Captain America omnibus 1

Již od roku 1941 je Steve Rogers aka Captain America stejnou komiksovou ikonou pro vydavatelství Marvel jako Superman pro DC Comics. Byl vzorem bezpočtu mladých lidí po mnoho generací a nyní se konečně po dlouhých letech dostává prakticky poprvé i k nám, a to hned v plné parádě – v podobě omnibusu.

Captain America omnibus

Hned v prvním sešitu knihy se setkáváme s věčným nemesis Steva Rogerse – nacistickým super padouchem Rudou Lebkou. Ten má v držení kosmickou kostku, díky které chce Kapitána nejen zabít, ale před tím ho navíc zlomit, vydeptat a zničit vše, co pro něj kdy něco znamenalo. Vzhledem k tomu, že se děj odehrává po rozpadu Avengers, kteří pro Steva byli jako rodina, má Kapitán už tak nervy napnuté k prasknutí; o to snazší úkol má Lebka před sebou. Psychická forma našeho hrdiny se tak odráží i v tom, jak postupuje při svých akcích proti zločinu – tvrdě a nekompromisně i za cenu těžkého ublížení na zdraví padoucha.

Tohle vše je teprve samotný úvod knihy, na jehož konci nás čeká velký zvrat. Na scénu přijdou další záporáci v čele s tajemným Zimním vojákem, který je jedním ze základních stavebních kamenů celé knihy, a když odhalíme jeho totožnost, nestačíme se divit.

Autorem knihy je Ed Brubaker, jeden z nejoblíbenějších tvůrců současnosti, který tuto sérii píše dodnes. Kapitána Ameriku přizpůsobil moderním trendům „polidštění“ superhrdinů s výsledkem více než perfektním. Steve Rogers je v jeho podání muž, který žije mimo svou dobu a snaží se bojovat za ideály, které pomalu, ale jistě mizí i z jeho milované země.

Setkal jsem se s tím, že nejen Edu Brubakerovi, ale i jiným autorům se vytýká přílišné patriotství Kapitána Ameriky. Pokud patříte mezi tento typ lidí, tak komiks zaručeně není pro vás, protože vám chybí pochopení pro základní rys tohoto superhrdiny. Má představovat to, jak se Amerika prezentovala na začátku 20. století, je to chodící americký sen, ať už v tom kladném slova smyslu – je pohledný, silný, rychlý, morální a bojoval proti nacistům, tak i v tom, o kterém se moc nemluví – na venek se vždy bude tvářit, jako že ho nezlomí ani atomová bomba, i když bude zevnitř užírán výčitkami a pochybnostmi.

Kresby se chopil vynikající kreslíř Steve Epting doplněný barvou Mika Perkinse. V precizní realistické kresbě nás nečekají žádné disproporce či manga vlivy, jen úžasné zachycení děje, vyjádření napětí a velice dynamická akce. To vše je doplněno studenými odstíny barev, čímž je zachycena i temnější atmosféra komiksu. V čem si však Steve Epting zaslouží velkou poklonu, je jeho práce s obličeji, která je víc než prvotřídní.

Suma sumárum je Captain Amerika tím nejlepším, čím nás zatím BB/art ve své sérii omnibusů obohatil, a nám teď nezbývá než čekat na pokračování stejného formátu, které je naplánováno na 29. 2. příštího roku.

Život jedné legendy a smrt jednoho snu. * Příběh Eda Brubakera zachycuje strhujícím způsobem všechno, co byste měli vědět o hrdinovi jménem Captain America. V tomto prvním svazku ze dvou naleznete třináct sešitů dnes již legendárního komiksu a příběh tajemného Zimního vojáka osvětlující další legendu, kterou Brubaker na stránkách svého opusu stvořil. Politické intriky, heroické akce, čisté dobrodružství a ohromující kresba Steva Eptinga, Michaela Larka Mika Perkinse a dalších, to vše dělá z Captaina Ameriky nevídaný komiks. A vy můžete být u toho. Captain America patří k nejznámějším hrdinům marvelovského vesmíru, přesto byl u nás dlouho přehlížen, protože jeho americký patriotismus tak nějak vyšel z módy. Pak ale přišel Ed Brubaker se svým příběhem, který zásadně proměnil černobílé vnímání bojovníka oblečeného do vlajky z hvězd a pruhů. Steve Rogers přišel o všechno. O svůj původní život v okamžiku, kdy byl sestřelen nacisty a na desítky let zamrzl do kostky ledu. O ten nový v okamžiku, kdy se rozpadl tým Avengers. Když v už tak obtížné situaci uprchne z vězení Rogersův životní nepřítel Red Skull, začínají Captainovi Amerikovi povolovat nervy. A to ještě netuší, že se z hrobu chystá povstat duch z dávné minulosti… * Ed Brubaker dal čtenářům úplně nového Captaina Ameriku, který je mnohem přijatelnější než jeho původní podoba. Jeho hrdina se musí vyrovnávat nejen s jinou dobou, v níž se ocitl, ale také s minulostí. Druhá světová válka totiž skončila všude kromě jeho hlavy. Pokud se vám Captain líbil v Ultimates, tady si ho zamilujete. (anotace)

• Captain America omnibus 1
  • Scénář: Ed Brubaker
  • Kresba: Steve Epting, Mike Perkins