Captain America 3: Smrt

Již potřetí nám přináší BB/art Captaina Americu v nejluxusnější formě. Třetí omnibus přichází a na první pohled nám zmrazí úsměv na rtech. Podtitul této knihy je totiž Smrt.

Captain America 3: Smrt

Abychom se mohli začít bavit o třetím omnibusu, je potřeba si nejdříve zrekapitulovat a trochu doplnit, co se stalo v předchozích dvou dílech, především v tom druhém. Nuže – Ed Brubaker již od začátku začal s obrovskou změnou zažitých vlastností hlavní postavy Steva Rogerse. V trendu moderního superhrdinského komiksu se rozhodl trochu ubrat z toho slovíčka super a Captaina Americu přiblížit obyčejným lidem. Brubakerův Steve Rogers byl náladový, uměl se naštvat a nebyl to už takový ultračistý skautík, i když v porovnání s jinými hrdiny Marvel universa rozhodně stále morální vzor. V pozadí druhé knihy se odehrála jedna z největších událostí Marvelu, bez které by ani nemohla zápletka třetího omnibusu vzniknout. Odehrála se občanská válka superhrdinů, na jejímž konci se utkali Iron Man a Captain America v otevřeném boji. Po dlouhé bitvě viděl Steve destrukci, kterou svým soubojem způsobili, a rozhodl se vzdát. Tento příběh zatím česky nevyšel, ale v předchozí knize byly události Capova uvěznění textově shrnuty. Na řadu přichází třetí kniha a Steve Rogers v jejím úvodu sedí v base. Myslím, že to není začátek, který by si nějaký hrdina přál.

Příběh sleduje hned v první kapitole Stevovu cestu k soudu a při záchraně policisty, na kterém tančí červené světýlko laserového zaměřovače, chytne svou první kulku. A to jsme teprve na straně osmnáct! Během následujících stran jich schytá ještě pár z neznámého zdroje a při převozu do nemocnice zemře. Největší ikona Marveláckého vesmíru vykrvácí v náručí ženy, kterou jako poslední miloval a která se velice brzy stane velice důležitou pro osobu, která má tuhle nebetyčnou tragédii na svědomí. Jistě, že generál Lukin, kterému straší ve věži Red Skull, má neskonalou radost a jeho plán konečně uspěl. Tryzna začíná.

Při čtení téhle knihy mi chtě nechtě v hlavě vyskočila představa, kdy scénáristé a celý tvůrčí tým sedí kdesi v zasedací místnosti a dávají hlavy dohromady. Už se peče Občanská válka a její konec je jasný, ale co potom s Capem? Takovýhle status quo přece nemůže zůstat dlouho! A v tu chvíli se z jednoho konce stolu ozve Ed Brubaker a naprosto klidným hlasem řekne: zabiju ho. Chvilka zděšení a pomalý souhlas a úsměvy, které tuto brutální změnu nechají proběhnout, nechají zemřít největšího hrdinu Ameriky. Jestli to takhle opravdu bylo, nevím, ale představa to je… pěkná.

Co se ale děje v knize dál? Smrt Captaina Americy zasáhne samozřejmě všechny, ale jsou tu čtyři osoby, které to nesou hůře než ostatní. V první řadě Tony Stark. Muž, který nepřímo stojí za smrtí svého přítele a později rivala. Muž, kterému je doručen dopis, ve kterém je poslední přání Steva Rogerse. Druhá je pak Capova poslední láska Sharon, jejíž paměť a mysl nejsou tak čisté, jak by sama chtěla, a odhaluje tak dalšího hráče na straně Lukina a Red Skulla. Třetím v řadě je Falcon dlouholetý parťák a přítel Captaina Americy, který je rozhodnutý vyšetřit nejhorší z vražd za každou cenu. Posledním je samozřejmě Bucky. Zimní voják. Mládenec, který byl vytrénovaný k zabíjení. Ještě jako chlapec stál po boku Steva Rogerse ve druhé světové válce a podřezával krky fašistům. A nyní má úkol nejtěžší. Stát se novým Captainem Americou! Jestli tento úkol přijme a zda to dokáže, si budete muset přečíst sami.

Třetí kniha je sama o sobě nejdrsnějším a nejtemnějším dílem, který u nás zatím vyšel. Během předchozích dvou dílů si čtenář zvykl na thrillerovou a ponurou atmosféru, která je Brubakerovi vlastní, ale se smrtí Captaina přichází na scénu i další prvky, které nebyly dříve přítomné, anebo ne tak silně. Jsou to stesk a smutek. Nejen nad Stevem Rogersem, ale i nad minulostí jako takovou. Příběh je hodně provázaný vzpomínkami a Brubaker tak značně prohlubuje pozadí postav a pomáhá nám se do nich vžít.

Možná jste si během předchozích dvou knih všimli, že nejoblíbenější postavou Eda Brubakera je právě Bucky, a tentokrát má pořádný prostor na vyřádění. Všechno opět dokonale funguje společně s kresbou Steva Eptinga, který je místy střídaný dalšími kreslíři.

Suma sumárum je Captain America Omnibus 3 splněným snem všech fanoušků amerického komiksu. Je to superhdinský komiks, který potěší i jeho odpůrce. Je to drsný příběh, který dokáže zapůsobit i na city. A především to je obrovský opus, který začíná obrovský pádem, který vystřídá ještě větší vzestup, který nám nutí si hlavu vyplnit epickou hudbou. Naprosto jasný adept na česky vydaný komiks roku 2012!

Je možné zavraždit živou legendu? Scenárista Ed Brubaker to udělal. Ve třetím a závěrečném dílu omnibusu Captain America Steve Rogers umírá a navíc jako veřejný nepřítel číslo jedna. Red Skull oslavuje, Američané jsou v šoku. Nad Spojenými státy se stahují temné mraky. Kdo zachrání situaci, když je hrdina s hvězdami a pruhy mrtev? Kdo nastoupí na jeho místo, kdo zdvihne jeho štít? Je tu jediný možný kandidát. Pokud se odváží vyjít ze stínů ilegality a přijmout zodpovědnost, mohou být vrazi potrestáni a Amerika zachráněna. Ed Brubaker dal čtenářům úplně nového Captaina Ameriku, který je mnohem přijatelnější než jeho původní podoba. Nový hrdina se musí vyrovnávat nejen s jinou dobou, v níž se ocitl, ale také s minulostí. Pokud se vám líbil v Ultimates, tady si ho vysloveně zamilujete. (anotace)

• Captain America 3
  • Scénář: Ed Brubaker
  • Kresba: Steve Epting, Mike Perkins, Butch Guice, Roberto de la Torre, Luke Ross