Ultimátní komiksový komplet 27: Marvel vs. alžbětinská Anglie

Ultimátní komiksový komplet má svá pro i proti. Nikdo mu ale nevezme, že českým čtenářům přinesl několik klasických děl, která by tu vyšla jen těžko, a minimálně jeden skvost, u něhož zůstává rozum stát, proč už po něm domácí vydavatelé dávno neskočili.

perex Tím titulem je minisérie 1602, pod níž není podepsaný nikdo menší, než slovutný Neil Gaiman. Ten si udělal jméno především Sandmanem, kde se naplno projevila nespoutanost jeho fantazie. Mohlo by se proto zdát, že mu pevně sešněrovaný svět Marvelu bude těsný. Nebyl by to však Neil, aby si neporadil.

Jak název napovídá, Neil Gaiman zasadil klasické marvelovské hrdiny do historie, konkrétně do sklonku vlády panenské královny Alžběty. Už ze Sandmana víme, že Gaiman má pro dobu alžbětinské, resp. shakespearovské Anglie slabost. To, co je ale v kulturních dějinách známo jako zlatý věk, bylo po stránce každodenní politiky dost napjatým obdobím. Na evropské politické scéně atmosféra houstla, královna Alžběta čelila domácím i zahraničním nepřátelům a situace pomalu, ale jistě spěla ke třicetileté válce. Skvělé kulisy, v nichž se mohou marvelovští hrdinové vyřádit. A Neil Gaiman jim to dopřává měrou vrchovatou. S bezpečnou oporou v pevné ruce Andyho Kuberta, třímajícího brk. Teda tužku.

Gaiman v 1602 skvěle mixuje reálnou historii s historií marvelovského univerza. A funguje to. Sir Nicolas Fury nikoliv jako agent S.H.I.E.L.D.U., ale šéf špionů královny? Peter Parquagh jako jeho pomocník? Stephen Strange jako královnin medicus? Proč je skotskému králi Jakubovi trnem v oku Javierova výběrová škola plná skutečně neobyčejných studentů? A kdo je ve skutečnosti velký protivník Carlose Javiera, nejvyšší inkvizitor papežské inkvizice? Zasazení marvelovských superhrdinů (a superpadouchů) do světa na počátku 17. století je nezvyklé, přesto je Gaiman drží po kupě stejně dobře jako v klasických moderních kulisách. I na relativně malém prostoru rozehrává nápadité drama plné zvratů, aniž by se provinil jak proti kánonu skutečné historie, tak proti kánonu marvelovského univerza.

Earth-311

Příběh má spád, pointa je klasicky gaimanovsky vygradovaná a nikoliv banální. A časté spiklenecké pomrkávání mezi scénáristou a čtenářem, kdykoliv se na scéně objeví některá ze známých postav v novém hávu, prostě baží. Gaiman všem ponechal jejich typické znaky, přesto je s Kubertovou pomocí dokázat organicky zasadit do alžbětinské doby. Větším oříškem je identita indiána Rojhaze. Ovšem zcela záměrně, neboť jeho úloha je v celém příběhu klíčová.

Minisérie 1602 představuje nepřehlédnutelný milník v historii Marvelu a další z úspěchů, který dláždí úspěšnou kariéru Neila Gaimana. Potvrzuje to i fakt, že na Gaimanův a Kubertův alžbětinský opus navázali další autoři. Snad i jejich děl se jednou dočkáme.

100 %
  • 1602: Neil Gaiman
  • Kresba: Andy Kubert