Povolání: Zaklínačka – Olga Gromyko

Je mladá, drzá, má ostrý jazyk a talent pro čarování. Studuje praktickou magii na Starminské Vysoké škole magie, věštění a bylinkářství a jmenuje se Volha Redná. Její povolání je zaklínačka. Přestože lidi ani upíři ji nemají zrovna moc v lásce, vy jako čtenáři si ji snadno oblíbíte.

Gromyko Olga: Povolání - Zaklínačka

Když se řekne zaklínač, většině lidí se asi vybaví starý známý Geralt z Rivie. Ovšem nečekejte, že Volha je něco jako Geralt v sukni. Snaží se být svá, stejně jako její autorka.

Děj knížky začíná ve chvíli, kdy je Volha svým mistrem pověřena důležitým úkolem vydat se do panství upírů a prošetřit tamní záhadné zmizení několika obyvatel včetně několika mágů. Podle všeho to má na svědomí tajemný netvor, o kterém toho nikdo moc neví. Samozřejmě je trochu zvláštní, že na místo posílají adeptku magie namísto mistra, avšak Volha si s tím ze začátku neláme moc hlavu, dokud celé záležitosti nezačne přicházet na kloub. A aby to nebylo tak jednoduché, musí Volha při svém pobytu u upírů o nich napsat zápočtovou práci.

Zdá se to jako slibný začátek napínavého příběhu, ale autorka nedává příliš důraz na dobrodružnou stránku a spíše se věnuje volnějšímu vyprávění o tom, jak Volha postupně poznává upíří panství, zvyky a život tamního obyvatelstva a posléze i upířího panovníka Lena, s kterým v průběhu děje navazuje důvěrný vztah.

Příběh je vyprávěn humorným způsobem. Tomu napomáhá především hlavní postava zaklínačky Volhy, která je často až příliš upřímná a chrlí jednu sarkastickou hlášku za druhou, čímž se však často dostává do ještě horších situací, než ve kterých se zrovna nachází. Faktem je, že některé části knížky jsou velmi vtipné a člověk má možnost se u nich opravdu zasmát.

Když už jsem na začátku zmínil Geralta, tak je třeba ještě jednou zdůraznit, že s ním má Volha jen pramálo společného. S mečem moc bojovat neumí a dřív než nepřítele s ním spíš zraní sebe. Moc zkušeností s bojem s nestvůrami za svůj dosavadní život nepobrala, což je však k jejímu věku osmnácti let celkem normální věc. Většinu sporů neřeší násilím, ale svým ostře nabroušeným jazykem, a vlasy nemá bílé, ale medové barvy. Jediné, co mají oba dva společného, je to, že jsou spíše samotáři a spoléhají často sami na sebe.

Ačkoliv je Volha zaklínačka a ovládá skvěle magii, je škoda, že v celé knize není moc situací, při kterých by mohla ukázat naplno svoje dovednosti. Možná i v tomto ohledu čtenáře může zklamat závěrečný souboj s netvorem, který mohl být klidně i o něco delší, jelikož v celém příběhu přebírá roli hlavní akční scény.

Knížka má něco málo přes dvě stě stran, takže se čte jedním dechem. K tomu přispívá i autorčin příjemný styl a možná také to, že je celý příběh vyprávěn v první osobě. Celkovým pojetím je Povolání: Zaklínačka jasně odpočinkovým, lehce humorným a svěžím dílem určeným asi spíše pro mladší kategorii čtenářů, avšak není vyloučeno, že i dospělí si přijdou na své.

Fantasy dobrodružství o mladé zaklínačce, která se umí ohánět lépe slovy než mečem a dar použití magie dostala snad od všech sudiček. Volha Redná, osmnáctiletá studentka praktické magie, dostane za úkol vydat se do upírského panství a zjistit, co je pravdy na hlášení o tamním výskytu krvelačného netvora. Podivné je, že takovým úkonem byla pověřena právě ona, ne nějaký jiný, zdatný zaklínač. Navíc prostředí plné upírů není právě ideálním místem pro mladou dívku… Hlavní hrdinka má ovšem dvě silné zbraně: talent pro magii a ostře nabroušený jazyk. Nezalekne se skoro ničeho – ani partičky nabroušených upírů, ani podivné příšery, která ji chce sežrat, ani protivného profesora. Snad jen ta zápočtová práce, co musí napsat, jí dělá vrásku na čele. Humorná fantasy o drzé mladé zaklínačce je napsána svižným jazykem, čtenáře snadno zaujme a pobaví. Sympatická hlavní hrdinka je nosným pilířem celého příběhu, vyšperkovaného vtipnými dialogy a dobrodružnou zápletkou. Nejedná se o následovnici ani Harryho, ani Geralta… je tu prostě Volha. (anotace)

• Povolání: Zaklínačka
  • Autorka: Olga Gromyko
  • Překlad: Pavel Weigel