100 nábojů 5: Nezabiješ

Mojžíš vyvedl židovský národ z Egypta a snesl z hory Sinaj Desatero přikázání božích. Nejspíš si je tam nahoře naškrábal sám, aby tu sebranku zdivočelých uctívačů zlatého telete alespoň trochu zkrotil, ale to nemění nic na tom, že páté přikázání znělo a dodnes zní Nezabiješ. Mojžíš by se tehdy asi jen těžko nadál, že stejné slovo bude nést české vydání páté knihy pulpové noirovky od Briana Azzarella 100 nábojů.

100 nábojů 5: Nezabiješ

Hlavní roli v této knize hraje čtenářům předchozích dílů již známá postava – muž, který se objevil již v druhém dílu v nemocnici. Ano, je to ten s obličejem zafačovaným ve stylu mumie, zřejmě ne proto, že by to byl poslední výstřelek módy. Rychle zjistíme, že tento muž měl velice nepěknou autonehodu a že je dalším, ke komu poputuje lákavý dar v podobě koženého kufříku se stovkou nevystopovatelných nábojů a kvérem.

Muž v obvazech je soukromý detektiv Milo Garret a díky klasickým vodítkům, která dává agent Graves, se rozhodně nebude po opuštění nemocnice nudit. Takřka okamžitě, tedy po tom, co se věnuje svému koníčku prolévání hrdla notnou dávkou whisky, se vydává pokračovat v případu, v jehož průběhu skončil v nemocnici. Velice záhy však potkává našeho starého známého sadistického magora Lona a po něm muže, za kterým šel, mrtvého. To však tohohle chlapa ze starý školy neodradí, takže zabředává hlouběji a hlouběji do případu, ve kterém bude figurovat tajemný obraz, Lono a, jak už to tak v detektivkách tohoto ražení bývá, také krásná žena, kterou není nikdo jiný než Megan Dietrich.

Tak začíná příběh zatím nejnoirovější knihy, která u nás z této série vyšla. Azzarello dodržuje pravidla žánru, ale zároveň jim dává svůj vlastní rukopis, který poznáme podle vynikajících dialogů, řízné, ale nikoliv přehnané akce, která je dávkována přesně tak, jak tomu má v detektivce být, a také podle zvratů a pozvolného odhalování tajemství.

To vše si doplňte dnes již klasickou kresbou Eduarda Rissa a musí vám být jasné, že držíte v rukou klenot žánru. Zatímco předchozí díly nás konečně seznámily po dlouhém tápání s tím, co je zač tajemná organizace Trust a co se skrývá pod slůvkem Minutemen, pátý díl nás nenásilně zasvěcuje do hlavní zápletky a věřte mi, že k rozmotávání toho bude mnoho. A kdo ví, možná se už v této knize znovu dočkáme magického slůvka „Croatoa“.

Pro všechny, kdo znají předchozí díly nebo autora, bude určitě milou skutečností, že moc postav tohoto komiksu se přikázáním, které má v názvu, ani zdaleka neřídí. Pokud nějaký náboženský nadšenec po této knize sáhl s radostí v srdci, že i do tohoto kulturního žánru proniklo slovo Boží, tak si nejspíše zrovna vymývá oči svěcenou vodou nad tím, co viděl. Nejen mnohá ocenění dokazují, že 100 nábojů je jedna z nejlepších uzavřených sérií, která vyšla z dílny vydavatelství DC Vertigo.

Má kšeft, ale ne ksicht. Soukromý detektiv Milo Garett se probírá v nemocnici se zafačovaným obličejem. Pamatuje si jen, jak při autonehodě narazil hlavou do čelního skla svého vozu. Nyní však do nemocničního pokoje vchází návštěvník, představuje se jako agent Graves a předává Milovi kufřík s pistolí, stovkou nevystopovatelných nábojů a složkou s důkazy o tom, že jeho autonehoda byla kýmsi pečlivě připravena. Po propuštění z nemocnice se Milo, stále se zafačovanou hlavou, vydává po stopě. Čím dál víc ale tuší, že v případu něco nehraje, že předložené důkazy jsou možná zmanipulované. Milo má sice pošramocený obličej, nechce ale ztratit tvář, a tak v pátrání pokračuje dál, aniž by tušil, kam až ho zavede. (anotace)

• 100 nábojů 5: Nezabiješ
  • Scénář: Brian Azzarello
  • Kresba: Eduardo Risso