Ceny Akademie SF, fantasy a hororu za rok 2001

Jako každý rok se při příležitosti pražského veletrhu Svět knihy předávala ocenění za loňská nejvýznamnější díla a počiny ve fantastice. A to již posedmé!

Slavnostní předávání proběhlo na veletrhu v sobotu 11. května 2002. Mikrofonu se opět chopil Roman Lipčík, který svým svérázným vystupováním (na moderátora) a lehce extravagantním oblečením (na moderátora) zaujal i kolemjdoucí, což se jen tak někomu nepodařilo (na následné diskuzi o filmu/knize Andělská tvář zelo hlediště prázdnotou). Stejně však byla naprostá většina posluchačů z řad čtenářů SF (často i z řad Akademie) a novinářů „z vnějšku“ také nepřišlo nijak mnoho. K osobě moderátora bych však měl výhradu: Časté naznačování i prozrazování, kdo v dané kategorii zvítězil,  si měl nechat pro sebe. Zato se posluchači, předávající i oceňovaní náramně bavili (moderátoři udílení českých hudebních cen by se mohli chodit přiučovat, jak se dělá pohotová a pohodová zábava).

Letošní ceny (resp. za rok 2001) ovládlo vydavatelství Talpress Vlasty Talaše. Ten musel na pódium vylézt celkem čtyřikrát. V Krakatitu se tak bude muset zřejmě udělat další police na mločí sošky, protože právě Talpress je požehnaně sklízí po celou dobu udílení cen. Zatím však toto nakladatelství nikdy nevyhrálo v kategorii „Nejlepší vydavatelství.“ Přiznám se, že jsem ani já jako akademik pro toto vydavatelství nehlasoval a při předávání jsem si pak kvůli tomu pro sebe slovy klasika řekl: „Ohó, pro všechno na světě, stal jsem se obětí mozkové horečky, prokletí akademiků…?“ (Gaiman: Sandman 1). :o)

Ani ostatní vydavatelé nepřišli zkrátka (například Laser-books získal 3 ceny). Je to ostatně tím, že je kategorií až příliš mnoho. Kompletní seznam je zde:

Nejlepší SF: Stephenson Neal: Diamantový věk (Talpress)
Nejlepší fantasy: Gaiman Neil: Američtí bohové (Polaris)
Nejlepší horor: Barker Clive: Třetí kniha krve (Laser-books)
Nejlepší zahraniční kniha: Stephenson Neal: Diamantový věk (Talpress)
Nejlepší původní kniha: Medek, Vrbenská: Stín modrého býka (Straky na vrbě)

Nejlepší časopis: Ikarie
Nejlepší antologie: Dozois Gardner: Nové dobré kusy (Laser-books)
Nejlepší překladová povídková sbírka: Kuttner Henry: Čarovný svět Henryho Kuttnera (Albatros)
Nejlepší původní povídka: Šlechta Vladimír: Boží kopírka (Ikarie)
Nejlepší titul mimo beletrii: Pratchett Terry: Kuchařka stařenky Oggové (Talpress)
Nejlepší cyklus: Martin G.R.R.: Píseň ledu a ohně (Talpress)
Nejlepší nakladatelství: Polaris
Cena za dlouholetou práci pro SF: Weigel Pavel
Nejlepší editor/redaktor: Šebestová Helena (Laser-books)
Nejlepší překladatel: Podaný Richard
Nejlepší neangloamerický překlad: Eco Umberto: Baudolino (Argo)
Nadějný nováček/počin roku: Kočovná divadelní společnost Richarda Klíčníka za představení Stráže, Stráže!
Nejlepší fanzin: Vakukok
Nejlepší výtvarník: Pilcerová Martina
Nejlepší původní slovenská kniha: Girovský Josef: Zubaté slnko (Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov)

     
pohled do sálu | Leonard Medek | Vlado Ríša | Richard Podaný

O Akademii
Akademie je nezávislé seskupení publicistů, spisovatelů, vydavatelů, aktivistů a dalších. Koordinaci měl letos na starosti Richard Podaný, zřejmě s nemalou pomocí Zdeňka Rampase, prezidenta ČS. Fandomu. Cenám Akademie se také přezdívá „Mloci“, podle Neffovy sošky ve tvaru stylizovaného mloka, kterou ocenění získají spolu s diplomem. Stejná se však udílí i za literární soutěž Cenu Karla Čapka a domnívám se, že by bylo vhodné vytvořit nějakou jinou podobu a nepoužívat stejnou věc kde to jen jde.

Oceněným gratulujeme a necháme se překvapit, kdo bude sklízet příště! Vždyť už toho letos bylo zaseto spoustu a to je teprve květen.

Foto by Pagi (Sarden, Pagiho fotogalerie).

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Asi by se to spíš mělo jmenovat “ceny Interkomu” nebo “Akademie Zdeňka Rampase”, pak by to snad ztratilo ten mylný punc objektivity, který Akademii naprosto schází…

  2. Souhlasím s tím, že kategorií je mnoho. Navíc se mi nezdá výhra Ikarie. Vždyť její úroveň stále klesá. Chtělo by to oživit ty mrtvoly v redakci (vyházet komplet a novou krev)

  3. Hehe, to nejde. Vydavatel je zaroven sefredaktor, takze sam sebe vyhodit nemuze. :o)

  4. Hmmm… Ikarie je stále více stejná, ale já do toho nemůžu tak moc kecat, protože čtu už léta jen recenze a část publicistiky. Poslední dobou mě poměrně potěšily statě od Ivana Adamoviče a Františka Vrbenská si udržuje setrvale kvalitní úroveň. Jenže co jako konkerunci Ikarie? Ramax? Give me a break! Zpočátku to bylo zajímavé, ale ta spousta recenzí je prostě úmorná a jejich kvalita občas značně pochybná. Interkom? To je zkrátka fanzin a to, že někdo ve vedení Akademie rozhodl, že bude časopisem, mu to neodpáře. Stejně byl do časopisů převeden jen proto, aby stále nevyhrával fanzin roku (ale vyřadit jej z hlasování by asi bylo moudřejší). Jediná Fantázia snad může dělat nějakou konkurenci. Jenže v Čechách se jí prodá možná tak 100 ks, pročež je nějaký časopisecký dopad na trh mizivý. A to pomíjím problematickou skutečnost, že hodně Slováků, co je svázaných s Fantázií, zároveň hlasuje v Akademii. Pro koho asi? Možná jim to vyhrávání letos už přišlo blbé a tak se zdrželi, pročež vyhrála Ikarie, což je zkrátka jediný opravdový časopis, co tady vychází. (Zapomněl jsem na Dech draka, ale ten je moc herní, o Legendě ani nemluvím.) Uvidí se, zda se tuhle hegemonii podaří narušit nastupující Pevnosti…

  5. Rampasákům se z Pevnosti úplně ježí vlasy. V novém IK je již první narážka a “podrobnosti” prý příště. :o)

  6. Popravdě řečeno,SF speciálky mi řekly, že se s Interkomem nedohodly a tak ho nemají a o Fantázii tvrdí, že jim nechodí. Přitom jsem mailoval s šéfredaktorem Fantázie a ten se podivoval nad situací u nás v Čechách. Asi by to přece jen chtělo víc koordinace. Zdá se mi, jakoby se Fandom dělil na různé klany (nesnášející se) a to není dobře….

  7. Ikarie: Souhlasím, statě od IA a F.Vrbenské jsou výborné. Co mi schází je taková ta živost, dravost, nasazení, radost z časopisu. Ikarie mele ze setrvačnosti a je to bohužel moc a moc znát. Vážně by to chtělo novou krev, vždyť samy za sebe hovoří i WWW stránky Ikarie s velmi pofidérní aktualizací. TO má být reprezentace? Ano , věřím, že to věrně odráží stav jaký nyní v Ikarii panuje. Zakladatelé Ikarie se musejí obracet ve virtuálním hrobě…

  8. Podle mých zkušeností jsou speciálky ochotné prodávat všechno, co se jim vyplatí prodávat, a vcelku ochotné vyjít vstříc i zpola amatérským publikacím. V nich bych neviděl problém. Člověk jim to ovšem musí dodat – ony se nepřetrhnou, aby si sháněly něco, co pro ně není životně nutné a kupující se o to sami od sebe nezajímají. A to dodávání chce zase věnovat čas zařizování a krom toho taky investovat do poštovného. Do toho se každém nechce…

  9. Hm, já myslel, že vydavatelem Ikarie je pořád Mladá fronta, v jejíchž strukturách už Vlado Ríša dávno nepůsobí?

  10. No dobře, sypu si popel na hlavu, I stand corrected nebo jak říkal Eisner, kořím se vašim rozkošným emendacím. Jsem hoden sdělení, co teď VR v MF dělá?

  11. Objektivita
    Kolko ludi, ktori hlasuju v Akademii, je zviazanych s Ikariou alebo Ramaxom?

  12. Objektivita
    Kolko ludi, ktori hlasuju v Akademii, je zviazanych s Ikariou alebo Ramaxom?

  13. Re: Objektivita
    Že bych na vyhlášení Akademie viděl někoho spoutaného, to říct nemůžu; co se (předpokládané) duševní spřízněnosti týče, to si může spočítat každý sám ze soupisu akademiků v Interkomu č. 1 (online http://ikarie.cz/interkom/2002/20020168.htm): redaktory Ikarie tam vidím 3, Ramaxu 2 (vč. 1 bývalého), Fantázie – tož to nevím, kdo všechno je v redakci tištěné, ale Aľakša ani Králik v seznamu nejsou, takže možná už je seznam zastaralý/nepřesný, v kterémžto případě jistě lze vyžádat si čerstvý od předsednictva ČSASFFH (v druhém kole prý hlasovalo jen cca 80 lidí).

  14. Upřímně řečeno, co se týče Ikarie, nemá v Akademii moc dobrou startovní pozici a docela mě překvapilo, když jsem se doslechlm, že letos vyhrála. Je dělaná na koleně doslova v pár lidech a málokdo se za ni otevřeně postaví. Většina akademiků v minulosti (jako dnes, to nevím a ani mě to nezajímá) byla především odběrateli Interkomu (konec konců se Akademie s Interkomem i rozesílala) a tam se na Ikarii snášela jedna sprška uslintané kritiky za druhou. Snad se dnes už situace znormálnila, když letos Akademie vyšla, tak jak vyšla, nevím…

  15. Cosi shnileho . . .
    Mno, abych pravdu rekl, skoro kazdy rok se trosku vztekam nad vysledky Akademie, a eltosek enni vyjimkou. je mi jasne, ze hadat se, zda je lepsi saga Martina nebo Pratchetta nema smysl, o to nejde. Ale jedno je jiste – malokdo v Akademii chape, ze tohle jsou ceny ZA ROK 2001 a ne za zasluhy ci za slavne jmeno. Priklad – nechci snizovat malirske hodnoty, ale pokud vyhraje nekdo, kdo za rok 2001 nakreslil jednu jedinou (a ne prilis podarenou obalku), tak clovek premysli, za co to tedy je. Totez plati obecne. Ja pokud vyplnuji nominace, pokud jsem necetl vsechna uvedena dila ci je neznam, tak proste dotycnou sekci proskrtam, byt bych mohl treba podle jmena ci podle jedne knihy z tech tri, kterou jsem cetl, klidne zaskrtnout prave tu. Kdyz treba nectu horory, nezaskrtnu v sekci Horor Kinga jen proto, ze zna par jeho veci z minula a jeho jmeno. Jenze co ja vim, tak vetsina v Akademii tak necini. At tedy kazdy stoji za svym “vyplnenim” pevne a souhlasim s kritiky, kteri chteji, aby to probihalo jinym zpusobem – bud verejne hlasovani, to jest napsat, kdo dostal presne kolik hlasu a uvest to u vsech tri uzsich nominaci, takze vysledky bude nasledne mozne i dolozit, anebo nebrat do Akademi kazedho, kdo ma cas na vyplneni, ale udelat uzsi kruh lidi, kteri rozhodnou, verejne a jasne. Radeji budu akceptovat hlasovani 20 lidi, ktere ve fandomu uznavam, a kteri si obhaji sve hlasovani, nez hlasovani 200 lidi, kteri za ten urceny rok nevideli a neslyseli o polovine uvedenych del, ale presto jako fandomovsti machri vyplni vsechny kolonky. Zkuste dat za rok 2002 nekoho, kdo za onen rok neudelal vubec nic, ale ma trochu jmeno, a mozna byste se divili. Zpruhledneni a zprisneni by Akademii prospelo. Necinim si rozhodne narok na vsechen rozum sveta, ale urcita diskuze by mozna neskodila. tedy diskuze ve vedeni fandomu, ne tady.

  16. Cosi shnilého…
    No, Akademie má vůbec problémy s daty. Třeba vítězná povídka Franty Novotného za rok 2000 vyšla ve sborníku Je dobré být mrtvý, který vyšel někdy koncem ledna 2001 (byl jsem u toho, když ho tiskař osobně dovezl na Pragocon)…

  17. Spiknutí
    Vidím, že teorie spiknutí jsou ve fandomu a kolem něj v módě. Jeden si živí pocit křívdy, druhý má zaručeně pravé informace ze druhé až třetí ruky atd.
    “Rampasák” je zajímavý termín. Byl bych rád, kdyby se ho patřiční lidé pokusili specifikovat. Jsou Rampasáci ti, kteří se Zdeňkem komunikují (a on s nimi), nebo ti, kteří píšou pro Interkom? Nebo i ti, kteří jsou infikováni jen tím, že Interkom občas čtou? Nebo je to nutná generační záležitost? Rampasáci se prý ježí z Pevnosti. Kdybych ji vzal vážně jako tiskovinu pro svou již odepsanou věkovou skupinu (1967), asi bych se ježil taky – třeba nad tím, kolik “šitů” může dostat pět hvězdiček, nebo co to tam přidělují. Zatím jsem ale schopen pochopit, že to prostě už pro mě není. Ale nijak mi to nevadí, nijak mě to nepobuřuje, je to prostě realita. A tak mi vrtá hlavou: jsem nebo nejsem Rampasák?

  18. Promiň, Petře, ale to, jak si Zdeněk věcmi manipuluje po svém, mi nikdo nevyvrátí. Sám jsem u toho trochu moc let byl a viděl to zblízka. Pokud se rozhodne, že do Akademie prosadí povídku svému kamarádovi (Frantovi Novotnému), která vyšla o měsíc později, než aby tam patřila, není na tom nic hezkého. Tuším, že sborník “Je dobré být mrtvý” se do Akademie loni nedostal, ač povídky z něj ano. Vláďa Veverka kdysi používal termín “rampasovci”, myslím, že jsem mezi ně taky pár let náležel. Teď jsem rád, že jsem z toho pryč, ale když čtu Tvé neinformované reakce, nemohu se neozvat…

  19. Povídka aj.
    Jistě, nejsem informovaný, jak bych taky mohl být, tady v Asii, tak daleko od Prahy.
    Netuším, proč byla Frantova povídka zařazena do toho ročníku, do něhož byla zařazena, ale i kdyby se to “neoprávněně” stalo, jenom to by jí přece nezaručovalo, že vyhraje. Pak tedy chceš říct, že to bylo zmanipulované úplně celé, že byla předem jasná jako vítěz. Vidíš, já jsem ji dal na první místo, a nevím o tom, že by na mě někdo vyvíjel nátlak, abych to udělal (komu by to taky stálo za to, že?).
    Pochybnosti se vyskytují u každé podobné ankety a vyskytovat se vždy budou, a to nejenom v SF&F. Stačí si vzpomenout na naši akademii filmovou i hudební (kde jde přeci jen o větší prachy a nesrovnatelně víc mediální slávy). Přesto si myslím, že je lepší dělat něco než nic. Divím se, proč ti stateční a znalí stáhnou ocas, z Akademie odejdou, aniž by na veřejném fóru (např. na Draconu) něco ventilovali, a pak trousí nejrůznější ponámky a pochyby. Přece se dá mluvit o tom, jak hlasování zprůhlednit, jak rozšířit nebo zúžit počet “akademiků” aj.
    Pak je tu ještě jedna věc. Když někomu nevoní, jak hlasuje tahle skupinka pochybných zaprodanců, ať zkusí zorganizovat anketu, která bude lépe odrážet nálady mezi těmi, kteří SFaF skutečně čtou. Takového českého Huga, je-li cena Akademie pokusem o českou Nebulu. Jenže pochybnosti o zmanipulování hlasovacího procesu jistě budou i potom – a možná ještě větší.

  20. Ehm…
    No, tady si dovolim trosku nesouhlasit. Samozrejme, kritikou tady na foru se to asi nevyresi, ale neni pravda, ze se tento problem jinak neventiluje. Je fakt, ze my podobnou anketu delat jako konkurence nebudeme, takze to vypada, ze jen kritizujeme, ale nic lepsiho neumime. Jenze ty naznacujes, ze ten, kdo kritizuje a nezkusi to sam, ten jen zvani. Nesouhlas! Nemusim delat podobnou anketu, jen abych ziskal “atestaci” na kritizovani predesle. Uznavam, ze se dala kdysi Akademie dohromady a byl to skvely pocin, stejne tak anketa. Uznavam, ze lide z vedeni odvadi hodne dobre prace. Presto pokud se kazdy rok vyskytuji v radach fandomu pochybnosti (a to nejen nekde na chatu) a o kterych se vi (nikdo je pred nikym netaji a za jëjich zady nesuska), tak by stalo alespon za zamysleni, zda to neudelat jinak. Ja sam nevim jak, uznavam, ze patrim v tomto pripade mezi ty, co kriizuji a nenabizi alternativu, o coz se muzes oprit a sjet mne tady, ale presto…. Nikdo nechce zazraky, jen zpruhledneni a ujasneni techto cen. Pokud vyhraje povidka, ktera tam nepatri, byt ji to nezarucuje prvni misto, pokud by nebyla dobra, je proste fakt, ze tam nema co delat, byt by ji psal muj tchan. Taktez pokud se objevuji rok co rok kritiky (a tim nerikam, ze je to zmanipulovane, jen konstatuji, ze ty kritiky jsou), neni nic lehciho nez vysledky upresnit (presne pocty ziskanych hlasu u vsech nominovanych, moznost overeni listu atd). Ignorovanim problemu se problem nevyresi. Na druhou stranu je ted moda trefovat se do vedeni Fandomu, na druhou stranu je fakt, ze vedeni Fandomu nedela nic proto, aby to trefovani ustalo, ba naopak. Mozna trocha vule na obou stranach…..

  21. Snad už naposled…
    Vcelku nemá smysl se o nic hádat. Mám dost jiných starostí, než se zajímat o nějakou Akademii. Docela mě mrzí, že jsem se pustil do nějakých komentářů. Stojím si ale za nimi a platí především to, co jsem napsal na samém počátku. Kéž by se to nazvalo třeby “Ceny Interkomu” nebo “Akademie iměni Zdeňka Rampase”. Nejen, že není objektivní – to vcelku nemůže být nic – ale ani se objektivní být nesnaží. Je to prostě možnost, jak sezvat kamarády na udílení nějakých cen, podělit je jimi a přitom se blýsknout, jaký jsem organizátor. Asi tohle tak podvědomě vnímají i novináři, když Akademii vcelku vytvale míjejí. A Akademie je prostě takové rozdávání lén, při němž občas náhodou dojde i na někoho špatného (Kulhánek před pár lety, ale část porotců, co pro něj hlasovala, byla pak z dalších ročníků vyřazena.) Je mi to vcelku lhostejné. Sám po žádných cenách pro své knihy netoužím – autorům je ale nechci upírat a tak Akademii odevzdávám každoročně spisek svých vydaných věcí. Asi i kvůli tomu, že jakožto bývalému sběrateli a bibliofilovi se mi líbí idea kompletní bibliografie děl jednoho roku. To je pro mě záslužnější než celá Akademie… Jinak co se týče Tvé Malé Asie, nechtěl jsem Tě nijak urazit, ale možná by sis mohl uvědomil, že jsem se kdysi opravdu vyskytoval ve vnitřním kruhu kolem Interkomu…

  22. Naposled asi ne
    Souhlasím, že v případě pochybností je žádoucí pochybnosti rozptýlit. Jestli ve 2. kole hlasování odpovídá cca 80 lidí, neviděl bych ověření výsledků nezávislou osobou jako problém technicky a časově náročný (nejsou to volby na Floridě…). Pokud by tomu bylo ze strany organizátorů bráněno, je to důvod, proč takovou akci napříště ignorovat – přinejmenším. Takže – najděme fórum, kde každý od plic vyjádří své názory a postoje. Jedině tak se věc může hnout z místa. Pořád si myslím že tyto ceny (ať už se budou jmenovat jakkoli) smysl mají, protože podobné akce k Sf&F prostě patří.
    Myslím, že je laciné svalovat nezájem novinářů na nějaké vnitrofandomové tahanice a nevěrohodnost výsledků. Je to odraz celkového nezájmu “velkých” médií o SF, pokud se zrovna nejedná o nějaký filmový trhák.
    Neboj, Michale, ta Asie mě neuráží. Já bych do Prahy taky nechtěl…

  23. O všem
    Diskuse vedené stylem “jak to je, nevím a ani mě to nezajímá, ale za svými komentáři si stojím”, to je moje; jak bych si mohl opomenout taky smočit? ———– (zatracený komentářový systém, že v něm nejde text svisle členit, tak aspoň takto) ——- 1) Ikarie, prý “dělaná na koleně doslova v pár lidech” – to má být omluva, respektive vyjádření soucitu s tím, jak to má chudinka těžké? Jenže potom co u nás není dělané na koleně v pár lidech?
    (Pevnost? 🙂 A ti v Ikarii to mají na plný úvazek. —
    Ale k jejím cenám: Pokud se člověk neštítí podívat do online archívu Interkomu na podrobnější údaje o historii Akademie včetně nominací, vyjde mu méně černobílý obrázek. Ikarie “znormálněně” vyhrála nejen tento, ale taky první tři ročníky, plus Ivan Adamovič redaktora; v prvních dvou navíc měla dvě ze tří redaktorských nominací (prvně Ríša, potom Neff). A to v době, kdy Ztělesněné-zlo Rampas a jeho poskoci chrlili jed nejvíc (mimochodem
    Michal se taky “uslintal”, http://ikarie.cz/interkom/1998/19980566.htm i když má samozřejmě plné právo to zavrhnout spolu se zbytkem mladistvých pošetilostí); ani ten, ani sebevětší manipulace (docela mě překvapilo, že podle Michala byl IK přeřazen do kategorie časopisů “_jen_ [zdůrazňuji já] proto, aby stále nevyhrával fanzin roku”, tedy – rozumím-li mu dobře – z motivu vcelku altruistického, a nevidí v tom zákeřnou snahu dát najevo kohortám odběratelů, k čí standartě se mají semknout a udupat Ikarii. Ale koukám, že to bylo na samém začátku diskuse, kdy se ještě plně nerozjela) nevedly k ničemu. Osobně mi to vždycky připadalo naopak: že Ikarie na to, aby “se za ni otevřeně postavil” nepotřebovala ani málokoho, nýbrž vůbec nikoho, opírajíc se (jak to dělává/ala redakce, když jí někdo něco vytýkal na conech) prostě o množství čtenářů, že rampasovci (jedním z nichž zůstávám) sice otevřeně vystupují proti ní, ale ani čtenářstvo IK to pranic neovlivnilo a v Akademii jsou rovněž nálady spíš pro ni: lidé kolem Krakatitu, venkoncem i Moraváci (před Ramaxem) a Slováci (před Fantázií), ale to byl jen můj vágní dojem o rozložení sil, chci říct sympatií; jak byly doopravdy rozloženy odevzdané hlasy, to nevím. — Tak či tak, za rok 98 vyhrál Magazín fantasy a science fiction, zajisté zčásti jako cena útěchy nebo za celoživotní práci redakci, že musela vydávání zastavit, a potom dvakrát Fantázia – v tom už možná nějaké vyjádření proti Ikarii bylo. ————– 2) Je dobré být mrtvý má vročení 2000 a akademický seznam se řídil tím; Novotného povídka (ale taky dvě další odtamtud, Mosteckého a
    Pavlovského+Dobešova) byla nominována jen proto, a protože se líbila dostatečnému počtu lidí. Antologie nebyla nominována zjevně proto, že nesesbírala relativně tolik hlasů jako jiné, třeba první antologie Rigor Mortis svého času. ——— 3) Za rok 2001 vyhrála jako
    malířka Pilcerová, které vyšly v Česku přinejmenším TŘI obálky – z hlavy [na tohle asi žádné dobré přehledy nejsou] vím Prokletou přísahu, Vorovu hru a Cetagandu; plus dost možná něco slovenského. A ne, hele, soupis na http://www.martina.sk/html/list.php3 (mimochodem, je nefér při rozhodování o nejlepším výtvarníkovi přihlížet k tomu, že “publikuje” na webu?):
    Tak navíc tři Planety smrti (jak jsem na ně já vůl mohl zapomenout?), po jedné obálce na Ramax a Dech draka, na Slovensku Fantázia a Miešanci; a něco v zahraničí, co lze dohledat na tom websitu. Takže fakt nechápu, v čem je problém. ——- 4) Může mě teda někdo osvítit, v jakém smyslu je šéfredaktor Ikarie jejím vydavatelem? ——– 5) To by snad stačilo; inu ceny Akademie – to je plodné pole k debatám, proč ten a ne onen, který se víc líbí mně, že by se dalo debatovat donekonečna. Já třeba nedokážu pochopit, jak to, že cenu Akademie SFFH jako nejlepší titul mimo beletrii vyhrál titl, v němž to, co je mimo beletrii, není SFFH, a co je SFFH, není mimo beletrii. Fuj Akademie! Rampas do Vltavy!

  24. Dovolim si uz jen posledni Komentar, protoze takto bychom mohli pokracovat donekonecna, aniz by to melo nejaky vyrazny efekt. S tou malirkou to byl z me strany priklad, jak je tento system nekterymi radobycleny Akademie bran, to jest vyplnovani podle jmen, nikoliv podle pocinu roku 2001. Je to smesne a jsem asi naivni, ale v tomto smeru by mne uklidnila alespon noticka na hlasovacim listku ve smyslu – Vyplnuji podle sveho nejlepsiho vedomi a svedomi a pouze v kategoriich, ve kterych jsem se seznamil se vsemi nominovanymi dily (tedy s temi finalovymi). Samozrejme, ze si to muze podepsat kazdy, ale snad se alespon pri pohledu na tento dodatek zamysli, CO vlastne vyplnuje. To je jedine, o co mi slo.

  25. No, kdyz jsem videl, jak nekteri “akademici” vyplnovali sve dotazniky po peti pivech stylem: “on me dal povidku do fanzinu, tak budu preci hlasovat pro nej, ne?”. To byl jen priklad, ale byl jsem toho ocitym svedkem a nepresnost citace je zcela vyloucena.

  26. Ikarie?
    Souhlasím, že Ikarie je na trhu asi tím nejlepším, ale…připadá mi tak trochu jako ten jednooký mezi slepými…je sice nejlepší, ale ani zdaleka není tak dobrá, jak by mohla být a to jí (a jejímu osazenstvu) vyčítám. Uspokojení samo se sebou a se stavem věcí. Je dělaná na koleně, no jo, ale já to za výhodu nepovažuji!!! Naopak, mě by uspokojilo zcela profi nasazení a to tady chybí. A pokud si osazenstvo Ikarie myslí, že to lépe dělat nejde, pak je mi jich líto…

  27. Ne, že bych se zostuzeně odmlčel, ale už před pár lety jsem dospěl k závěru, že s Vaňkem jr. nemá cenu se bavit…

  28. Netřeba bavit se s Vaňkem. Možná vy stačilo vyjádřit se k bodům 1-5.

  29. Zejména proto, Michale, že na tohle nemůžeš říct ani popel, viď?

  30. Takže napřed k mému zhoršení vztahu k Ikarii, k němuž došlo někdy v letech, které Jan vaněk udává. Vzpomínám si na to dost dobře. Stal jsem se tehdy koordinátorem CKČ. Do soutěže přišlo daleko méně prací než loni a to mimo jiné proto, že Ikarie neuveřejnila vyhlášení CKČ. Přiznám se, že mě to dost rozlítilo. Viděl jsem v tom házení klacků pod nohy mé práci a Zdeněk Rampas mne v tom podporoval. Po čase jsem v tom smyslu poslal dosti útočnou reakci na SF konferenci. Brzy mi odpověděl tehdy asi jediný připojený, a to Ivan Adamovič a vcelku slušně mi vysvětlil, že Ikarie by vcelku ráda uveřejnila, ale musela by mít co. Nikdo jí totiž tehdy vyhlášení neposlal. Já byl ve funkci nový a vůbec jsem nevěděl, že je to potřeba. Když jsem s tímhle tvrzením zašel za Zdeňkem, dosti se kabonil a pak prohlásil, že je to proto, že Ikarie měla tohle vyhlášení uveřejňovat automaticky a nemusela se nikoho ptát. Když jsem se na tohle později ptal Ivana Adamoviče, jen prohlásil, že se Ikarie nemá čas starat o cizí soutěže a uveřejňuje samozřejmě jen to, co se jí pošle. Za další léta mohu tento postup potvrdit. A Zdeňkovy “věrohodné” informace? Někdy při nějakém hovoru za rok a půl později se zmínil, že “to byl ten první rok tvého dělání CKČ, kdys zapomněl poslat do Ikarie oznámení”. Možná si to tak i pamatoval, nevím. Určitě je pohodlnější svalit svou chybu na jiného, případně ještě poštvat nováčka proti svému starému soupeři, jímž tehdy Ikarie pro Zdeňka a Interkom rozhodně byla. Tak to k tomu. Víš, Viktore, kdyby sis nechal své poznámky, tak to špinavé prádlo nebudu vytahovat. Tehdy jsem byl ještě vcelku věrnou Rampsovou pravou rukou, ale tahle i jiné drobné skutečnosti mě postupně donutily změnit názor. Co se týče Akademie a “Je dobré být mrtvý”. Mohl bych argumentovat tím, že je divné, aby se do nominací nedostal sborník, který měl tři nominované české povídky a dokonce i tu vítěznou. Nemusím. Pamatuji sena hořkost, s jakou nakladatel sborníku – Jiří Pavlovský – říkal, že zatímco povídky zařazeny byly, jeho sborník sám zařazen nebyl, poněvadž “vyšel moc na přelomu roku”. Tedy koncem ledna. O nadržování kamarádům už jsem tady psal. Docela by mě zajímalo, jestli by pro ty povídky hlasovalo tolik čtenářů i po roce a čtvrt od vydání. Jestli Akademie vážně vše zařadí podle datace (no, tenhle sborník ale ne, jak se zdá), pak mohou cenchtiví nakladatelé prostě jen v lednu a v únoru datovat své knihy do minulého roku a ony se těsně po vydání dostanou do rukou akademikům. Co se týče Interkomu a jeho směšného zařazení mezi časopisy, není pro mě žádným kladným argementem, že je to proto, že mohou vyhrávat jiné fanziny. Je to zkrátka svévole a ukázka toho, že ZR si s Akademií může dělat co chce (což mi vcelku nevadí, kdyby se netvářila tak objektivně). Jediným řešením by bylo dané médium vyřadit s tím, že když se s ním rozesílají dotazníky akademikům, mohlo by ho to zvýhodnit. Jenže kdyby se udělalo tohle, třeba by pak za chvíi někdo namítl, zda si mohou na pódium akademie chodit lidi, kteří ji organizují, že? Vždyť je to tak dojemné, jak si tam navzájem předávají ceny a tisknou pravice…

  31. Akademie
    Tedy já jako zaujatý i nezaujatý čtenář zároveň jenom žasnu kolik pitomin si dokáží dospělí lidé společného koníčku během let nastřádat. Myslím, že 50% předešlého textu nemá s daným tématem mnoho společného a je tudíž úplně bezpředmětná a nepatřičná. Akademie má svůj smysl. Je dobré, že tu je. Každoročně výsledky vzbudí mnoho protichůdných pocitů, nicméně “většinou” se ve “většině” kategorií víceméně strefí, možná proti vkusu jednotlivců, ale obecně ano! Nebo má někdo z Vás opravdu něco podstatného proti výsledkům v hlavních kategoriích – SF, F, cyklus, neanglo. překlad, antologie, zahraniční kniha, redaktor, slovenská kniha, překladatel, původní kniha, překladová sbírka? Ano, některé kategorie můžou vzbudit pochyby, např. nakladatel (Polaris toho v posledním roce mnoho nepředvedl, ale oslavil své výročí se ctí), titul mimo beletrii (zde měl vyhrát O.Herec, hned bych si ceny z minulého roku vážil víc), časopis (pro mě je nejlepší Ikarie jako literární časopis s pohledem na celkovou kvalitu povídek, zejména to zde zachraňují zahraniční autoři). Cena za dlouholetou práci je bez debat a hádat se o fanzinu či počinu roku je bezpředmětné. To je podstata věci a o to tu jde, nebo se snad pletu? Nemluví alespoň částečně z některých ublíženost, pocit křivdy, čistě subjektivní dojmy? Myslím že ano, na druhou stranu mohu být označen jako Rampasovec, vždyť já Zdeňka beru jako dobrého přítele, který mě přivedl do fandomu…

  32. Vcelku nemůžu za to, že se pan Vaněk jr. rozhodl začít svůj výčet tím, jak jsem se někdy před čtyřmi lety “uslintl” na Ikarii. Měl jsem snahu to vysvětlit…

  33. Re: Akademie
    To Martin Sust: K Akademii je pomerne slusna radka pripominek. V podstate by se to dalo shrnout do tohoto neuplneho seznamu: nepruhlednost hlasovani, obcasne cachry (viz prispevky Michaela), nezodpovedni “akademici” a – v neposledni rade – prilis mnoho kategorii. (Kdyz uz je tech kategorii tolik, tak proc tam treba neni kategorie Nejlepsi web? :o) Webu je preci daleko vice nez treba fanzinu. Idealni pocet kategorii bych videl tak do deseti az patnacti. Kdyz pocitam i ty tri zanikle, tak se uz mloci rozdavali za celkem 23 kategorii!!)

  34. Akademie 2
    Jenže výsledky akademie, to je pro mne hlavní. Ano, kategorií je příliš, o tom nemá cenu diskutovat, nejlepší série, nejlepší zahr. kniha a možná další. Nezodpovědní akademici budou i v budoucnu, s tím se dá těžko něco dělat. Samozřejmě může dojít k vytvoření nějakého síta, ale to bude k ničemu. V praxi vidím jen jedno řešení, vyhodnotit akademiky dle jejich hlasování a to by ohrozilo důležitou anonymitu. Sám sem viděl předního vydavatele a jeho anketní lístek, kde uvedl téměř výhradně pouze osobně angažované práce v jednotlivých kategoriích. Tak jak chcete dohlížet na korektnost hlasování? Akademici jsou lidé, podobné problémy existují ve všech kategoriích… Zatím jsem neslyšel opravdu reálný návrh na zlepšení situace. Navíc tu v mnoha ohledech rozhodují osobní sympatie (letos se to myslím projevilo v kategorii horor). “Občasné čachry” jsou s tím úzce spojeny. Na závěr snad jen zopakuji, že hlavní je výsledná hodnota ankety a to je rozhodně uspokojivá při pohledu na výsledky, každý rok vzniknou nějaké třenice, ale v jaké anketě se podobné věci neobjeví. Podívejte na tak často skloňované Oskary, o letošním skandálu při udílení Andělu ani nemluvě, a to jsou ankety jiného kalibru…

  35. Uf, já už myslel, že to skončilo, a ono naopak.
    To Michael: To, co jsi popsal (zásadní “konflikt” se Zdeňkem), mi jako nezaujatému a nezasvěcenému připadá jako naprostá žabomyšárna na úrovni toho, že Tomášek o mně v pátém ročníku školky řekl, že jsem mu nechtěl půjčit autíčko, i když to bylo naopak, a proto s ním do konce života nepromluvím. Ani politici nejsou ten typ lidí, od kterých bychom se měli učit, jak se k sobě chovat.
    Když se Cardův Rudý prorok objevil na pultech v lednu, ale datovaný byl předchozím rokem, měl se asi dostat do seznamu za dotyčný rok. Nedostal, ať už byla vina na jakékoli straně. Zdeněk se to pokusil řešit jakousi opravou, ale na knížku se stejně zapomnělo, i když to snad byla docela slušná věc. No a co, měl jsem se kvůli tomu naštvat na celý svět?
    Význam datace přeháníš. Copak máme tak krátkou paměť? Podepsalo se na letošním výsledku Diamantového věku to, že vyšel hluboko v 1. polovině roku 2001?
    To Ondřej Jireš: Ano, také si myslím, že kategorií je mnoho – a ne-li kategorií, pak určitě cen. Mlok za nejlepší antologii, sbírku neangloamerický překlad aj. by asi nemusel být velikostí a postavením stejný jako třeba nejlepší zahraniční nebo domácí kniha. S webem máš pravdu, ale částečně. Jednak – kolik je u nás opravdu slušných webových stránek o SF a fantasy? A když už některý vynikne, může se v Akademii prosadit v kategorii “počin roku” – kam svého času rozhodně patřil třeba Psův server, později Sarden. Ale celkově by nic nemuselo bránit tomu, aby taková – zatím třeba “malá” kategorie vznikla. To všechno – stejně jako zprůhlednění výsledků – jsou věci, o kterých se dá bavit. Třeba hned za měsíc se k tomu může najít dobrá příležitost.

  36. To Martin (Ikarie)
    Pokud si dobře vzpomínám, rozkol mezi Ikarií a částí fandomu (mj. “Rampasovci”) vznikl právě proto, že reakce odmítala reagovat na jakékoli připomínky, které se týkaly její kvality, ať se jednalo o typografii, knihomornu, rezenze, domácí povídky aj. Jsme přesvědčen o tom, že zpočátku – prvních několik let – to byly připomínky a rady dobře míněné. Až později – díky důsledně uplatňovanému principu házení hrachu na stěnu – převládla škodolibost a podobné pocity, svým způsobem jako výraz zoufalství. Tak jsem to cítil přinejmenším já.

  37. Víš, Petře, pokud mi někdo, komu věřím a jehož jsem (v té době) byl pravou rukou, poskytně informace, na jejichž základě se naštvu na někoho jinému, namísto aby mi prostě řekl “Jé, já ti zapomněl říct, že se to vyhlášení má poslat do Ikarie…” tak si to fakt beru. Možná to souvisí s tím, že jsem v té době považoval Zdeňka za gentlemana bez vady a tohle se mě hodně dotklo. Nu, co počít, všichni se učíme. Jinak mě ale mrzí, že jsem se nechal strhnout – ne snad proto, že bych si nestál za tím, co jsem napsal, ale já se spíš snažím konfliktům vyhýbat, když to jde. Teď už o zákulisí Akademie nic nevím a jsem daleko šťastnější než dřív… :-))))

  38. Dalsi “zajimavost”
    Jeste se muzu vyjadrit se svou osobni zkusenosti ohledne Akademie. Stal jsem se letos akademikem a jeste jim zatim jsem. Byl jsem pozvan Zdenkem Rampasem, takze jsem predpokladal, ze jsem se stal akademikem kvuli tomu, ze pisu spoustu recenzi, pisu do casopisu, jsem sefredaktorem FP apod. a ZR ma pravo na to me akademikem zvolit. Az nedavno (tedy nekdy mezi vyhlasenim vysledku a dneskem) jsem se dozvedel od ZR, ze jsem se stal Akademikem z vule Interkomu, ktery ma pravo (stejne jako Ikarie a Ramax) nekolik lidi ze svych rad stanovit cleny Akademie. Nezda se Vam podivne, ze tato volba padla na mne, kdyz v Intekomu nemam jedinou svoji vetu, kdyz pominu tu citaci z me soukrome korespondence Zdenku Rampasovi, ktera byla uverejnena bez meho svoleni? A navic mi ZR nerekl, ze jsem se stal akademikem jako zastupce Interkomu! Boze, neni to trochu bordel a trochu dost nesmysl?

  39. Michael má pravdu
    Poslední větu mého bodu 2 si škrtněte: až doma jsem vyhrabal seznam Akademie za rok 2000 a opravdu, povídky z Je dobré být mrtvý v něm uvedeny jsou, zatímco antologie sama nikoli. Což je samozřejmě hrubé pochybení. ——– Smím-li se ještě vrátit ke sporu, jen abych se pokusil vyjádřit zřetelněji, co se mi zjevně nepovedlo vysvětlit: Navrhoval jsem alternativní vysvětlení, že “rampasovci” nekritizovali Ikarii z nenapravitelné zapšklosti ani kvůli nějakému starému soupeření, nýbrž prostě proto, že v ní viděli chyby, k nimž nemohli mlčet – jako tenkrát i Michael Bronec (čímž, dovolím si puntičkářství, můj výčet nezačíná: je to na sedmém řádku z osmadvaceti a i když jde o první bod, i v něm je před tím odkazem, míněným jen coby příklad, několik argumentů nejméně stejného významu. A napsal jsem “uslintAl”, ve smyslu “potřísnil tím, co nazval uslintanou kritikou”, nikoli “uslintl” jako “nízce uřekl”). Jestliže Michael “vytahoval špinavé prádlo”, protože “měl snahu vysvětlit” TOHLE, asi měl explicitněji říci, že starý machiavelista Rampas ho taky zmanipuloval, aby tak ostrými slovy zkritizoval Knihomornu, třebaže ve skutečnosti s ní souhlasil – takhle lidé zjevně to spojení nepochopili. — A k tomu, že nevidím důvod, proč by Ikarie nemohla třikrát nevyhrát zcela přirozeně a férově: podle mých zkušeností není postoj “Ikarie je stále více stejná, čtu už léta jen recenze a část publicistiky” zdaleka ojedinělý, ale dost rozšířený ve fandomu i mezi akademiky; až na to, že ti zřejmě nesdílejí/li názor, že je normální hlasovat pro časopis, který je nedokáže zvlášť zaujmout.

  40. Přiznávám, že můj ctěný oponent mne téměř dojal, když mi dal jednou za pravdu, rád bych jen podotkl, že se nejednalo o “pochybení” nýbrž o záměr. Já sám jsem se tou dobou Akademie vůbec neúčastnil, takže jsem to, že chybí “Je dobré být mrtvý” nezjistil podle nějaké analýzy, ale zkrátka podle skučení nakladatele Jirky Pavlovského a to ještě hluboce v době pořádání Akademie. Troufám si tvrdit, že to vypuštění byl záměr. Proč? Protože lidé by se mohli pozastavit, jako to, že vyhrála kniha, která zjevně vyšla o celý měsíc později v novém roce. U samotných povídek to ovšem tolik neřvalo, takže do Akademie prošly. Chápu, že Zdeněk Rampas chtěl především motivovat Frantu Novotného k dopsání Valhaly a také ho odškodnit za to, že kdysi byla jedna jeho povídka z Akademie vyřazena, i když by jinak určitě vyhrála (z toho šlo také celkem snadno usoudit, že při obdobné skladbě porotců vyhraje FN zase). Stejně ale všechny tyhle “dobré úmysly” považuji za špatné a srážející celou Akademii na úroveň partikulární Fandomové politiky…

  41. Ještě Ikarie
    Co se týče Ikarie, domnívám se, že teprve ve chvíli, kdy by z trhu zmizela, bychom zjistili, oč jsme přišli. Musím říci, že (ač spolu s Jiranem už léta nemluvíme 🙂 ), redakci téměř obdivuji, že dokáže měsíc co měsíc, rok po roce sestavovat číslo za číslem. Měli by si to tak na rok dva vyzkoušet ti, kteří si vydávají fanziny s dvojčísly a trojčísly a libovolně namíchanými rubrikami, jak se to zrovna sejde (právě takový fanzin vydávám i já sám) a zatímco sami prohlašují, že prostě nemají korektora, kritizují chyby druhých. Je to pohoda a když člověk nemá čas, tak číslo prostě odloží. Tohle si redakce Ikarie nemůže dovolit! Ikarie rámuje celé SF a fantasy hnutí a upřímně řečeno mi dnes připadá i daleko nestrannější než třeba Interkom nebo blahé paměti Ramax. Mohl bych tady dlouze rozpitvávat, jak kdysi Interkom dával Ikarii dobré rady tím, že začal uveřejňovat “Kurs DTP pro Vlada Ríšu”, což bylo úžasně diplomatické a jistě to muselo přispět k dobrým vztahům obou redakcí, ale myslím, že když si půjdu lehnout, udělám daleko lépe… 🙂

  42. “Je dobré být mrtvý”
    A co se týče Akademie, tak nedostal Jirka Pavlovský šanci ani letos, protože se na zařazení téhle knížky do tohoto roku (jak prý mu slíbil ZR), svorně zapomnělo. Ale věřím, že zde prostě zvítězila skleróza, nikoli zlý úmysl…

  43. Ježišmarjá…
    Ad Frantova povídka: Michale, ty to pořád podáváš tak, jako by mezi zařazením Frantovy povídky do určitého ročníku Akademie (byť možná neoprávněným) a jejím vítězstvím byla příčinná souvislost, snad dokonce rovnítko. Pak je několik možností: buď víš, že hlasování bylo zmanipulované, a pak bych chtěl vědět víc – odkud to víš, kdo další se k tomu může vyjádřit. Nebo to myslíš tak, že ta povídka byla tak dobrá, že by ten rok prostě musela vyhrát, když byla do ročníku zařazena – no ale pak byla opravdu dobrá a je jedině v pořádku, jestli vyhrála. Myslíš si, že Zdeněk uvažoval takto (to je otázka): letos je ročník slabý, když tam Frantovu povídku dám, určitě vyhraje. Co kdyby příští rok tak slabý nebyl… (A já říkám – taky mohl být ještě slabší, takže šance by byly ještě větší.) Já prostě potřebuji ozřejmit tu souvislost – a žádám tě, abys mi ji osvětlil. Mimochodem, nedají se někde najít – a zveřejnit hlasování jak z prrvního, tak druhého kola?
    Ad Pavlovský – Sbírka, o které je řeč, se mně osobně jako celek nelíbila, proto mi v nominacích nechyběla – a možná proto necítím potřebu se za ni bít. Jestli tam jeho počin chyběl i letos, je to zarážející vzhledem k tomu, co všechno na seznamu bylo. Ale ani jeden z nás u jejich komunikace nebyl. Byla písemná, nebo jen tak mezi řečí?
    Ad Ikarie: byl jsem při příležitosti několika conů na besedách s redakcí. Dobře vím, jak byla vstřícná. To mi nevyvrátíš. K tomu, co dělají – já to nechci shazovat, je to kus práce, ale je rozdíl, když to někdo dělá na plný úvazek a někdo jako koníčka.

  44. Re: Je dobré být mrtvý
    Mé oblíbené rčení, tzv. Hanlonova břitva, praví “Nepřipisuj zlé vůli, co se dá vysvětlit neschopností.” Teorie z 4.6. 2002 0:15:00 je překomplikovaná a sebepopírající – proč by ZR a ti (hypotetičtí) kritici měli sdílet názor, že překročení datačního vymezení u antologie je závažnější, nápadnější a kritizovatelnější než u povídek (u nichž na formuláři bývá zdroj uveden)? Jako člověk, který ví nebo si může zjistit o tom, jak se Akademie dělá, víc, snad přece jenom mám větší oprávnění posuzovat, co je záměr a jaký; a pravím: Akademický seznam knih vzniká tak, že se přebere seznam Ivana Adamoviče vycházející v Ikarii (Ivan to může potvrdit) a opraví se případné díry (ten Rudý prorok, letos Kuchařka stařenky Oggové, tuším ještě jeden Card se doplňoval na poslední chvíli), pokud si jich někdo všimne; naproti tomu seznam povídek se sestavuje na základě materiálů od vydavatelů. Ivan se zjevně řídí skutečným a ne tirážním datem vydání, takže JDBM vloni na jeho seznamu nebylo; soupis povídek ale Jirka Pavlovský nebo někdo z RM dodal (to jen předpokládám, ale pochybuji, že by je Zdeněk dopisoval ručně), takže se v seznamu ocitly (no a pak je prostě lidé, kteří je opravdu měli ještě v čerstvé paměti, nominovali – v povídkách stačí pár hlasů); diskrepance si nikdo nevšiml. Připouštím, že pak zbývá otázka, proč se JDBM v akademickém seznamu neobjevilo letos, když v Ikarii ano; ale pokud jsi byl ochoten tohle vysvětlit sklerózou i sám od sebe… —– Ne že bych v těch posledních poznámkách o Ikarii neviděl věci, o kterých by se dalo smysluplně a snad i méně konfliktně než dříve v této diskusi bavit, ale slíbil jsem, že už to nebudu prodlužovat. Odcházím sestavovat tabulku s čísly o hlasování v Akademii, ať se disidentům v Akademii dostane glasnosti…

  45. wow, uz som si myslel, ze som nejaky divny, ked sa s kazdym hadam. a ze aj nasa slovenska SF komunita je divna, ked sa hada kazdy s kazdym. a to je tak aj inde a s inymi :). inac, z debaty zacinam mat pocit, ze ked sme dostali tych Mlokov, tak to bolo preto, aby ich nedostala Ikarie. co je trochu smutne. alebo sa mylim?

  46. Bohužel, i Akademici, kteří tak hlasovali, se jistě najdou. Ale asi lze s úspěchem pochybovat, že by tito byli schopni zvrátit výsledek ve prospěch Fantázie sami a nepotřebova-li by k tomu ty, kteří hlasují korektně (fujho to je slovo).

  47. Re: Ještě Ikarie
    Hmm, ano na tom něco bude…já koneckonců netvrdím, že s vydáváním něčeho takového jako je Ikarie nejsou problémy. Pokud se na to člověk kouká z téhle strany, tak potom…všechna čest! Já jen tvrdím, že by se to dalo dělat lépe. Mám totiž z Ikarie pocit jisté strnulosti. (oč svižněji působí slov. Fantázia)

  48. Re: Re: Ještě Ikarie
    S tou strnulostí Ikarie bohužel musím docela souhlasit. Jen jsem zvědav, jak mladě a jiskrně bude v jejím dnešním věku vypadat Fantázia…

Zveřejnit odpověď