Conan a Tygří amulet – Ríša Vlado

V Malé knižní řadě Poutník vyšla další conanovka. Je jí „Conan a Tygří amulet“ od Vlada Ríši. Případného zájemce upoutá obrázek Larryho Elmorea na obálce, který odpovídá ději knihy spíše duchem než obsahem. Vlastní příběh je úměrný zavedenému duchu conanovské literatury a ve své kategorii patří spíše k tomu lepšímu.

Ríša Vlado - Conan a Tygří amuletConan je velitelem palácové stáže v Mandře. Než se zde uchytil, vykradl v hlavním městě jakýsi dům v lepší čtvrti. Kořist jako obvykle prohýřil a zbyla mu jen efektní figurka tygra. Na svém současném působišti si stačil vybudovat solidní postavení a získat významného nepřítele z řad místní šlechty – lorda z Mandry. Navíc se o něj zajímá čaroděj Kranastas, jemuž patřil onen vykradený dům. Předmětem čarodějova zájmu je  figurka tygra, je to totiž amulet tygřího boha, který může svému majiteli dát obrovskou moc. Šlechtic s čarodějem se spojují a Conan se stává obětí jejich intrik. Přátelé z řad jeho bývalých podřízených mu umožňují uniknout z vězení. Na útěku sice zlikviduje lorda z Mandry, ale Kranastas mu o vlásek unikne. Nastává úporné pronásledování. Cestou zachraňuje potrhlého čaroděje Amesidaxe a o něco později se shodou okolností stává průvodcem Dranesy, která si má brát bývalého královského rádce. Na svatbu přijíždí i Kranastas se svým chlebodárcem, královským rádcem Lamdarem a situace se začíná komplikovat. Conan zažije ještě řadu zajímavých příhod, padne na nějakou dobu do rukou Kranastase, přijde o amulet, ale nakonec vše skončí v duchu nejlepších conanovských tradic.

Vlado Ríša je na poli conanovských příběhů zkušený harcovník. Ovládá reálie Conanova světa i zavedený slovník a navíc dokáže vytvořit solidní příběh bez logických chyb a evidentních nesmyslů. Profesionálně namixovaná směsice magie, bitek, intrik, pronásledování a popisných pasáží zaručeně potěší každého vyznavače svalnatého hrdiny. Přesto tomuto jinak dobrému příběhu cosi schází. V porovnání s kdysi dávno (před dlouhými deseti lety) vydanou brožurou „Conan a Krvavá hvězda“ postrádá „Tygří amulet“ jistou lehkost a překvapivost, ve starším titulu (nejen) mezi řádky probleskoval svěží (a občas i dost černý) humor, čtenář tehdy ještě nebyl udolán záplavou „Conanů“ od nejrůznějších autorů a ani stavba příběhu nebyla (v té době) zcela běžná. Také se tam (zřejmě poprvé) objevil výraz „zochastar“. Tehdy šlo o jméno nepřátelského vládce, v „Amuletu“ je to označení jistého druhu nepříjemných obojživelníků. Majitel obou publikací se může jaksi „navíc“ bavit porovnáváním obou příběhů a jít po stopě odkazů a narážek v „Amuletu“.

V současnosti je pochopitelně  velmi složité vytvořit dobrý příběh v předem daných kulisách, pečlivě zmapované síti reálií a v situaci, kdy na dané téma prakticky nepřetržitě vychází nové a nové publikace v nejrůznější kvalitě. V množství příběhů o Conanovi „Tygří amulet“ sice rozhodně nezapadne, ale zřejmě nebude řazen ani mezi špičku. Cosi v jeho struktuře mi připomíná díla Karla Maye a klasické pohádky, ale nijak to nenarušuje celkový dojem z knihy (veskrze profesionální dílo). Titul „Conan a Tygří amulet“ mohu doporučit nejen sběratelům a vyznavačům Conana, ale i běžným čtenářům.