Před Strážci: Komediant, Rorschach

Než se odehrál comics Strážci – Watchmen, tak si každý jeden člen týmu prožil svůj vlastní příběh. V první knize jsme zjistili, kdo to byli Minutemeni a jak začala kariéra Hedvábného přízraku. Druhá kniha přináší opět dva charaktery a už na první pohled musí být jasné, že tahle jízda bude mnohem drsnější, protože přichází Před Strážci – Komediant/Rorschach.

Před Strážci

Edward Morgan Blake alias Komediant je postava, jejíž příběhem začíná druhá kniha této série, a my ho zastihneme v situaci, která pro něj není zas až tak běžná. Hraje totiž fotbal s dětmi během velice odlehčené a příjemně vypadající přátelské návštěvy u kamaráda Jacka.

Pravda je, že Jack není jen tak ledajaký nýmand od vedle… a ve skutečnosti se nejmenuje Jack, to je totiž jen jeho přezdívka, vlastním jménem je to John Fitzgerald Kennedy. Jeden z mála politiků, kterému Eddie kdy věřil, že dokáže něco změnit k lepšímu. Nějakou dobu po tom je Komediant odvolán na jednoduchý zátah do skladu plného drog a s hromadou ozbrojených chlápků, které velí Moloch. Ve skladu sice žádné drogy nejsou, ale za to Komediant najde plačícího Molocha, který neudrží slzy nad zprávami z televize. A tím jen začíná příběh toho, jak Komediant žil během působení bratrů Kenedyů.

Druhá část vypráví příběh Waltera Kovacse aka Rorschacha z roku 1977, tedy po rozpadu týmu Crimebusters a dva roky po dopadení pedofilního vraha (scéna se psy a sekáčkem). Hlavním motivem je Rorschachův konflikt s gangsterským bos­sem zvaným Raw a také malé nahlédnutí do jeho soukromého života.

V pozadí se pak odehrává další případ, jehož hlavním protagonistou je sériový vrah, který si říká Bard a rád píše své veršíky skalpelem do nahých těl svých obětí. Všechny tyto linie se pak přes hromadu násilí a zvratů pomalu ale jistě dobírají ke společnému závěru, ale být váma tak nečekám žádnej happy end, protože těch Walter v životě moc nezažil.

Dva příběhy, které najdeme v této knize, se od sebe v mnoha věcech liší… a zároveň mají mnoho společného. Z těch věcí, které mají společné, je nejdůležitější autor. Není jím nikdo menší než Brian Azzarello (100 nábojů, Joker…). Tento ostřílený veterán nám přináší příběhy, které vykazují veškeré známky jeho mistrovství. Parádní dialogy, výborně napsané postavy, silné momenty, napětí a dechberoucí pointy. To jsou hlavní prvky Azzarellovy tvorby a nejinak je tomu i zde.

Zatímco autor patří mezi prvky společné, tak rozdílem, který je potřeba zmínit, je osoba na pozici kreslíře. Oba malíři patří mezi comicsové velikány, a přitom jsou jejich styly od sebe na hony vzdálené. Komedianta kreslí J.G.Jones, který se v DC podílel i na největších projektech, mimo jiné například Final Crisis. Jeho kresba je realistická a akční a náladou výborně podkresluje celkově ponurou a pesimistickou náladu příběhu.

Zatímco Jones je „jen“ vynikající kreslíř, tak druhý příběh nám přináší jméno, které je v comicsu skutečným pojmem a není to nikdo jiný, než Lee Bermejo. Bermejo je jedním z mála autorů, kteří skoro dosahují kvalit božského Alexe Rosse. Každý jednotlivý panel je umělecké dílo, a pokud sem u nálady kresby Komedianta použil slovo ponurý, tak Bermejo přináší místy až znechucení nad městem, společností a pro slabší povahy i pár docela drsných obrazů násilí.

Zatímco první knize kdekdo vyčítal nepoměr mezi kvalitou první a druhé části, kdy druhá polovina pokulhávala, tak tady tenhle problém rozhodně není. Před Strážci – Komediant/Rorschach přináší přesně to, co DC od této série slibovalo, tedy to nejlepší z moderního superhrdinského comicsu.

Před Strážci: Komediant / Rorschach

/Before Watchmen: Comedian / Rorschach/

Azzarello, Brian – Jones, J. G. – Bermejo, Lee

Nakladatel: BB art

Překlad: Viktor Janiš

Obálka: J. G. Jones, Lee Bermejo

Rok vydání: 2014

Počet stran: 256

Rozměr: 170×260

Provedení: paperback

Před Strážci: Komediant / Rorschach

Morálka Edwarda Blaka je temná a rozporuplná, skoro jako jeho černý smysl pro humor. Ale přestože jsou morální zásady tohoto ctižádostivého muže pochybné, je jisté, že svou práci zastane, i když……

Morálka Edwarda Blaka je temná a rozporuplná, skoro jako jeho černý smysl pro humor. Ale přestože jsou morální zásady tohoto ctižádostivého muže pochybné, je jisté, že svou práci zastane, i když je špinavá. Tentokrát ho tajná služba vyšle do Vietnamu a KOMEDIANT tak přijde na bojiště, aby se smál naposledy.

U Waltera Kovacse bylo už od dětství jasné, že má na rozdíl od všech ostatních vrozený smysl pro spravedlnost. Z nechuti nad hříšností světa kolem sebe se z něj stal vigilant známý jako Rorschach. Jako maskovaný hrdina Walter vidí příkrý, černobílý kontrast mezi dobrem a zlem a nastoluje spravedlnost tak, jak uzná za vhodné.

V této knize najdete sebrané komiksy PŘED STRÁŽCI: KOMEDIANT č. 1–6 a PŘED STRÁŽCI: RORSCHACH č. 1–4.