Barbar Conan 2 (Comicsové legendy 5)

Všichni víme o koho se jedná, všichni jsme o něm alespoň jednou slyšeli nebo ho máme ve své představě jako ukrutného svalovce v podaní Arnolda “nejdřív Kalifornii poté celý svět“ Schwarzeneggera. Tentokrát se nejedná o další z literárních počinů, nýbrž o Conana v efektním comicsovém kabátku.

Čeho se tentokrát dočkáme? Bude to dalších osm příběhů. Pro upřesnění jsou to čísla 9-16 série “Conan the Barbarian”, tedy té úplně první, která se začala u nakladatelství Marvel vydávat. Jak jste jistě poznali, prvních osm chybí a i ta dvojka u nadpisu něco naznačuje. Ano, správně, je to jeho již druhá kniha, kterou můžeme sehnat v českém jazyce. Takže kdo ji nemá, ať nesmutní, a jde si ji do nejbližšího knihkupectví pořídit (měla by být stále k sehnání minimálně ve speciálkách). Sice není zapotřebí k pochopení nynějších zápletek, ale kdo by si přál mít nekompletní sérii, že? 🙂

U příběhů záleží především na názoru čtenáře. Někteří můžou vcelku oprávněně vytknout, že se zde jedná o stále stejné věci. Na začátku každého dílu je menší souboj, poté Conan najde spojence, který mu povypráví o království, do kterého se společně vydají. Barbar zde zabije nadpřirozeně vyvinutý hmyz a společně s krásnou dívkou a přítelem utíkají, přičemž se jim za zády bortí vše, co může. Na jednu stranu je to s trochou nadsázky pravda. Samozřejmě zde najdeme i výjimky, ale stejně se většinou k příšeře dostaneme:). Přestože je tomu více jak třicet let, i v dnešních časech mají příběhy své kouzlo. A když už se nedočkáme dějového zvratu a začneme přemýšlet nad  pravdivostí o stereotypnosti, objeví se postava z minulých dílů, která obohatí podobně vypadající scény a opět vtáhne do děje. Ještě připomenu, že některé povídky jsou inspirovány knihami Roberta E. Howarda, stvořitele tohoto udatného Cimmeřana.

Barry Windsor Smith. Ano, ano, to je jméno autora, který stojí za kreslenou podobou Conana. Že je stále na co se dívat, nemá cenu psát. Souboje s několikanásobnou přesilou přinášejí stálou barbarskou zábavu (a to je hlavní:)). Od prvních dílů se stále zlepšuje, a to dost razantně. Stále můžeme najít nějaké vady na kráse, například v některých soubojích, kdy nejde dost přesně rozeznat, kde má jaká postava končetiny, anebo se objeví chybky v anatomii těl. Nejedná se o žádný závažnější problém a takovéto nedostatky najdeme jen zřídka.

O české vydání se znovu postarala spřátelená nakladatelství Crew a Netopejr, to už je u Comicsových legend obvyklé, stejně jako že zde najdeme barvu pouze na obálce a pak pokračujeme v černobílém tempu (výhoda v mnoha podobách). Změny se ovšem dočkal překladatel, kterým se stal Ľudovít Plata. Překlad je velmi slušný a při takovém množství textu a až básnickým větným spojením dal jistě velkou práci. Změna tedy rozhodně neuškodila. Celý book má čistých 182 stran, naplněných příběhy, což je za cenu 219 korun stále skvělé. Sice se navýšení od minula objevilo, ale nijak razantní. Za takovouto cenu budete hledat podobného macíka u jiných firem velmi těžko.

Pro koho je tedy Conan určen? Pro fanoušky bezcitného barbara rozhodně, ostatní ať se rozhodnou podle vlastního uvážení… Chvíli trvá zvyknout si na styl vyprávění, ale za svoji cenu přináší dlouhodobou zábavu. A ti, kdo četli prvních osm příběhů a nijak moc je nezaujaly (mezi ně se počítám částečně i já), ať vyzkouší ještě tyto. Rozhodně je to změna k lepšímu. Nyní už jsem jen zvědav, jestli se i v příštím roce najde pro Conana v Legendách místo. Ale to záleží i na čtenářích, jestli si ho budou žádat, že?

Příběhy:
Zahrada strachu – Volně podle příběhu Roberta E. Howarda The Garden of Fear
Střez se hněvu Anuova!