Reportáž z Bloody XMas Festu

Letošní chotěbořský podzim přinesl nejen klasický Festival fantazie Speciál, ale také méně tradiční, rozhodně však stejně zajímavý Bloody XMas Fest. Většina návštěvníků akce si možná neuvědomovala, že se jednalo o dvě samostatné akce, ale to festival, který si doslova vydupal Marek Dobeš, nijak nesnižuje. Doufejme, že se s BXM nesetkáváme naposledy. Nyní však k samotné akci..

bxm_prvni
bxm_druhe
bxm1
bxm2
bxm3
bxm4
bxm

BXM byl zaměřen na horor – a to především na ten filmový – a už jen tím si říká o pozornost. Podobné akce totiž v České republice citelně chybí. A festival, který by se zaměřil především na podporu českého hororu, tak to je rarita ještě větší. Filmový horor v Česku, to je totiž hodně skromný výčet. V kinech nemá cenu ani hledat a je třeba se zaměřit spíše na amatérskou tvorbu.

V tu chvíli se ukáže, že pod kameny se toho skrývá víc, než by jeden čekal. BXM nabídl těmto objevům soutěžní sekci, kde hlavní cenou byla HD kamera od firmy JVC. A aby bylo srovnání, jela souběžně i soutěž krátkých snímků zahraničních. Ta krom srovnání, jak na tom jsou filmoví nadšenci po celé Evropě, sloužila i k navázání mezinárodní spolupráce.

Přímo v Chotěboři jste tak mohli narazit na organizátory slavného slovinského Grossman film festivalu a krom jimi dovezených filmů bylo možné ochutnat i aktéry Festivalu srbského fantastického filmu. A že bratři Slované umí, o tom svědčí i fakt, že se mezi tři nejlepší snímky v této kategorii dostaly hned dva srbské počiny.

Ovšem zpět k české sekci. Ta nabídla průřez amatérským filmem u nás za posledních dvacet let (do příštích ročníků bude jistě třeba se soustředit spíše na aktuální díla, ale pro rozjezd to má svou logiku). Největší pozornost na sebe strhla vítězná Seance R. Kašpaříka – o té se ostatně není problém dočíst ani v mainstreamových médiích. Ovšem svou kvalitu prokázali i vtipní Skeletoni J. Hussara či Explicitní důkaz Marka Dobeše (že ten hororem žije ostatně dokládá i fakt, že jste jej mohli vidět v řadě filmů napříč všemi sekcemi i jako herce).

V zahraničních snímcích si pak vítězství odnesl snímek Hatch – bohužel stále ještě putuje po festivalech, a tak vám na tuto irskou existenciální, ovšem neskutečně atmosférickou a zábavnou story můžeme nabídnout pouze trailer a starší režisérův snímek:

http://www.youtube.com/watch?…

Na dalších místech se pak usídlil temný snímek Rats in the Wall, vyznačující se perfektní prací s kamerou a zvukem, a pak spíše odlehčenější The Sweet Scent of Hothballs, z nějž se line nejen balkánská pop music, ale i příjemně starosvětská atmosféra.

Ovšem krátké filmy, které dík svému rozpočtu často oslovují publikum spíše nadšením než kvalitou, byly jen jednou částí BXM. Dostalo se i na přednášky (např. Štěpána Kopřivy či Petry Neomillnerové) a celovečerní filmy. Z nich především chorvatští Živi i mrtvi patří k nejlepším hororovým snímkům poslední doby, po němž se na dovolenou k Jadranu už nikdy nebudete dívat jako dřív. Především však organizátoři nabídli retrospektivu snímků firmy Troma.

Tato společnost, která dík černému humoru povýšila nechutnosti a výsměch všem tabu na estetický zážitek, je skutečným vlajkonošem nezávislého filmu. O její představení se zdatně staral Zdeněk „Evilmind“ Krajíček ze Studna.net, a pak především hlavní host festivalu – zakladatel Tromy, legendární Lloyd Kaufman.

Tento neskutečný bavič a šoumen dorazil v pátek (akce trvala od středy 27. 10. do neděle 31. 10.) a po celou dobu svého pobytu na sebe strhával zaslouženou pozornost. Což v konkurenci skutečně výrazné tromagirl a charizmatického Toxieho není lehké! Na první pohled jsou jeho filmy (nebo filmy, které distribuje) pouze snůškou perverzností, ale když jej posloucháte nebo když věnujete čas jeho „lektorským“ úvodům, zjistíte, že je to také zdatný teoretik filmu.

A jeho postřehy jsou nejen vtipné, ale také rozhodně trefné – ať mluví o hororových klasicích nebo dští oheň a síru (a vybrané tělesné tekutiny) na standardizovanou hollywoodskou produkci (“babyfood“) či rádobysvobodný internet, vždy mají jeho slova smysl a váhu.

A že je Kaufaman sympaťák, o tom svědčí i jeho ochota pomoct mi zbohatnout – pevně věřím, že slovinský Playboy (dík klukům z Grossmana) s jeho komiksem a podpisem v bublinách na titulní straně (jestli si chcete malovat, kam jde dát bublinky, tak tady máte základ a nápovědu – dal tam dvě: http://www.pbco­vers.com/pbco­vers.php?c=si&y=­2010 www.pbcovers.com/pbcovers.php?… – jedná se o October) mi jednoho dne otevře cestu na Bahamy.

Fanoušci se s tímto nadšencem, který se bez mrknutí oka uvolí pro účast v jakémkoliv amatérském snímku (jen když z toho mají tvůrci dobrý pocit, víc netřeba), mohli setkat i po skončení BXM. A to v Praze, kterou jej protáhl Marek Dobeš. A že to stálo za to, o tom nepochybujte. Ostatně, od minulého týdne funguje v Praze oficiální velvyslanectví Tro­my.

Filmy, stejně jako koření, musí proudit. Máme se tedy na co těšit i do dalších let, kdy se snad s BXM budeme setkávat pravidelně. Horor si to jistě zaslouží.

VÍTĚZNÉ SNÍMKY BLOODY XMAS 2010

Domáci:

Seance (R. Kašpařík, 2009) Skeletoni (J. Hussar, 2007) Neusínej (R. Vojůvka, 2008)

Tip: Explicitní důkaz (M. Dobeš, 2003)

Zahraniční:

Hatch (D. McCarthy, 2009) Rats in the Wall (M. Konjevič, 2005) The Sweet Scent of Hothballs (J. Tvrdišič, 2005)

Tip: Lutke za zajtrk (S. Dugonič, 2005)

Fotil Roman Randalf Kresta a tým BXM

Boris Hokr (zástupce šéfredaktora)

boris.hokr@fan­tasyplanet.cz

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

3 komentářů

  1. Poděkování
    Díky Borisi Hokrovi za reportáž a pomoc s programem BXM.

  2. BXM byla perfektní. Hosté zábavní a “naši” přednášející, včetně autora tohoto článku, trefní.

    Jen by mě zajímalo, zda-li se někde filmy (alespoň ty české) objeví. Třeba na netu. Protože některé jsem nestihl a některé naopak byly tak perfektní (Skeletoni), že by stály za znovushlédnutí.

  3. Filmy
    Za BXM děkuji. Co se týče soutěžních snímků, něco je v jednání a pokud se to povede, určitě budeme informovat. Momentálně se dá doporučit jen youtube a ject podle programu, co je na netu. Ve článku je aspoň ten He dies at the end. Ne tak dobrý jako Hatch, ale i tak super.

Zveřejnit odpověď