Temné stíny

Tim Burton sice patří mezi nejoblíbenější režiséry dneška, o toto renomé se však zasloužil svojí starší tvorbou. V posledních letech totiž netočí zrovna excelentní kusy – naposledy snad Mrtvou nevěstu. Sweeney Todd byl sice zajímavý, leč ne fungující, zato předloňská, paradoxně jediná Burtonova miliardová Alenka v říši divů pozbyla i oné zajímavosti. (Upřímně, ani Karlíka a továrnu na čokoládu bych si podruhé nepustil. Ten má však alespoň některé neoddiskutovatelné kvality a zástup kamenováníchtivých fanoušků).

Temne stinyobal

Každopádně je zřejmé, že zprvu neotřesitelná Burtonova pozice začíná být v současnosti poněkud vratká. Přesto je každý další jeho film očekávanou peckou, ač zrovna v případě Temných stínů, nové verzi klasické gotické mýdlové, všemi různými monstry prolezlé opery z let šedesátých) lze toto očekávání pojmenovat jako: „Tohle je určitě ten film, ve kterém se vrátí starý dobrý kutil Tim.“ Nebudeme to zdržovat a zbytečně natahovat – zklamu vás.

V roce 1752 opustila rodina Collinsů i s malým Barnabasem starou dobrou páchnoucí Anglii, aby pokusila štěstí v Novém světě. S úspěchem, zakládají vlastní přístavní městečko Collinsport ve státě Maine, rozjíždí rybářský průmysl ve velkém, staví majestátní sídlo. Nic však netrvá věčně – štěstí Collinsů přesně do chvíle, kdy nyní švarný mladík Barnabas zlomí srdce služebné Angelique, po nocích brigádničící jako čarodějnice. Angelique má moc obrátit život Collinsů naruby (pokud rubem života je smrt, ať ta skutečná nebo nemrtvá) a nic jí nezabrání tuto moc použít. Barnabasova milá končí pod útesem, upír-začátečník Barnabas v rakvi, rodinné impérium v troskách.

Věčný život je věčný život a developeři nenechají nic pohřbené dost dlouho, Barnabas se samozřejmě osvobodí. Běží rok 1972, po asfaltových silnicích jezdí motorová auta, v zázračné televizi zpívají maličké zpěvačky, hippies hulí a šíří mír, lásku a sex a Angelique stále žije. Z rodiny Collinsů zbyl morální odpad, jehož jediným klenotem je nová vychovatelka, tolik podobná Barnabasově dívce. Zdá se, že upíra čeká krušné období, diváka pak první zhruba půlhodinu slušná zábava, která vychází z konfrontace starého (jeho zákonným zástupcem je Barnabas) s novým.

Nadnárodní organizace jsou Satan, světla aut jsou Satan, hippies potrava (která se nejspíš v dobrém duchu pacifismu ani moc nebrání). Jenomže na srážce s novou dobou nelze postavit celý film, o což se Burton tak trochu pokoutně pokouší. Zapomíná však přitom na to nejdůležitější, jednu z esencí, která z jeho filmů dělá nezapomenutelné zážitky. Příběh (Druhý trademark – cynismus – se dostavil naplno). O něj se jenom tak povrchně cvrnká, aby se vlastně tak nějak vecpal do závěrečné půlhodiny, která ale vůbec neodpovídá celému předchozímu snímku, jako by si sem odskočila z epizody Krajních mezí.

Nikoho jistě nepřekvapuje, že se v hlavní roli pitvoří pravá Burtonova ruka a kmotr jeho dětí Johnny Depp, protentokrát s příšerným účesem a vtipným starosvětským přízvukem. Právě o něm (a měl by být i na něm) celý film je. Více než zdatně mu však sekundují dámy s mnohem menším množstvím prostoru – Michelle Pfeiffer a sladká Eva Green, pro kterou by si nejeden vyrval tlukoucí srdce z těla. A tím to končí. Ostatní postavy jsou tak nějak zbytečné. Jasně že ne všechny, některé mají pro Barnabase představovat motivaci, přesto by se jich pár dalo bez starostí vyškrtnout, aniž by se „příběh“ změnil.

Dalším problémem jsou vztahy mezi postavami – jediné alespoň trochu uvěřitelné jsou opět v trojúhelníku Depp – Pfeiffer – Green. Na plátně to v trailerovém sexu mezi Johnnym a Evou slušně jiskří, Michelle doopravdy působí jako žena chránící svou rodinu, přes což nepojede vlak. Jakékoliv další vztahy pak působí uměle jako v laciných jihoamerických telenovelách, které se neodvážili dát na Premiéře v odpoledním čase, a tak okupovaly obrazovky před Heidi, děvčátko z hor.

V jednom směru však Burton opět nezklamal. Jeho cit pro vizuálno je dechberoucí, stále je to jediný režisér, u něhož platí, že kdybyste v jakoukoliv chvíli zastavili obraz, můžete tisknout nádherné pohlednice.

Je mi však jasné, že celý text působí jako jedna velká obžaloba, nechť mě ospravedlňuje skutečnost, že jsem z kina odcházel doopravdy zklamaný (a to jsem se těšil). V první půlhodině vše ještě vypadalo nadějně, poté Temné stíny ztrácí dech, aby jej půlhodina poslední nadobro zastavila. Na rozdíl od Barnabase však tenhle film z mrtvých už nevstane. Tak snad na podzim s Frankenweeni­em, Time.

(Burtonofilové nechť zapomenou, co přečetli. Vy ostatní návštěvu kina zvažte, obzvlášť, když můžete jít podruhé na Avengers.)

Josef Horký (zástupce šéfredaktorky)

josef.horky@fan­tasyplanet.cz

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

9 komentářů

  1. Zklamání
    Film jsem neviděl a nechystám se na něj, ale zklamaný jsem už teď. Sledoval jsem remake Temných stínů z devadesátých let a nebyl to špatný seriál – rozhodně ne v první polovině, kdy sledujeme dění na Collinswoodu z pohledu chůvy, právě dorazivší “zvenku.” Pak tvůrcům přeskočilo, ale to je jiná kapitola. Každopádně, když jsem se doslechl, že Burton podle něj točí, očekával jsem vážný remake nebo adaptaci, ne takovouto frašku. Přitom z toho, co jsem četl je jasné, že se seriálové předlohy držel velmi přesně a prakticky všechny postavy z ní (doktorka, sluha, paní domu…) tam jsou – i když asi jen “pro efekt.” Nejsem zatížený na upířiny, zvlášť ne ty z poslední doby, ale to, co se z toho filmu vyklubalo, mě zamrzelo. Plus, Deppův upír IMHO nevypadá směšně, ale spíš trapně…

  2. Radši bych šel popravdě na tohle, jakkoliv průměrný to je, než na infantilní Avengers. To jen k tomu závěru. 🙂

  3. Souhlasím s TomáY, protože já bych to s těma Avengers taky moc nepřeháněl. Velká očekávání jsem měl, ale ta tak nějak zůstala nenaplněna a ani vtipkující Ironman a vtipný Hulk to nespravili. Na Dark Shadows se docela těším – předlohu neznám.

  4. Neříkám, že jsou Avengers stoprocentní, ale… však ten výrok ohodnoťte až uvidíte Dark Shadows.

  5. Upřímně jsem byla na oboje a nadšená jsem teda moc nebyla ani z jednoho. Temné stíny byly celkem v pohodě film (kdybych to nebrala jako Burtonův sestup). Koukat se na to dalo. Občas vtpné hlášky. Co mě štvalo bylo – předvídatelný děj, neprokreslené postavy (krom pár vyjímek), zbytečné natahování filmu scénami, které tam vůbec nemusely být (proč je dcera vlkodlak a řeší se to ve chvíli kdy mělo probehnout velké finále? muselo to tam být? k čemu to bylo? atd.) Jinak mi to připadalo, že se vlastně nerozhodli, jestli to má být komedie, slaďárna nebo horor. Taková trochu slátanina. Ale celkově mi to přišlo dobré – nenudila jsem se, pobavila jsem se, ale zároveň se z toho mohlo vytěžit daleko víc.

  6. Sklamanie
    Mňa to sklamalo. Neexistuje nič čo by som nemal rád (temná atmosféra + 70. roky + Herci…) a predsa tam niečo chýbalo. Rozbeh bol fajn, ale s tou negativitou zápornej postavy to trochu prepískol. Ku koncu som si prial, nech to čo najskôr skončí. Pre mňa i keď nechcene 30% (samozrejme Depp dáva + 30%)

  7. Burton pod hromadou milionů
    bohužel jsem nevydržel muka společenského nátlaku a šel se na Temné stíny podívat, kdybych nedostal v rámci nějaké super spešl cinestar akce lísek za nic, tak bych si asi škubal zbývající zbytky vlasů.

    Burton se z filmu vynoří jen na několik málo minut a pak se zase zanoří. Pak se vynoří a zase zanoří. Z celého snímku jasně smrdí peníze a kde jsou peníze, tam je i kontrola. Burton ve svých prvních filmech, kde za pár šupů maloval papundeklové domky výraznými barvami, měl absolutní volnost, nyní ve filmu za miliony dolarů už musí pískat tak, jak producent píská.

    Z Temných stínů jasně koukají typické holywoodské atributy – musí to být akční, musí tam být pár vtipů, musí tam být nešťastná láska a hlavně, musí tam být SEX! Kdyby se autor zaměřil na JEDEN atribut, film by byl skvělý. Fungoval by jako komedie navahující na původní sitcom 70. let, fungoval by jako parodie upířiny – osobně bych si ho dovolil nazvat: Co v Twilightu nenatočili, fungoval by době i jako klasický horor, kdy sice hodný strýček Barnabáš pomáhá rodinnému podniku, ale tu a tam vysaje partu hipíků. Burton by každou tuto linii zvládl zrežírovat skvěle.

    Když však musel spojit to a ono dohromady, tak to prostě nefunguje. Příběh se zasekává, nudí, jednotlivé vtípky jsou spíš jako drát do oka, křečovité až trapné. Depp, ač je to hvězda, už skoro nepřekvapí, protože jeho herecký talent zase tolik různých grimas také neposkytuje a začíná být okoukaný.

    Pro mě ten film byl opravdu hodně velkým zklamáním. Vše bylo průměrné a u BUrtona s Depem, kteří navzdory všemu šli vždycky trochu jinou cestou je to zklamání dvojnásobné.

  8. ….
    Nevim co proti tomu máte, já jsem na tom byla a bylo to úžasný…

Zveřejnit odpověď