Mladé čarodějky: Čarodějky inkoustu a pera

Loňský rok byl na antologie bohatý, a na ty čistě ženské obzvlášť. Mysleli jste si, že to Ženami s… (lvem-sovou-drakem-labutí) končí? Kdepak, ještě tu byla jedna antologie, mimo projekt Lehké fantazijno. Malá knížka s nápadnou ilustrací na obálce nám představila Mladé čarodějky.

Podle anotace knížka čtenářům představuje autorky, které patří mezi „kvalitní výkvět mladé české fantastiky“. Dnes je dost těžké určit, kde končí hranice mládí – znáte to, člověk je tak mladý, jak se cítí… Každopádně tu máme devítku nadějných českých a slovenských autorek – ale nelekejte se – všechny povídky jsou v češtině. Zda jsou skutečnými čarodějkami inkoustu a pera, jak slibuje anotace na obálce, ukáže teprve čas.

Ačkoliv už nyní se mezi nimi najdou jména, která si již proklestila cestu fantazáckou džunglí. Asi není potřeba dlouze představovat Terezu Matouškovou, která má na kontě i několik samostatných knih, nebo Jitku Ládrovou, která zabodovala v CKČ a stojí také za Zpívajícími věžemi a Strunami osudu, tentokrát v roli editorky. Obě si své ostruhy lehce přibrousily ve zmíněných Ženách s… (J.Ládrová v Ženě se sovou T. Matoušková v Ženě s drakem) a v Mladých čarodějkách rozvíjejí dál svá fikční literární univerza. Žádná velká překvapení se nekonají, čarodějky Zorena i Ashaí si prostě jen dosyta užívají nová dobrodružství.

I další autorka, Slovenka Jela Abasová, se objevila ve třetím svazku Lehkého fantazijna s arcanepunkovou povídkou ve své mateřštině, avšak v Mladých čarodějkách se s ní můžeme seznámit také jako s překladatelkou sebe sama. A vůbec to není špatné. Damian rozhodně zaujme neotřelou zápletkou i postavou starého rybáře, který roztomile po glumovsku šišlá. V Ženě s drakem měla povídku ještě jedna z devítky čarodějek – Petra Machová – a opět se její příběh točí kolem draků, jenom tentokrát tak působivě netančí.

Tím však výčet známých jmen není úplný. Celé sbírce totiž jednoznačně vévodí povídka Nejkrásnější dar od Michaely Merglové, dvakrát pasované na Lady fantasy, jejíž díla se s oblibou objevují v předních soutěžích i ve sbornících (Vidoucí, Žoldnéři, Kočas). Údajně se ráda staví „józe na hlavu“ a humor je skutečně mocnou ingrediencí příběhu o šermíři Cuchenamovi a básníkovi Minangarovi, putujícími za tím nejlepším dárkem k narozeninám pro urozenou paní Yasemin. Vyprávění postavené na vtipných dialozích dvou přátel, kteří se neustále špičkují, ale zůstanou si za všech okolností věrní, si rozhodně nenechte ujít. Po právu je tato povídka otvírákem celé sbírky a namlsá čtenáře i na další dobré kousky.

Pro mě zajímavým objevem se stala povídka Terezy Holubové s názvem O rytíři a vysvobozené panně. Čekala jsem aluzi na jednu hodně známou legendu (a řadu jí inspirovaných pohádek) a nebyla zklamaná. Autorka v podstatě zpochybňuje tradiční konec příběhu „a žili šťastně až do smrti“ a dává nahlédnout do příběhu za oponu, kde už je to jen pro dospělé. Království znovu ohrožuje drak, a jak se zdá, rytíř-drakobijce nemá tak úplně čisté svědomí, o panně (dnes již bývalé, samozřejmě) nemluvě. Všichni kolem intrikují, hanba trůn! Člověk se musí ptát, co na tom panování všichni mají. Kazí to vztahy, ničí manželství a vůbec.

Příkladem dobrého příběhu je i povídka Moniky Leové; až je člověku líto, že za jeho vznikem stojí pouhá nespavost. Její Dračí zlato totiž patří rozhodně k tomu lepšímu, co sbírka přináší. Maličko předvídatelný konec vynahradí hezká práce s jazykem (mimochodem, všechna souvětí nemusí být krátká, Leo, někteří z nás, čtenářů, jsou ještě gramotní). Uvěřitelnou atmosférou pouštní krajiny se povídka dostane snadno pod kůži, takže silný dojem zůstává ještě dlouho po jejím dočtení.

Pokud vás zajímá, odkud se vlastně Mladé čarodějky vzaly, tak vězte, že se zrodily v dílně rodiny Koňaříkových (ediční příprava, ilustrace, obálka, redakce…), za kterou stojí nakladatelství Černý Drak. Přes e-shop Žít s přírodou se tu dají sehnat nejen knihy zaměřené na fantasy, sci-fi, historii, tajemno, duchovno, přírodu a ekologii, ale také bonsaje, bylinky a zdravá výživa. Knížka samotná je celkem povedená, i když některé ilustrace uvnitř vypadají hodně amatérsky, a nabízí přesně ten typ zábavy, který od lehké četby očekáváte.

Takže, kdo má rád draky, dívky v nesnázích, bojovníky bez bázně a hany a nějakou tu magii, tak určitě nebude zklamaný. Kdo už má určitých klišé dost a rád by zase něco jiného, může ho obálka se třemi fešnými čarodějkami (po jejichž předlohách není potřeba složitě pátrat, nicméně autorky samotné se s tím už tolik neztotožňují) spolehlivě varovat. Byla by to však škoda, protože uvnitř můžete narazit na pár skvostů, a já věřím, že o mnohých autorkách z „čarokrásné“ devítky ještě v budoucnu uslyšíme.

Zuzana Hloušková

Roman Koňařík(editor): Mladé čarodějky
Vydal: Černý Drak, 2017