Hladová smečka: Zlato, za které je třeba zaplatit krví

Nová Epická fantasy Martina Sládka Hladová smečka přináší dobrodružný příběh plný Vikingů, odvahy, kouzel a bitev. Na to, že je to autorův první román, se opravdu vyznamenal!

Na úvod se zkuste trochu zamyslet: kdy došlo k nejepičtějšímu střetu mezi Nory a Dány? Na fotbalovém hřišti? Ó, nikoliv, jste úplně vedle. Malá nápověda – helmy. Říkáte při hokeji? Ne, to taky není ono. Ještě větší nápověda – rohaté helmy! Tak co, už to máte?

Samozřejmě, řeč je o časech, kdy moře brázdily drakary a jejich posádka, hrdinní Vikingové, plenili vše, co jim přišlo pod ruku. A právě v této době padla kosa na kámen, když dánská horda vtrhla na území Norů. Ve vzduchu se vznášela vůně krve smísená s popelem z vypálených osad doprovázená zvuky řinčících zbraní a smrtelným chropotem umírajících…

Debut a polodebut

Začněme ovšem trochou té omáčky. Nakladatelství Mystery Press se až doposud věnovalo téměř výhradně detektivkám a thrillerům a z oblasti fantastiky vydalo pouze jedinou sci-fi knihu! Jenže Tomáš Němec, bývalý šéfredaktor Pevnosti a po dlouhou dobu i šedá eminence v pozadí české fantastiky, má zkrátka na dobré příběhy čich, a tak se nebál plácnout si s Martinem Sládkem. Tento mladý autor už měl na svědomí několik knih, ale Hladová smečka je jeho prvním románem; a pro Mystery Press se jedná o historicky první vydanou fantasy. Mimochodem – Mystery v názvu nakladatelství znamená tajemství nebo záhadu, a obojí v Hladové smečce rozhodně nechybí.

Hned zpočátku a bez okolků je třeba říci, že ačkoliv nemá Martin Sládek příliš spisovatelské praxe, popral se se svojí románovou prvotinou nadmíru zdařile. Je poměrně logické, že díky ražení své knihy by mohl být srovnáván se Žambochem, Sapkowským či dalšími velkými jmény fantastiky. Já s dovolením ódy o nástupci těchto autorů vynechám a prozatím pouze konstatuji, že Sládek rozhodně umí, jen oproti ostatním volí lehce odlišnou cestu.

Drsný sever, drsní muži

Jak bylo uvedeno výše, děj knihy se odehrává v Norsku v nehostinných časech Vikingů. Během likvidace vlastních jater za účelem likvidace vzpomínek (tedy opíjení se, aby byl svět veselejší) narazí hlavní hrdina Harald na norském území na předvoj dánského drancířského oddílu, a se štěstím vyvázne. Jenže Norové mají úplně jiné plány než stanout v líté řeži proti dánským nájezdníkům – chystají se vyzvednout zlato z potopené lodi. Harald se společně s nimi vydává na výpravu do místa opředeného tajemstvími a pravděpodobně i temnými kouzly s hordou nepřátelských zabijáků v zádech.

Přesto, že anotace na zadní straně obálky (mimochodem, nepřehlédněte kvůli tomu parádní kresbu na přední straně!) tak trochu podsouvá čtenáři myšlenku, že celá kniha bude jedna krvavá řež dvou nepřátelských armád, je realita odlišná. Bojových scén se sice dočkáte, ale ve větším rozsahu číhají až v samém závěru knihy; zbytek příběhu je spíše dobrodružného ladění a pojednává právě o výpravě za pokladem ukrytým na dně rozbouřeného moře.

Celá kniha je postavena okolo jediného muže, hlavního hrdiny Haralda. Tento drsňák má mnoho jizev nejen na těle, ale také na duši. Snaží se se svými démony bojovat alkoholem, a je to věru udatný bojovník! Ačkoliv autor mnohdy naznačuje, nehodlá čtenáři odkrýt mnoho z hrdinovy minulosti; možná proto, aby se mohl ve svých dalších příbězích vrátit do jeho minulosti a vše do sebe zapadalo. I tak ovšem Haraldův charakter nepůsobí nijak nedotaženě, každý má prostě svá dobře střežená tajemství, která nevykládá na potkání.

Vlastní cestou

Sládek má poměrně specifický autorský rukopis. Jeho styl je úderný a svižně odsýpá. Nedočkáte se žádných velkých popisů nebo epiky – ano, dozvíte se to nejnutnější, a to v tomto příběhu bohatě stačí. Podobně je to i s dějem. Příběh je nekomplikovaný, vystačí si s jednou hlavní dějovou linkou a několika drobnými odbočkami pro dotvoření celé mozaiky.

Ještě jednou se podívejme na zoubek hlavnímu hrdinovi. Harald má oproti ostatním mužům jednu „drobnou“ výhodu – ovládá magické umění dané do vínku povětšinou ženám, a má mjölnir, který slouží jako zřídlem koncentrující magickou moc. Ze všeho nejvíc by tohoto osamělého dobrodruha tedy člověk připodobnil ke Geraltovi z Rivie nebo třeba Koniášovi, když už to musí být. Jenže Harald si našel svůj vlastní koutek – oproti svým literárním sokům má totiž poměrně silný pud sebezáchovy a nevrhá se vstříc smrti kdykoliv se v jeho okolí objeví jakákoliv nebezpečná situace. Působí zkrátka vyzráleji, zkušeněji a mnohem rozumněji. Přiznám se, že je to poměrně vítaná změna, i když i tento chrabrý seveřan umí občas bezhlavě nasadit život pro přítele nebo věc, které bezmezně věří. I přesto, že sám sebe prezentuje jako muže, který nemá co ztratit, touží spíše po klidu než po věčném odpočinku.  Body k dobru sbírá Sládek také tím, že Harald není klikař, kterého každá smrtelná rána mine z pofidérních důvodů o pouhý milimetr jako jeho konkurenty.

V předchozím odstavci byla řeč o využívání magie.  I zde autor zabodoval – magické umění totiž není spása nebo berlička, která zázračným zásahem v poslední chvíli zachrání Haraldovi život. Haraldovy schopnosti v průběhu knihy nerostou a nevytahuje z rukávu nová, netušená a skvělá kouzla. Hraje se dle nastavených pravidel a logiky, a to je fajn!

Troufnu si říct, že Martin Sládek má potenciál a Hladová smečka si rychle získá mnoho příznivců. Nabízí silného hrdinu, dynamický styl vyprávění příběhu, břitké slovní přestřelky i magii a tajemstvím opředený poklad. A abychom nezapomněli: je tam parádní epická závěrečná bitva! Pravda, námět nesrší originalitou, ale když dva dělají totéž, není to rozhodně vždy totéž. I když je Hladová smečka prvním autorovým románem, nechytil se do žádné z pastí, které běžně lapí většinu debutantů. Mystery Press zaválel, a nezbývá než doufat, že se bude na pole fantastiky pouštět častěji.

Martin Sládek: Hladová smečka

Vydal: Mystery Press, Praha 2018

Obálka: Michal Suchánek