Fantastická 55 – krátké pohledy mezi naděje fantastiky

Mladé, malé, takřka rodinné slovenské nakladatelství Hydra přišlo s počinem, který rozhodně stojí za pozornost. Dalo totiž dohromady experimentální antologii mikropovídek, v níž se kromě neznámých jmen objevují i matadoři slovenské a české fantastiky.

hydra_fantasticka-55

Katarína Čavojová, Lenka Štiblaríková, Peter Šufliarsky. Trojice mladých zapálenců, která stojí za Hydrou i sbírkou Fantastická 55, která (nenechte se zmást názvem) čítá takřka 60 mikropovídek. Žánrově nevyhraněných. Vedle fantasy leží sci-fi, převládají však příběhy zasazené do každodenní reality, v níž přebývá fantastický motiv – osobně takovým říkám jednoduše báchorky (bez negativní konotace).

Přestože ve sbírce naleznete i jména prvoligových autorů, kupříkladu Juraje Červenáka, Františku Vrbenskou (která je za svou povídečku Čas řeky dokonce právem pasována do užšího výběru ceny Akademie SFFH), Lívii Hlaváčkovou či Martina „Dariona“ Antonína, antologie je zaměřena spíše na tvorbu autorů, kteří se na příslovečný vrchol teprve déřou.

Dominují tedy jména zcela neznámá (pro mě do této kategorie patřila naprostá většina autorů slovenských), známá spíše z publicistického světa (David P. Stefanovič, Josef Horký, Veronika Salášková) či autoři v poslední době již pravidelně publikující, jejichž hvězda však stále disponuje statutem „teprve stoupá vzhůru“ (Mark E. Pocha, Petra Slováková, Lukáš Herma, Václava Molcarová, Hanina Veselá).

Na první pohled je tedy zřejmé, že shrnujícím přívlastkem pro antologii by bylo „barvitá“. Představuje tak ideální doprovod do městské dopravy (krátké texty stihnete za těch pár zastávek i dočíst, takže neodcházíte od rozdělané práce) či lehké protažení mozku a očí před spaním. Je na místě rovněž použít otřepanou berličku, že každý si jistě najde to své, a pokud ne, alespoň budete mít poměrně slušnou představu, jaký je stav budoucích nadějí slovenské a naší (vskutku v tomto pořadí, neboť slovenské texty pochopitelně převažují) fantastiky. A to, pozor, nejen psané – sbírka obsahuje i několik ilustrací začínajících výtvarníků.

Někteří autoři se ukazují v poměrně dobrém (menší procento dokonce ve skvělém) světle, jiní (buďme teď upřímní) pravděpodobně zmizí v nelítostném proudu historie. Častokrát při čtení narazíte na problém v podobě absence výraznější pointy (kterou forma mikropovídky vyloženě nutně potřebuje) či kvalitnějšího zpracování povětšinou dobrých nosných nápadů. Také redakce a korektury knihy by mohly být lepší, malému a mladému vydavatelství však ty drobné chybky snadno odpustíte.

Pokud však hledáte bránu do světa nových, neokoukaných talentů, pokud přemítáte nad budoucností žánru v našich vodách, je Fantastická pětapadesátka poměrně ideální odpovědí.

Fantastická 55: Zbierka poviedok českých, moravských a slovenských autorov

Sestavili: Katarína Čavojová, Lenka Štiblaríková a Peter Šufliarsky

Obálka Bea Tomash, brožovaná, stran 328, cena 9 euro (přímo u nakladatele), vydáno září 2013

Autoři povídek: Františka Vrbenská, Hana Matejovie, Jozefa Pevčíková, Lívia Hlavačková, Monika Kandríková, Katarína Soyka, Veronika Inglotová, Petra Neomillnerová, Richard Zamec, David P. Stefanovič, Mercedes, Veronika Planková, Alexandra Pavelková, Roman Kulich, Janko Iša, Jaroslav Marko, Václava Molcarová, Maroš Horváth, Denis Bím, Ľuboš Bebčák, Veronika Salášková, Matúš Veselý, Ingrid Rudavská, Dodo Hanes, Mark E. Pocha, Juraj Červenák, Zuzana Droppová, Anton Stiffel, Marek Slabej, Matúš Mikšík, Ivan Pullman, Michal Jedinák, Karel Doležal, Josef Horký, Jan A. Braun, Petra Slováková, Ondrej Trepáč, Joe Zivák, Milan Jovanoči, Andrej Jáchim, Tomáš Dostál, Soňa Košičiarová, Veronika Košičiarová, Ladislav Orosz, Peter Šufliarsky, Lukáš Herma, Hanina Veselá, Lenona Štiblaríková, Miloš Ferko, Martin D. Antonín, Martin Paytok, Dušan Valent, Hortenzie Quru, Tomáš Přidal

Ilustrátoři: Dandy Bodišová, Jitka Šenkeříková, Brian Terrero, Bea Tomash, Eva Mária Ondová, Petra Slováková, Martin Cuco Luciak, Gabriel Kurak, Jakub Lenart, Peter Šufliarsky, Pavol Bratský, Lucia Kroneislová, Adam Pipiška, Ingrid Rudavská