Captain America omnibus 2

Steve Rogers se v prvním omnibusu od BB/artu vyrovnával s velkou osobní krizí a objevil starého přítele a kolegu Buckyho. Konec ovšem zůstal tak otevřený, jak jen mohl, a nás momentálně čeká jediné: musíme zjistit, co se stane dál.

Capitan America omnibus 2

Příběh druhého omnibusu navazuje přesně tam, kde první skončil. Kapitán Amerika nevěří, že by byl Bucky mrtvý, čemuž také naznačuje nejedno znamení. Generál Lukin si stále běhá na svobodě, a aby toho nebylo málo, tak jeho magoření s Red Skullem v hlavě nabírá na intenzitě. Společně kují další plány a partie se od začátku nenápadně rozehrává. Ovšem na scénu vstupuje i další neznámá, a tou je Crossbones, který se rozhodne najít Red Skullovu dceru a zvrátit brainwashing, kterým si prošla. Tím jí chce vrátit její přirozenou i vychovanou vražednost a krutost. Persony první části omnibusu a tedy i prvního příběhu jsou jasné. Steve Rogers a Shield, Redskull a Lukin, Crossbones a Red Skullova dcera a Zimní Voják. Jak to dopadne? Uvidíte v knize.

Mimo prvního příběhu, do kterého je velice pěkně zakomponované i výroční vydání vysvětlující některé historické a pro příběh nezbytné souvislosti, nás čeká mnohem víc! Kniha zahrnuje speciální číslo, které se odehrává v alternativní realitě vytvořené během eventu House of M, nesvětu vládnou mutanti a lidstvo rozhodně není nic, s čím by se do budoucna kdovíjak počítalo. Kdo trochu zná chronologii Marvelu, tak už tuší, co bude následovat. Občanská Válka Superhrdinů. Další příběh se odehrává v pozadí této velké události a věnuje se mnohem více Buckymu, než Stevovi. Mimo jiné se zde také setkáme s u nás takřka neznámým týmem Young Avengers.

Děj jede jako po másle a napětí před akční sekvencí je při čtení takřka hmatatelné. Ovšem to, jak umí Brubaker vyprávět příběh, už všichni víme z prvního omnibusu. Na hřbetě druhého díla najdeme mnohem větší a delší seznam kreslířů. Když se kresba střídá v rámci jednoho uzavřeného příběhu, může to být někdy na obtíž a trochu to čtenáře rušit. My tu ale máme naštěstí celky od sebe oddělené a vynikající výtvarné umění pánů Steva Eptinga, Michaela Larka, Mika Perkinse a dalších místy opravdu vyráží dech (samozřejmě v dobrém).

To, že Ed Brubaker vtiskl zcela novou tvář konzervativnímu Captainovi America, to už víme z prvního dílu, ale druhá kniha nám ukazuje, že psát hlavního hrdinu umí naprosto excelentně. Jakmile se však dostane na další aktéry, než jen na Steva Rogerse, dojde na krájení chleba. V celém špalkovitém booku nenajdete postavu, ke které byste si nevytvořili vztah. Ať už to je naprosto roztomilá psychopatka a magorka, nebo učebnicový hajzl, vždycky to ve vás nějaké pocity probudí, ať už kladné nebo záporné. V posledním příběhu o Buckym pak lze cítit vztah, který má autor Ed Brubaker právě k této postavě, která je a především v dalších dílech bude velice, velice důležitá.

V překladu se objevilo pár maličkostí, se kterými nejsou fanoušci spokojení. Nejvíc z nich vyčnívá překlad speciální Antihrdinské jednotky Capekillers, kterou najdeme v knize jako Kapucosmrťáci, a několik dalších. V celkovém rozsahu knihy to však může vyrušit jen opravdu hardcorové fanoušky originálu, protože v rámci rozsahu překladu je to opravdu jen pár slov z tisíců, takže při čtení to nijak neruší. Méně už potěší fakt, že se zde hodně naráží právě na Civil War. Hlavní děj se odehrává v eventové minisérii a omnibusem se o události této války jen lehce „otíráme“. Čtenář, který tak nemá nejmenší ponětí, co to Civil War vlastně je, bude lehce ochuzen a nezbude mu než doufat, že BB/art se dostane i k vydání hlavní minisérie, která patří mezi nejlepší události v klasickém Marvelovském univerzu.

Zpracování je naprosto bezchybné. Přebal, kvalita papíru i koženková pevná vazba s ražením a patinou je vyloženě luxusní záležitostí a bude ozdobou každé knihovny. Captain America Omnibus 2 navazuje kvalitou i rozsahem na první díl a jedná se o dílo stejně kvalitní a monumentální. Doporučuji ho všem fandům komiksu bez rozdílu.

Ed Brubaker dal čtenářům úplně nového Captaina Ameriku, který je mnohem přijatelnější než jeho původní podoba. Jeho hrdina se musí vyrovnávat nejen s jinou dobou, v níž se ocitl, ale také s minulostí. Pokud se hrdina líbil v Ultimates, tady si ho vysloveně zamilujete. Captain America patří k nejznámějším hrdinům marvelovského vesmíru, přesto byl u nás dlouho přehlížen, protože jeho americký patriotismus tak nějak vyšel z módy. Pak ale přišel Ed Brubaker se svým příběhem, který zásadně proměnil černobílé vnímání bojovníka oblečeného do vlajky z hvězd a pruhů. Druhý omnibus Captaina Ameriky přivádí čtenáře přímo doprostřed rozehrané partie mezi hlavním hrdinou a superpadouchem Red Skullem. Změnila se doba a s ní i praktiky superhrdinů. Více než o pěsti jde o souboj nervů, ve kterém není nic jasné předem. Navíc se ukázalo, že Captainův parťák z války skutečně nezemřel a představuje divokou kartu neznámé hodnoty. Ke všemu se nad celým vesmírem Marvelu vznáší občanská válka, která změní superhrdinské komiksy navždy. Ed Brubaker změnil svým Amerikou dějiny celého jednoho světa. Buďte u toho. Politické intriky, heroické akce, čisté dobrodružství a ohromující kresba Steva Eptinga, Michaela Larka, Mika Perkinse a dalších, to vše dělá z Captaina Ameriky nevídaný komiks. A vy můžete být u toho. Omnibus obsahuje sešity č. 15–24, 10 + 2 speciály: k 65. VÝROČÍ a ZIMNÍ VOJÁK: ZIMNÍ ZABÍJENÍ (anotace)

• Captain America omnibus 2
  • Scénář: Ed Brubaker
  • Kresba: Steve Epting, Mika Perkins aj.