Seznámení se hrou Mage Knight

Za podivným názvem se skrývá více než zajímavá wargamingová hra, která by neměla uniknout Vaší pozornosti…

Wargaming je dnes pojem tak propraný, jak jen nějaký pojem může být. Během neuvěřitelně krátké doby se nám vyrojily Chainmail, DiskwarsMage Knight. Chystaný Mechwarrior: Dark Age doplňuji jen do počtu… Ano, wargaming zažívá zlaté časy, přichází totiž jeho obrození a už nikdy v budoucnu nebude stát pouze na hrách se značkou Games Workshop, jak tomu bylo doposud. Tento článek se bude zabývat hrou Mage Knight, která se u nás objevila relativně nedávno a sklízí nebývalé úspěchy – turnaj o 60 000 (!!!) Kč to jen dosvědčuje. Ale zpět ke hře samotné. Hra má tedy silnou podporu firmy a Pravidelné turnaje jsou proto velmi kvalitní… Nejlepší z hráčů se potom jednou ročně sejdou a hrají o nejlepšího hráče. Ten jede do Ameriky zadarmo reprezentovat naši republiku. Nejlepším hráčem pro rok 2002 je Roman Janík, který se z USA vrátil 12. srpna.

Ve skutečnosti je rozdělena do tří částí: původní MK: REBELLION, MK: DUNGEONS a MK: CONQUEST. Tento článek se proto nyní rozvětví do tří částí, přičemž každá bude věnována každé ze tří her. Nenechejte si ujít kapitolu Začátky s MAGE KNIGHT, kde se dozvíte vše potřebné, jestliže jste už se hrou začali…

Článek vznikl za spolupráce se serverem www.mageknight.cz. Za připomínky a fundovanou výpomoc děkuji jmenovitě panu Martinu Bartkovi.

Tato hra přišla na trh s revolučními nápady, dobrou nástavbou v podobě rychlých pravidel a zajímavým světem. Rychlost a jednoduchost hry jsou její největší zbraně, a to díky dvěma atributům, které ji činí zajímavou:

1. Otočné podstavce modelů:
Každý model v MK má podstavec rozdělen na dvě části. První část je jen kolečko umělé hmoty s otvory, druhá část je podstavec s vloženým papírkem, na kterém jsou řady čísel. Jak model dostává zranění, otáčí hráč jeho podstavcem, čímž se hodnoty v otvorech horní části podstavce mění. Geniální systém! Kdyby tohle měl Warhammer, mohli bychom si zatopit všemi našimi “Codexy”! Ale co kouzla a vlastnosti? Ptá se každý správný hráč. Ano, i to je vyřešeno elegantně, hodnoty na spodním podstavci totiž mohou být různě zbarveny, na pozadí každého údaje (čísla) můžou být až dvě různé barvy, přičemž každá symbolizuje jednu vlastnost nebo schopnost daného modelu.  Právě tento systém otočných podstavců nás vede k druhému bodu. Seznamte se s tímto systémem blíže:

2. Triviální systém pravidel:
Mage Knight je nejjednodušší wargaming, jaký jsem kdy viděl, ale přitom si zachovává přiměřenou variabilitu a poskytuje dostatek prostoru pro strategii. Jak už je zvykem, hráči si “nakoupí” armády do předem udaného maximálního počtu bodů, každý potřebuje několik žetonů (neurčených – mince, papírky atd.), měřítko, list se soupisem jednotlivých schopností (alespoň já si nezapamatuji jaký je rozdíl mezi žlutě a červeně zabarveným útočným číslem…) a to je vše. Téměř žádná příprava před bitvou, téměř žádné potíže s pravidly, vše pochopíte během deseti minut sledování názorné hry. Pravidla fungují opravdu jednoduše, a přitom zachovávají až neuvěřitelnou hratelnost.

Pro většinu lidí bude hlavním plus také cena, neboť Mage Knight je opravdu levnou záležitostí, alespoň ve srovnání s ostatními u nás vydávanými hrami. Jedinou nevýhodou oproti ceně je, že se modely prodávají v Boosterech jako karty, ale na rozdíl například od Magic: The Gathering se na turnaji zúčastníte úspěšně již při investicích nepřesahujících 2 000 Kč. Oproti profesionalitě Warhammerovského systému “kup co potřebuješ” je MK hodně pozadu. Na druhou stranu je to Sběratelská Wargamingová hra…

Mage Knight má mnoho, čím se může chlubit. Ale také je zde několik nectností, které jeho pověst haní. Vezměte do ruky jakýkoli model MK, otočte ho a zadívejte se pozorně. “MADE IN CHINA.” Tento nápis by mohl vysvětlovat hroznou kýčovitost (v pozdějších edicích – hlavně u Whirlwindu – dosahuje šíleného stupně), kdyby nebyly figurky designované v USA.

Co naplat, když se modely prodávají nabarvené, jestliže vypadají jakoby prošly zažívacím traktem maratonce? Co naplat, že jsou už slepené, když jejich detailnost připomíná švestkový knedlík? Omluvte mne, ale v tomhle je 10 000 krát lepší systém Warhammeru, a tu cenu navíc rád zaplatím!

Warhammer totiž alespoň ceny drží jednotné podle druhu a typu modelu, ale Mage Knight trpí kartičkovým syndromem, kdy jen kroutíte hlavou nad tím, proč jste právě koupili podivně vycválaný švestkový knedlík za 500 s nápisem Made in China. Armáda na 200 bodů za Gildu Atlantidy mě stála 900Kč, z toho právě 500 stál jakýsi Arch Mage… Zdá se mi, že cena odpovídá tomu, kolik čínských soudruhů do kusu umělé hmoty rýpalo, než se doplavil až sem na západ. Naštěstí vám nic nebrání si modely přebarvit, ale pozor! Podle barvy doplňků na modelu se pozná, jakou má hodnost! U názvu modelu totiž vidíte jednu až tři hvězdičky – a každý model má tři barevné variace, podle počtu hvězdiček (červená – tři, žlutá – dvě, modrá – jedna hvězdička). Konec konců, nikdo vám nebrání modely si vybrat jen takové, jaké se vám líbí – i světlé výjimky se najdou.

I přes občasnou kýčovitost svého světa hra přináší kvalitní, rychlou a chytlavou zábavu. Baví mne, a baví mnoho jiných lidí. Překvapí vás, kolik mladistvých se v okolí MK pohybuje, a tak je přísun čerstvých hráčů a jejich rozdílných přístupů ke hraní neomezený.
Sběratelská část může být zábavná, ale rozhodně nebude vypadat hezky. Mage Knight je originální, tak si ho užijeme dosytosti, podporu turnajů a vykupování modelů ale rád přenechám mladší generaci…

Ačkoli MAGE KNIGHT má velice jednoduchá pravidla, v první z variací na jeho téma už tak jednoznačně primitivní nejsou. Jak název napovídá, DUNGEONS se odehrává v kobkách a podzemních labyrintech, přetékajících nepřáteli. Cílem hry je zabít nestvůru, hlídající poklad, a pak co nejvíce pokladů dostat ven z podzemí. Hrdinové získávají zkušenosti, podle obtížnosti nepřátel. Za zkušenosti si pak podobně jako ve stolních RPG hrách zlepšují vlastnosti a učí se speciální schopnosti. Nejvíce ale samozřejmě jde o samotný poklad. Ten je reprezentován magickým předmětem nebo penězi. Hrdinové musí vždy před otevřením truhly zneškodnit past. Celá hra je zábavná právě bojem v uzavřených prostorách, kde vás čekají kromě potvor i pasti. Ke hře se prodává mnoho doplňků, ač u nás je zatím k dostání jen Artifacts Set.

Tuto variaci jsem zatím nezkoušel, ale z odkoukaných a odposlechnutých her vím, že jde o mnohem zábavnější verzi, která sice neskýtá pocit svobody z otevřených prostor, přinášejících větší možnosti taktické, ale jinak je zábavnější a napínavější. Pokud už nějaké modely máte, neváhejte a DUNGEONS zkuste, rozhodně bych ale právě jím svou iniciaci do světa MK nezačínal.

Tento pod-projekt se značkou MK se nejvíce podobá Warhammeru. Používá opět stejné modely MK, ale bitvy jsou oproti Rebellion nebo Dungeons opravdu obrovské, Conquest používá upravená pravidla Rebellion. Hra trvá mnohem déle nežli v “klasickém” MK Dokonce se v ní používají hrady, pevnosti a věže, což je znovu velice originální. V normálním Mage Knight si tanků, draků a dalších větších nástrojů války moc neužijete, zato v CONQUEST jich je v bitvě opravdu plno.

Pravidla CONQUEST jsem zatím u nás prodejné neviděl, jsou však určitě na některé ze stránek věnovaných hře. Conquest se cenou obrovských armád vymyká “levnosti” Rebellionu, ale pohled na obrovitost armád je více než bohatou odměnou pro každého opravdového stratéga.

MAGE KNIGHT: Svět

Nyní se trochu ponoříme do světa MAGE KNIGHT. Podle některých hráčů je Mage Knight odrazem alternativní historie našeho světa. Rasy v něm jsou klasicky fantasy, ale jen podle názvů. Elfové jsou zde zakutí v obrovských zbrojích, trpaslíci jezdí na mechanických beranech… svět MAGE KNIGHT je ten nejryzejší steampunk. Svět je kontroverzní, lehce říznutý mangou a silně hrdinsky orientovaný. Připadá mi sympatické, jak se každá ze stran snaží vyrovnat silám té druhé, takže když Atlanťané  mají magií poháněného golema, Vzbouřenci mají parní tank, Liga má stromového enta, nemrtví mají obrovského zombie-obra, draconum ledového draka a orčí nájezdníci ogra. A tak to funguje se vším. Ve hře je mnoho dalších ras a stran, neutrálních i přidružených k některé z frakcí, výjimkou nejsou ani zběhové (trollové na straně Gildy, lidé u Sekty…). Zabezpečuje to variabilitu a hezky ukazuje na krutost probíhající války.

Cituji z oficiálních materiálů o hře:

Bájná Altantida opouští svou vznešenou kulturu a pouští se po boku Sekty Nekropolis a Ligy živlů  do boje s lidmi spojenými s elfí armádou. Zuřiví arkadští nájezdníci povolávají své temné mocnosti a za temných nocích rabují jedno sídlo za druhým. Nikdo nemá slitování. Vítěz může být pouze jeden. Jen a pouze ten nejlepší a nejsilnější. A tak neváhej, zvol si svého hrdinu, naverbuj armádu a znovu zbuduj impérium s jediným a mocným vládcem. Vstup do světa Mage Knight a ukaž svým nepřátelům kdo je zde pánem.

MAGE KNIGHT: Začátky

Začít s Mage Knightem není nic těžkého. Doporučuji chvíli se vyptávat, ozkoušet si pravidla a pak od někoho odkoupit armádu tak, jak se vám líbí a myslíte, že bude vyhovovat. Neměla by přesáhnout 1 000 Kč, doporučuji univerzálních 200 bodů. Rozhodně si tímto způsobem zahrajete nejlépe. Když se potom rozhodnete kupovat boostery, není nikdy pozdě, ale budete už vědět, že vás hraní baví.

Pro hráče vychází časopis Warlord, kde se dozvíte více o hře a její atmosféře. Je k dostání ve většině prodejen.

CENY:

MK Rebellion (limitovaná série- v současné době se už nevyrábí)