé a klidně by zvládl seškrtání dvou až tří vedlejších postav. Wolverine sice při návštěvě Japonska ztratí svoji superschopnost, ale dál vytahuje svoje adamantiové drápy, aniž by jakkoliv krvácel. Nemohl popadnout samurajský meč a rozdat si to s nepřáteli na férovku? Obzvlášť, když je s mečem hned na několika verzích plakátů? Přitom jej do ruky vezme všehovšudy jednou.

Přesto můžeme s nadšením kvitovat exotické prostředí Japonska a přiblížení se (byť jen letmé) východní poetice a legendám – z Wolverina se stává rónin, jehož však místo ztráty pána tíží ztráta milované ženy, navíc se zapovězeně zakoukává. Zároveň stojí na dobrých základech v podobě klasického komiksu Wolverine od Chrise Claremonta (s ilustracemi Franka Millera – vyšel i u nás). Třikrát škoda, že na nich nestál pevněji.

Mangold totiž podle všeho nevěděl, jaký film vlastně chce. Rozehrává jej jako temné, komorně laděné drama, což je nejlepší možný způsob. V průběhu se však tón snímku změní skrze až špionážní thriller k „tradici“ dnešních dnů – efekty, kam se oko podívá, třeskutá akce, která je však pouze pro efekt, čímž se Wolverine na míle vzdaluje skvělému filmu, jakým mohl být. Především samotná závěrečná rubanice si zaslouží nejedno poklepání na čelo. Rozhodně mu nesluší také R-kový rating. Prodloužená verze (vyšla i u nás) se však nebrání krvi ani lehčí brutalitě – která dělá Wolverina Wolverinem a o mnoho tak film pozvedává.

Sice jde stále o zlepšení oproti předchozímu dílu, přesto se Wolverine opět nedočkal adaptace hodné svého jména. Nakonec to jediné, co jej v rámci X-mení série chrání před označením „zbytečný“, je potitulková scéna, která rozhodně navnadí na opulentní X-Men: Budoucí minulost.

DVD disponuje bonusem v podobě jedenáctiminutového dokumentu o natáčení a o historii Wolverinovy postavy.


R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů

Režie: Robert Schwentke

Scénář: Phil Hay, Matt Manfredi

Hrají: Ryan Reynolds, Jeff Bridges, Mary-Louise Parker, Kevin Bacon

Cena: 399,–

Wolverine

Režie: James Mangold

Scénář: Christopher McQuarrie, Mark Bomback.

Hrají: Hugh Jackman, Hirojuki Sanada, Tao Okamoto, Famke Janssen ad.

Cena: 399,–

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď