Krysí válka čili Hra pro Skoty

Požádali jsme šéfredaktorku o služební cestu do Skotska, abychom měli recenzi Krysí války náležitě faktograficky podloženou. Odpovědí nám byla pochybnost o našem duševním zdraví, neboť firma prý nehodlá financovat pětitýdenní výzkum kvůli pětiminutové hře.

Samozřejmě jsme namítli, že není malých her, ale prý je občas prostě málo peněz na služební výdaje. Nebo je také možné, že naše šéfredaktorka pochází ze Skotska – ovšem to nemáme podloženo výzkumem.

 

Korunovaný ocas

Hra Krysí válka je umístěna právě do Skotska, kde už od 13. století zuří boj mezi krysími rody Eidamáky a Hermelíny, pro jakýsi omylem přišlápnutý ocas krysí dámy. Co čert nechtěl, oba rody jsou stejně silné a rozhodnout válku může jen stratég, který přes vyrovnaný poměr sil dokáže zvrátit vítězství na svou stranu.

 

Budeme-li upřímní, doopravdy jsou oba rody stejně slabé, neboť mají jeden každý pouhých osm členů (čili karet): Prince, Princeznu, Velvyslance, Generála, Čaroděje, Zvěda, Hudebníka a Nájemného vraha. Skoro se chce věřit na příslovečnou skotskou šetrnost, která nedovolí poslat do bitvy více krys, ale jak už jsme psali, nemáme to bohužel podloženo výzkumem.

 

Každopádně má každý hráč svou sestavu těchto osmi karet v ruce a musí si vybrat a skrytě jednu vynést.. Obě se současně odkryjí a ta s vyšším číslem (v intervalu 0-7) jednoduše vyhraje, pokud zvláštní schopnost oné krysy neříká jinak.

 

A to často říká. Například Princ vyhraje nad každým protivníkem kromě Princezny a Hudebníka. Princeznu ještě chápeme, holt se otočila situace s přišlápnutým ocasem, ale čím Prince rozhodil Hudebník? No, asi měl hezké dudy…

 

Čaroděj ruší speciální schopnost soupeřovy krysy, Zvěd přinutí protivníka ukázat vybranou kartu a vy se teprve pak můžete podle ní zařídit, Generál vám zvýší v dalším kole sílu o dva stupně… …načež se váš protihráč vytasí s Nájemným vrahem, který způsobuje, že vyhrává slabší karta, a tak vás zažene do kouta jako krysu.

 

Partie totiž nekončí po vynesení všech karet, ale už v momentě, kdy někdo v souboji na karty vyhraje počtvrté – a uvážíte-li, že díky schopnosti Velvyslance vlastně stačí takové výhry jenom tři, šetří Krysí válka váš čas tak, že s tím musí být spokojený i ten nejlakoměj-, totiž nejšetrnější Skot.

 

Pištící předkapela

Jistě, může se stát, že proti sobě vytáhnete stejně silné karty, ale pak se prostě dané kolo odloží a vyhraje je ten, kdo vyhraje to následující.

 

Takže letité soupeření je rozhodnuto v několika minutách a vy si můžete dát odvetu, nebo načít hlavní deskovku večera, pokud jste Krysí válku pojali jako pištícího předskokana.

 

Ano, tahle hra je malinká, ještě menší než Milostný dopis nebo Ztracené dědictví, jen možná ve zbytečně velké (alespoň podle Skotů), zato v hezké a semišem vyložené krabičce. Malý počet karet vám umožňuje sledovat, kterou soupeř už použil a které má ještě v ruce, takže lze taktizovat zajímavěji a účelněji než ve hrách, kde přesně nevíte, co má protivník ve „vějíři“. Na druhou stranu právě speciální schopnosti vás donutí zpočátku sahat po návodu s přehledem výsledků boje každé karty proti každé kartě, neboť se musíte naučit, která schopnost přebíjí kterou, což není pohříchu vždy úplně jasné.

 

Snadná přenositelnost asi každému dojde sama, stejně jako výhoda mít po ruce hru, která je opravdu pětiminutovkou – na rozdíl od stejnojmenných matematických písemek, nad kterými jsme se potili vždy alespoň čtvrt hodiny. A to nemluvíme o předpokládaném úspěchu u dětí, které k nám na testování nelákáme od posledního konfliktu s mravnostní policií.

 

Ona ta skotská šetrnost (kterou ale nemáme empiricky doloženou) přece jen bude mít něco do sebe.

 

Krysí válka
Autor: Seiji Kanaji
Vydal: Albi ČR a.s.
Počet hráčů: 2
Doporučený věk: 6+
Doba hry: 5 min.
Cena: 199 Kč

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď