| |
Knižní recenze
22.6.2011 | Článek si četlo 3807 čtenářů |
Prsten od vévodkyně - Novotný František
Je vždy příjemné sledovat, když česká fantastika zažívá příchod nového projektu. Tentokrát se pro něj rozhodlo nakladatelství Zoner Press, které svěřilo taktovku výrazné tváři české fantastiky - Františce Vrbenské. Knižní série se jmenuje Kroniky karmínových kamenů a bude zaměřena na historii s důrazem na českou. Fantastický prvek zde budou představovat právě karmínové kameny. Jméno, jež zaštítilo rozjezd projektu, je v české fantastice také pojem - František Novotný.
Když vysloužilý estébák vyřizuje nepříjemnou věc dědictví,
nečeká, že se mu do rukou dostane nezvyklý poklad. Je jím akt prvně
neznámé osoby, kterou brzy identifikuje jako Boženu Němcovou. Obraz má
však magické vlastnosti – hrdina se po rituálu masturbace náhodně
dostává do minulosti, kde jako všudypřítomný duch sleduje mládí této
ikony češství.
V prvních dvou historických vstupech sledujeme dětství a mládí Boženy
Němcové, kdy se hlavní hrdinka dozví o svém šlechtickém původu a
důvody, proč se rozhodne stát českou obrozenkyní. Třetí vstup do
minulosti sledujeme očima hrdinova předka, který jako policejní komisař
bojuje proti českým obrozeneckým snahám, přičemž zažíváme jeho
posedlost Němcovou, která se pohybuje od lásky až k nenávisti. Dozvíme se
všechno o původu nemravného obrazu zbožné Němcové i o jejím
tragickém konci. Závěr pak propojuje současnost s minulostí a mimochodem
se v něm dovídáme o magických předmětech, které mohou tvořit součást
zápletky dalších knih série.
Novotný vytvořil kus úctyhodné práce. Zábavnou formou mapuje minulost,
která v hodinách dějepisu extrémně nudí. Vytvořil alternativní
historii, jež působí nezvykle věrohodně. Navíc v závěru dokonale
propojil minulost a současnost a příběh uzavřel s bravurou. Je pravda, že
chvilkami si počíná až příliš encyklopedicky a k závěru bohužel dosti
útržkovitě, na druhou stranu se na českou historii dívá s osobitým
ironickým úšklebkem, který je pro současníka velice atraktivní. Navíc
antihrdina v roli estébaka je celkem nezvyklý, takže si mezí řádky
popřemýšlíte i o nejbližší minulosti včetně normalizace a
polistopadové éře.
Byla by pak škoda, kdyby kniha zapadla kvůli nezvyklé a na fantastiku až
příliš škrobené obálce, na němž si můžeme prohlednout akt Boženy
Němcové. Mnoho čtenářů fantastiky by knihu kvůli ní mohlo přehlížet
jako něco až příliš učeného, co spíš patří do ruky historikovi.
Popřípadě by ji zase nevědomý knihkupec mohl zařadit mezi historickou
literaturu, kde ji fanoušek fantastiky nebude hledat. Vězte tedy, že se
objevila kniha zábavná a výjimečná, která by vzhledem k námětu mohla
mít ambice i při vyhlašování Cen Akademie SFFH, a nenechte se obálkou
odradit.
Je vždy příjemné sledovat, když česká fantastika zažívá příchod
nového projektu. A Kroniky karmínových kamenů začínají lépe než
leckterá jiná série.
Poodhalte tajemství, která přetrvávají kolem pohnutého osudu
Boženy Němcové. Podívejte se zblízka, jak fungovala česká společnost
v polovině 19. století. Co ovlivnil hrůzný nález v jednom z pražských
domů? Co všechno zajímalo StB a kdo disponuje získanými informacemi?
Františka Vrbenská, koordinátorka celého projektu, říká: „Houštinou
české historie od pravěku až po budoucnost putují krvavě rudé krystaly,
zlomky z turmalínové drúzy. Kdo ví, jak se červené drahokamy z hlubiny
šumavských skal dostaly na povrch, kteří zlatníci je zasazovali do
vzácných předmětů, nebo kde zůstaly ležet neopracovány a zapomenuty.
Občas se vynořují z času, aby zasáhly do života těch, kteří je
vlastní. Nesou štěstí i zoufalství, nejednou změní běh dějinných
událostí – a znovu beze stopy mizí. Nepochybně působí silnou magií.“
František Novotný, zkušený autor nejen na poli fantasy a sci-fi, zahajuje
edici „Kroniky karmínových kamenů“ románem o ikoně české literatury,
Boženě Němcové. Skutečné události ze života této významné postavy
českých dějin se v příběhu prolínají s fikcí a vše začíná a
končí v současné realitě. (anotace)
- Autor: František Novotný
- Forma: hardback
- Počet stran: 368
- Cena: 259 Kč
- Nakladatel: Zoner Press, 2011
Jan Michálek (redaktor)
jan.michalek@fantasyplanet.cz
Související knihy
0 0
virtas - 22. 6. 2011 09:41
Na mě obálka nepůsobí dojmem něčeho, co patří do ruky historikovi
nebo do regálu s historickou literaturou, ale spíše jako lechtivá červená
knihovna, kde se zvrhlá Božena Němcová oddává orgiím a zhýralým
večírkům :D.
Ale autorům projektu Kronika karmínových kamenů patří všechna čest. Jen
ať vychází více takové fantasy! – to nebyla prosím na rozdíl od
komentáře k obálce ironie, myslel jsem to vážně :)
|
0 0
Obálka
fv - 24. 6. 2011 12:37
Obálka se opravdu poněkud minula účinkem, existuje její varianta, byť
kompromisní, o to působivější. Přebal by měl být podle záměru
nakladatelství vyměněn.
|
0 1
Výměna obalu
Ferotěpero - 24. 6. 2011 16:48
Konečně uvidíme její frndu?
|
0 0
Jan Michálek - 25. 6. 2011 03:02
V tomto případě opravdu má smysl přebal měnit. Koneckonců se
rozjíždí nová série, takže něco konvenčnějšího, i v rámci toho,
jak se tu nabízí historiceká fantasy, má smysl. No uvidíme jak to dopadne a
byla by škdoda, kdyby to dopadlo špatně.
|
0 0
propagace
A Š - 26. 6. 2011 10:20
Pořád mám pocit, že pokulhává propagace. Možná by mohla být
směřovaná víc na studenty- kontroverzní zobrazení Boženy včetně vhledu
do uvažování estébáka a jeho primitivismus, to je cesta do hlubin dvou
historických etap a ještě k tomu zajímavá. Nějaká ta beseda
s autorem… ? Chtělo by to vypracovat celou strategii. Knížek je moc.
|
0 0
Propagace
Květa Filipi - 26. 6. 2011 15:21
A Š. Propagaci této knihy bylo věnováno opravdu velké úsilí. Autor
knihu představil a besedoval o ději knihy a o nesrovnalostech v údajích,
které se o Boženě Němcové učíme ve škole, s návštěvníky na
Knižním veletrhu v Praze, na Letním knižním veletrhu v Ostravě a chystá
se beseda na Podzimním veletrhu v Havl. Brodě. Proběhl také křest a beseda
v pražském Luxoru na Václaváku. O všech těchto akcích byly informace
v knižních časopisech a novinách, na spoustě webů nejen fantasy žánru.
Pro studenty byla informace o knize na webu Vzdelani.cz, kde se o ni mohlo
i soutěžit. Velká reklama byla v časopisu Pevnost, kde publikace získala
titul měsíce. Na „Prsten“ byla i upoutávka v České televizi
v pořadu Svět knihy. I na tomto webu byla zveřejněna anotace knihy ihned,
jak spatřila světlo světa. Byla rozeslána desítka recenzních výtisků.
O projektu Kroniky karmínových kamenů hovořila na několika conech
koordinátorka edice Františka Vrbenská. Ale máte pravdu. Knížek je moc a
dostat nějaký titul do povědomí veřejnosti, i když jde o velmi
zajímavou záležitost, není jednoduché.
|
0 0
Propagace
A.Š. - 26. 6. 2011 16:05
p.Filipi: Věřím, že jednorázových akcí bylo docela dost, jenže…
Jsme i ve věku, přesyceném informacemi a snadno to zapadne. To je opravdu
otázka, kdy propagace stačí a kdy ne. Ta kniha by si zasloužila širšího
povědomí a jistě je fajn, že se jí na tomto webu dostalo druhé zmínky.
Před několika dny jsem na tohle téma docela živě diskutovala a společně
jsme si lámali hlavu tím, co by se ještě v případě nějakého titulu
dalo dělat. Hm. Možná nějaký vlezlý proužek s anotací na netu? Je to
těžké, ale pořád jsou vidět různé až hrůzné tituly, které se
čtenáři cpou horem dolem… A je škoda, že tenhle zrovna ne. Ovšem, jde
také o možnosti nakladatele, to je jasné. Docela jsem se ale těšila, že
se rozpoutá nějaká debata kolem námětu a bylo by po starostech ;-)
|
0 0
Knihkupec jr. - 26. 6. 2011 19:12
V Praze se prý po speciálkách sf prodalo této knihy za 2 měsíce
7 kusů. Jiné se za tu dobu prodávají ve stovkách.
Možná to nebude ani obálkou ani propagaci. Je nyní již jisté, že tento
estébácko-obrozenecký bestseller má již cenu literární akademie za tento
rok v kapse. Nevsázejte se. prohrály byste. Méně se prodalo jen šerosvitu.
Ano, je to bezmocný stav pro spisovatele, když si čtenáři mohou vybírat,
co koupit, a ne kupovat podle toho, co se jim někdo nařizuje.
|
0 0
Propagace
Květa Filipi - 26. 6. 2011 19:15
A.Š.: Souhlasím s Vámi, těch informací kolem nás je v současné
době skutečně hodně. A abych pravdu řekla, překvapilo mě, že
i přesto, že jsem rozeslala docela hodně recenzních výtisků, do
hodnocení se pustili pouze dva recenzenti (u jiných titulů je do týdne
venku pět recenzí). Že by byla kniha tak kontroverzní, že by recenzenti
čekali, až co o knize napíší jiní? Čekala jsem, že právě proto, že
je kniha tak zajímavá a pro některého vlastence možná i pobuřující,
že se bude více diskutovat, ať v dobrém nebo špatném smyslu. Specielně
tato kniha by si zájem zasloužila. Snad se ledy prolomí další knihou,
která vyjde v edici KKK, která bude neméně zajímavá.
|
0 0
to Květa Filipi
Jan Michálek - 26. 6. 2011 20:03
To, že recenze vyšly trochu později, bych nepřisuzoval tomu, že
recenzenti byly nuceni mezi sebou opisovat. Spíš jde o to, že většina
recenzentů jsou studenti a v posledních měsících prožívali kvůli škole
horké chvilky.
|
0 0
Knihkupcovi
Viktor Janiš - 27. 6. 2011 00:27
No jasně, pojďme dávat ceny spisovatelům, kteří se doopravdy
prodávají. Takže každý rok dostane cenu… ano, Michal Viewegh. Kdyby snad
náhodou něco nenapsal, pak zaskočí Halina Pawlovská. Ve fantastice vždy
Kulhánek, pokud zrovna něco napíše. Pokud ne, pak Ďuro Červenák.
S jistým odstupem Mirek Žamboch. A je vymalováno na mnoho let. Má být
tohle mustr pro Akademii?
Prodejnost sama o sobě není zárukou jakékoli literární hodnoty (zároveň
ji samozřejmě nevylučuje). Říká vám něco knížka „Mrs. Wiggs of the
cabbage patch“? Asi ne, že? Svého času, na přelomu dvacátého století,
se ho prodaly přes čtyři miliony kousků. Ale my si z téhož období
pamatujeme spíš Marka Twaina, jehož „Dobrodružství Toma Sawyera“,
kterého se prodalo stonásobně méně než opusu madam Riceové.
Pokud tedy odborné poroty oceňují něco jiného, než co je zrovna
nejprodávanější, je to úplně normální. A pokud to snad nějakému
bestselleristovi nelíbí, vždycky se může utěšit tím, že laureáti mají
ceny a on zase to porsche, že ano ;-)
|
0 0
Levné knihy
Anonym - 27. 6. 2011 12:08
Tohle tutově skončí v Levných knihách. Teď je tam k mání za 29,–
Kč knížka od Jaroslava Veise – Evropou obchází strašidlo. Jaroslav Veis
je taky bývalý Velikán české sci-fi a koho dneska zajímá?
|
0 0
Anonymovi
Viktor Janiš - 27. 6. 2011 16:09
A jak to můžete vědět? Proč jste tak nepřejícný? Novotného
přepracování Robinsona Crusoea se prodalo přes 25 000 kusů, jeho knížky
o námořních bitvách přes deset tisíc. Tohle je česká beletrie, takže
bych žádné _hvězdné_ prodeje neočekával, ale proč by se to nemohlo
prodávat úplně normálně? (Když pomineme hnusnou obálku.)
|
0 0
K tématu
Květa Filipi - 27. 6. 2011 17:30
Tato kniha je, bohužel, trochu v nevýhodě. Není to čisté fantasy, je
to takový „mezižánr“. Jedná se spíše o historický román
s nádechem fantasy, proto se ani nepředpokládalo, že budou prodeje ve
speciálkách převratné. Neměla by však v nabídce těchto obchodů
chybět, protože tam chodí nakupovat čtenáři, kteří si knihy Františka
Novotného oblíbili. Se zařazením knihy do nabídky mají problém
i někteří knihkupci, kteří by knihu podle autora měli zařadit do
fantasy, ale tématem se hodí do historické románové literatury, ve které
si svoji knihu vybírají čtenáři, kteří nemusí autora znát. A co si
budeme povídat, kdo z vás nejde v knihkupectví v prvé řadě po svém
oblíbeném autorovi?
Souhlasím s V. Janišem – prodejnost opravdu není zárukou literární
hodnoty, stačí sledovat žebříčky prodejnosti, které zveřejňují
knihkupci.
A na závěr, kniha se prodává úplně normálně a mohu vás ubezpečit, že
určitě v Levných knihách neskončí, protože je dobrá a své čtenáře
si najde. A jen pro info, Zoner Press knihy do prodejní sítě LK nikdy
nedodával, nedodává a dodávat nebude.
|
0 0
Hana Fruhwirtová - 27. 6. 2011 22:30
Trochu mě překvapuje, že přebal s nahou Boženou Němcovou vyvolává
tolik negativních ohlasů, a to ne snad proto, že by čtenáře šokoval, ale
proto, že se jim pravděpodobně prostě nelíbí. To na jednu stranu chápu,
na druhou – ten obraz je opodstatněný. Nahá spisovatelka tam není
prvoplánově pro svou nahotu (i když ano, svou roli to zajisté také
hrálo), ale její obrazový akt hraje v knize podstatnou roli. Navíc to, že
je na zadní straně přebalu „oblečená“ naznačuje jakousi hru, to, že
takové zpodobnění ponese nějaký význam. Je trochu škoda, že se to tak
mezi čtenáři neujalo.
Souhlasím s tím, že Prsten od vévodkyně ne úplně spadá do fantasy
literatury, že se jedná o jakýsi „mezižánr“. Ale co s tím? Zkusit
jej řadit do fantasy a zároveň do historické literatury? Možná její
vplutí do povědomí širšího čtenářstva chce ještě čas, přece jen
vyšla teprve v březnu tohoto roku.
|
0 0
Poeta - 28. 6. 2011 08:49
Vážená pokud se kniha nechytí v prvních třech měsících je její
prodej prostě v prdeli.
Tenhle blábol, který není ani ryba, ani rak si koupí jen čurák.
|
0 0
Hana Fruhwirtová - 28. 6. 2011 10:34
Vážený Poeto (ta přezdívka je paradox), ať už jste reagoval na
cokoliv, blahopřeji Vám k Vašim břitkým úsudkům, důvtipnému
komentáři a umění společenské komunikace. Je patrné, že máte velmi
načteno, že se pohybujete v knižním prostředí, možná sám dokonce
píšete a tvoříte kvalitní literaturu, a že českou i světovou literaturu
máte v malíčku. Všechna čest (a takových anonymních, arogantních a
neoduševnělých chytrolínů jako Vy co nejméně)! Ehm, pokud nechcete
působit jako naprostý hlupák a buran, uvítám argumenty dokládající Vaše
trvzení. Díky.
|
0 0
Alexi - 28. 6. 2011 11:11
Vynikající kniha, která se může směle rovnat i s výtvory
největších zahraničních velikánů. A budu klidně kontroverzní. Tahle na
objednávku vykalkulovaná freska se mi líbila mnohem víc, než celá
Vallhala. František Novotný vládne.
|
0 0
fv - 28. 6. 2011 11:17
No vida, tak Prsten od vévodkyně se přece jen ukazuje býti
kontroverzním :-)
|
0 0
to Alexi
fv - 28. 6. 2011 11:21
Díky, autora i nakladatelství vaše mínění potěší.
Ale Prsten vyklakulovaný na objednávku nebyl. František Novotný o tématu
BN uvažoval už dříve, taky nejde o STB, ale především o pohled na
českou minulost, který rovněž nevznikl na povel: František se se svým
přesvědčením nikdy netajil (a vždycky byl ochoten diskutovat; to je k mu
k chvále).
|
0 0
Skandál
PP - 28. 6. 2011 12:07
Františko chcete skandální téma?
Tak napište knihu o hajlujícím Václavovi Klausovi a budete
i v Blesku :-)
|
0 0
Alexi - 28. 6. 2011 12:38
fv : vycházím z toho, co říkal sám František na letošním pražském
knižním veletrhu (kniha na objednávku). Slovíčko vykalkulované jsem
možná zvolil silné, ale jestli jsem to správně pochopil, tak element obrazu
s řeckým nápisem a prstenem bude použitý i v dalších knihách série.
Takže je to do určité míry…řekněme nalinkované, ne?
Tak, či tak, jde z mého pohledu o stejně kvalitně zpracované dílo jako
například poslední fabulační romány Dana Simmonse. Ani ten obrázek na
přebalu mi nijak nervy nedrásá (i když je pravda, že jsem viděl
přitažlivější ženy:-) ), kolem něho se to celé ostatně točí, takže
proč ne… Diskutabilní je ale směřování knihy do sféry fantastiky, kde
přece jen balancuje dost na hraně. I přes svou čtivost, jde o knihu,
která vyžaduje uvědomělého čtenáře, ne ty pro které je kniha lepší
s každým dalším drakem namalovaným na obálce.
Trošku se ale bojím, že František z počátku nastavil dost vysokou laťku.
Tohle se bude osatním autorům v edici těžko překonávat.
|
0 0
Objednávka
Pavel Kristián - 28. 6. 2011 13:28
(Vím, že jsem tu některým chyběl, ale – jak se říká ve známém
vtipu – zatím nebylo proč mluvit.) Slovo objednávka je příliš
silné – existuje domluva na základní nasměrování knih (zajímavá
místa české historie, fantasy a sci-fi prvky…), dohoda o spojovacím
elementu (podle něj se řada jmenuje) a panuje „jistá“ shoda, pokud jde
o čtenářskou skupinu. Jinak mají autoři naprosto volné ruce. Myslím, že
pokračování, resp. druhá kniha, bude stát svým pojetím o kousek jinde
než „Prsten“. Určitým problémem této řady se ukazuje skutečnost, že
je autory i vydavatelstvím pojímána jako fantasy literatura s důrazem na
slovo literatura, což řadě čtenářů nemusí vyhovovat.
|
0 0
to Alexi
fv - 28. 6. 2011 13:40
Prsten od vévodkyně je knihou na objednávku jen ve smyslu románu, který
se (z větší části – nemusí jít o výhradně historické dílo)
odehrává v minulosti, objeví se v něm červený rubelit a ponese prvky
fantastiky. Nic víc, dál je to – jak píše pan Kristián – výhradně
záležitost jednotlivých spisovatelů.
Takže magický obraz a prsten z úvodní knihy se už dál pravděpodobně
neobjeví… ledaže by zaujal jiného autora.
Další svazky řady budou velmi rozdílné, tak pestré, jak různorodý je
styl zúčastněných autorů. A ti, soudě dle (téměř) hotových textů a
zamýšlených námětů, chtějí odevzdat příběhy, které se budou lišit
od běžné produkce jak žánrové, tak mainsteramové. Myslím, že takhle
odvážný projekt tu nebyl už dlouho. Historie, větší či drobný podíl
fantastična – a k tomu na různý způsob… pro různé čtenáře -
Ale stereotyp ochuzuje, na tom se asi shodneme.
|
0 0
Alexovi ještě svědecky ;-)
Anna Šochová - 29. 6. 2011 08:52
Dovolím si potvrdit slova Františky i pana Kristiána. Když se dohadoval
spojovací prvek řady, měl snad každý z oslovených spisovatelů téma,
které by rád zpracoval a tak se historická období docela skládala
(napřeskáčku) i s tím, jak by to kdo mohl zvládat zpracovat. Záměr je
hezká věc, i promyšleno mít můžete, ale jak se lidi pořádně podívali
na reálie, museli dát dohromady podloženější odhad délky práce. Osobně
jsem velice zvědavá, s čím kdo přijde a tleskám Fr. Novotnému. Vyjít
jako první není legrace.
|
0 0
Morndun - 5. 7. 2011 11:37
Za sebe musím říct, že byť obálka mi radost neudělala, kniha samotná
je parádní. Místy jsem se lehounce nudil, ale byla i místa, která mě
naprosto dostala- ha, dokonce jsem potkal svého oblíbeného GM. Byla by
opravdu velká škoda, kdydy zapadla – přeju autorům projektu hodně
štěstí a dostatečný počet čtenářů, aby mohl zdárně pokračovat.
|
0 0
Obálka
Vojtěch P. - 12. 7. 2011 10:38
Neudržím se, a plácnu něco k té obálce. Je-li vyžadováno zvládnutí
řemesla po spisovateli, proč není totéž vyžadováno po tvůrci tváře
knihy? Je to jako když očekáváte dobré jídlo, a musíte si najednou před
tím zápachem zacpat nos.
Možná se mýlím, a samotné provedení je intelektuálním odkazem na
nějaké umělecké dílo, které si nevybavím, a jeho ošklivost je
záměrná. Ale dost o této možnosti pochybuji.
Pokud bude v knize odhaleno, že je paní Němcová vystavena tajemnému
mutagenu, který jí krom fyzických deformací přivodí záchvat exhibionismu,
omlouvám se.
Já se na to na pultě musím dívat celej den.
Jdu si to přečíst, na knihu i na další díly cyklu se těším. Ale rád
bych to příště bez kolíčku na nose.
|
0 0
to Vojtěch P.
Jan Michálek - 12. 7. 2011 19:29
No ted už asi za sebou máš pár desítek stránek, takže už víš, že
obálka je sakra příhodná. Bohužel schopnost obálky upoutat cílovou
skupinu fantazáků bez znalosti textu je sakra mizerná. No aspoň mají
tentokrát recenze větší smysl než obvykle.
|
0 0
Obálka
Pavel Kristián - 12. 7. 2011 21:15
Vše kolem obálky beru. Na přebalu druhé knihy se už začalo pracovat,
základní návrh existuje, uvidíme, jak to dopadne. Teď ale mohu říci jenom
to, že to bude něco úplně jiného :)
|
0 0
obálka
Elinor - 16. 7. 2011 22:36
no já nevím, obálka je jasným odkazem na asi nejznámnější portrét
Němcové xD
|
|
|