Kalibánova válka

Máme před sebou recenzi na druhou knihu ze série Expanze. Předchozí kniha – Leviatan se probouzí – byla mimo jiné oceněna cenou Akademie SFFH jako nejlepší scifi roku. Autoři, kteří se pod pseudonymem James S. A. Corey ukrývají, si tak nasadili vysokou laťku a snad neprozradím moc, když na rovinu předem řeknu, že se jim tato laťka podařila udržet.

978-80-7387-724-8_V

Děj románu se odehrává zhruba rok po událostech popsaných v první knize. Všechno začíná na Ganymedu, jediné výspě, kterou se v prostoru vnějších planet snaží udržet Mars a Země. Jupiterův měsíc je totiž obilnicí, která produkuje potraviny pro značnou část sluneční soustavy. Chabý mír naruší útok mimozemského protomolekulového vojáka, jenže ve válečném šumu útok působí tak, jako by vojáci ze Země zaútočili na vojáky z Marsu. Tím je zahájen válečný konflikt, který se snaží hrdinové knihy zastavit. Pro děj románu je pak zásadní jedna zdánlivá maličkost. Z Ganymedu bylo přesně před útokem uneseno nemocné dítě a právě pátrání po něm odkrývá značnou část zápletky.

Ke starým známým z lodi Rosinante přibyli další hrdinové. Holdenovi a spol sekunduje Prax – otec zmizelé holčičky. Na Zemi pak vystupuje postarší avšak energická politička Avasarala, k níž se brzy přidá marťanská vojačka Bobbie, která jako jediná přežila útok protomolekulového vojáka. Kolem téhle sestavy hrdinů se vše točí, střídají se ve vyprávění příběhu a na konci knihy se jejich osudy střetávají, aby rozluštily zápletku.

Příběh je umně namixován. Trochu politiky střídá vesmírná akce. Občas se k tomu přidá nějaký ten osobní rozhovor. Vskutku není zas tak objevné, že se v zámoří rozhodli převést knihu do seriálové podoby. Způsob vyprávění tomu totiž přímo vybízí.

978-80-7387-724-8_Vtzurtzerte

Jediné, co se románu dá vytknout, je podobnost s předchozí knihou. I zde nalézáme detektivní zápletku, kolem které se vše točí, a opět se dočkáme rozuzlení, které je velmi podobné tomu z předchozí knihy. I když mimozemská protomolekula na konci Leviatana obsadila Venuši, drží se celou knihu v pozadí a začne hýbat s dějem až v samotném závěru. Ten pak slibuje mnohé. Především je to větší sevřenost mezí druhým a třetím dílem. Dále pak se nabízí myšlenka, že se ve třetím díle konečně začnou dít i dějotvorné pasáže z oblasti mimozemšťany obsazené Venuše. Koneckonců třetí díl – Abaddonova brána se už nějakou dobu leskne na pultech knihkupectví, takže nic nebrání tomu, abyste se do něj začetli.

85 %
  • Kalibánova válka – James S. A. Corey
  • Nakladatelství: Triton-books
  • Překladatel: Jana Rečková
  • Ilustrace: Daniel Dociu
  • Počet stran: 456
  • Cena: 399,– Kč

15 komentářů

1. No jo, ceny byly
    skalní tvrdí Scifíci z okruhu mých známých byli vesměs nadšeni, dobrý překlad, co si přát víc. No, u knihy roku nezabodovala. Každý jsme holt jiný a máme jiné preference. A záliby a preference druhých, pokud mě nějak neomezují, jsou pro mě svaté.
    Dokonce, pochopil jsem že existuje cosi jako čtvrtý díl. A další díla této dvojice. A tak doufám, že nakladatelé na ně nezanevřou.

2. Já někde vyčetl, že by Expanze mohla mít až devět knih, ale možná kecám. No uvidíme.

3. Triton
    Jako e-knihy myslím vyšly v originále ještě novely označované taky někde jako díl 0,5. (The Butcher of Anderson Station), 2,5. (Gods of Risk) a 3,5. (The Churn). S tím máme asi určitě smůlu, ale v další “řadové” díly (už myslím vyšla Cibola Burn a chystá se Nemesis Games) stále doufám a modlím se.
    Triton zatím na webovkách neuvádí vůbec žádnou novinku, což mě mrzí, ale pamatuji si, jak před pár lety právě tady zveřejnili nástřel toho, co by výhledově chtěli vydat a pak následovala smršť reakcí typu “a kdy ?”, “a proč ne ještě támhleto ?”, “kdy už konečně vyjde… ?”. Proto se jim do zveřejňování plánů asi moc nechce. I když bych vrněl blahem, kdyby se do nějakého nástřelu edičáku typu “výhledově” přeci jen pro nedočkavé fanoušky odvážili… No – není to výzva ? 🙂 A kdyby se tam navíc objevil Reynolds, zmíněný Corey nebo něco podobně výživného, asi by mě z toho mrsklo…

4. Aha, ono se to v originále jmenuje…
    …The Expanse, ale česky to vychází jako Expanze? To je nějaký tvůrčí záměr, totok?

5. hmm, ja se knihou spis musel prokousat nez ze bych si to uzil…….

6. solidní scifi
    První díl, solidní scifi v hromadě fantasy sr…k.
    Koupím i druhý a třetí až bude za co

7. Expanze
    Pozor!!! V reakcii môže byť informácia, ktorú vyhodnotíte ako **SPOILER**! Tak, už som to písal inde, jednotka mi prišla celkom priemerná, dvojka o niečo málo lepšia. Nič extra, mnoho vecí vyriešených Deus ex Machina (napríklad ako sa dostali ku svojej lodi, alebo ako sa ku ním dostal detektív koniec), otrepaná hra na moralizovanie, nemoralizovanie, celá zápletka s vírom/protomolekulou mi príde dosť nelogická, ploché vzťahy, motivácie postáv často podivné, nie príliš premyslené politické inrigy, všetko veci, ktoré tu už dávno boli a boli podané lepšie (napr. cyberpunk písal o korporáciách ďaleko lepšie, toto tu je ako z priemerného seriálu). Názvy tiež veľkým sklamaním. Naprv. dvojka mala s Kalibánom spoločnú tak jednu scénu, ktorá dávala nádej, ale tá ostala nevyužitá. Ani tá reinkarnácia Starbuck nestála až tak za veľa (ale to je tuším momentálne móda, tie drsné vojačky). Možno som čítal priveľa sci-fi, ale čakal som viac. K trojke sa chystám čoskoro, snáď potvrdí stúpajúcu tendenciu, ale všeobecné nadšenie až tak nezdieľam. Hoci rád by som.

8. to Bloy
    Nikdo ti Tvůj názor přece nebere. Já jsem naopak tebou kritizované tam docela potřebné míře našel a vychutnal. No znám to, taky jsem často přistupoval k problému (četbě, ženě, kolegovi, šéfovi) z nechutí a pak jsem hledal mouchy i tam kde nebyly. No, příliš často jsem pak musel názor přehodnotit.
    No, vskutku, fiosofické dílo to jistě není a řada námětů je převzata … nebo jen podobná … odjinud. Ten dojem mám ale příliš často, holt čtu scifi déle jak, ehmm, půlstoletí. A taky na mě působí tenhle žánr v šílené inflaci fantasy, trpajzlíků a zombií a čarodejnic a různých …punků jako svěží vánek. Takže si mohu dovolit být i nekritický. Zejména k sobě :-))

9. AD Racek
    Však ja to všetko beriem, čo píšete (a tiež som na Vás nereagoval, tobôž negatívne – ak som vyvolal taký dojem). Tak, či tak, nepristupoval som k tomu s nechuťou, práve naopak, preto som si to kúpil, lebo som čakal kvalitnú sci-fi a odvšadiaľ išla na to iba chvála. Možno som čakal podobný presah (narážky na postavy z významných diel západnej kultúry, k tomu vyzývali) ako trebárs u Simmonsa (napríklad ten jeho Kalibán, to je naozaj nakoľko som schopný zhodnotiť pekná pocta Shakespearovi, okrem teda iných postáv z Búrky).

10. bloy má v mnohém pravdu, ale je taky potřeba vyzdvihnout klady série. Nesmírně mě baví především uvěřitelnost kulis. To univerzum s politickým rozložením mi připadá nadmíru uvěřitelné a nesmírně mě baví.

11. to Bloy
    No vidíš, já Simmonse třeba vůbec nemusím, prostě mě nebavil a ani jednu jeho věc jsem nedočetl. Ale to je můj problém a třeba mu ještě přijdu na chuť. Konec konců, proč fandit Spartě, když je tu naše skvělá Slávie, že (já ovšem fandil dnes už obskurním ale kdysi slavným klubům) … :-))
    Ovšem knihami mého srdce jsou stále dvě. Jean Hougron a jeho Znamení psa, no a Hans Kneifel: Černá planeta; Nemesis z hvězd. Jo, to už je dávno, co to vyšlo. A pořád je vychutnávám.

12. Tak jsem to taky začal číst
    Jsem za půlkou prvního dílu. Na straně jedné slušná SF, autor to pojal bez technologické magie a snaží se kulisy udělat v mezích soudobé fyziky, děj ubíhá a pokud se úroveń udrží, určitě to dočtu a bude mě to bavit…celkem.
    Ale je to prostě chvílemi suché. Jako by to někdo nabušil podle příručky “Píšeme space opery rychle a úspěšně” a nesnažil se nějak obzvláštnit žánrové postupy a to platí i pro postavy. Drsný detektiv v úpadku s problémy s alkoholem je sice strašně provařený, ale věřím mu to. Daleko větší problém mi dělá spravedlivý tvrdohlavý lodní důstojník u kterého se mi ani po půlce prvního dílu nepovedlo přijít na to proč má vlastně velení, nebo proč po něm tak strašně letí ženské… ostatní postavy snad později.
    A nakonec hlavní zápletka: našel se mocný mimozemský artefakt, wow.

13. A přečetl i druhý díl
    A pocit zůstává stejný, živý dějový spád, docela jsem se bavil byly to dobře strávené chvíle, ale současně jsem si až příliš často říkal, že to má rezervy a po přečtení přichází určité poznání, že se toho zas tolik nestalo. Je to dobře napsaná SF postavená na známých postupech a charakterech. To by nevadilo. Ale není tam snaha si s tím vyhrát, oživit humorem, nebo úchylárnou, nebo naopak zkusit udělat velké emoce fakt velké, je to přece space opera.
    MMCH poté, co se s informacemi o protomolekule šetří po celý díl, je závěrečný cliffhanger až neslušný 😀

Kalibánova válka

Na Ganymedu, obilnici vnějších planet, je příslušnice Marťanské vesmírné pěchoty svědkem zmasakrování své čety nestvůrným supervojákem. Na Zemi se vlivná politička zoufale snaží zabránit meziplanetárnímu válečnému konfliktu. Venuši zabrala mimozemská……

Na Ganymedu, obilnici vnějších planet, je příslušnice Marťanské vesmírné pěchoty svědkem zmasakrování své čety nestvůrným supervojákem. Na Zemi se vlivná politička zoufale snaží zabránit meziplanetárnímu válečnému konfliktu. Venuši zabrala mimozemská protomolekula, způsobila na ní obrovské, záhadné změny a hrozí, že se rozšíří do celé sluneční soustavy.

V nesmírné pustině vesmíru, na lodi jménem Rosinante, Jim Holden a jeho posádka ve službách Spolku vnějších planet udržují klid a mír. Když se ujmou prohledávání válkou zničeného Ganymedu, aby pomohli najít unesené dítě, vychází najevo, že budoucnost lidstva závisí na tom, zda jediná loď dokáže zabránit mimozemské invazi, která už možná začala…